مصونیت حرکت عظیم اربعین در گرو هدایت معرفتی است
کد خبر: 4084766
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۱

مصونیت حرکت عظیم اربعین در گرو هدایت معرفتی است

معاون فرهنگی و‌ تبلیغی حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه چیزی که در پیاده‌روی اربعین مهم است، راهبری و هدایت معرفتی است، گفت: روحانیون می‌توانند این پیاده‌روی عظیم را راهبری و هدایت معرفتی کرده و از آسیب‌ها دور نگه‌ دارند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدمحمد عیسی‌نژاد، معاون فرهنگی‌ و تبلیغی حوزه علمیه خراسانبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی و به نقل از روابط عمومی حوزه علمیه خراسان، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سیدمحمد عیسی‌نژاد، معاون فرهنگی‌ و تبلیغی حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه بی‌شک عاشورا یکی از حوادث بی‌نظیر عالم بشریت است و در تاریخ پدیده‌ای مانند عاشورا را نمی‌توان دید گفت: در روز عاشورا طی 24 ساعت، اتفاقات بسیار عجیب عاطفی، انسانی، معرفتی و پر از حماسه بی‌نظیر رخ داده است.

وی گفت: با توجه به اینکه حادثه عاشورا، یک پدیده حماسه‌انگیز و بی‌نظیر است، لذا مناسکی که در بحث عزاداری برای واقعه عاشورا شکل‌گرفته، تأثیرگذاری عجیبی دارد، اما آن چیزی که در بین مناسک عاشورایی، زیبا و بی‌نظیر در تاریخ بشر تلقی شده و نظیر آن را نمی‌توان پیدا کرد، بحث پیاده‌روی اربعین امام حسین(ع) است.

عیسی‌نژاد افزود: همه ائمه(ع) بحث عزاداری برای امام حسین(ع) را به طور ویژه تعریف و سفارش کردند، ما در مورد هیچیک از اهل‌بیت(ع) این نوع عزاداری و مناسک عزاداری را نداریم و این مختص امام حسین(ع) است و اگر حضرت نبودند، به تعبیر نظریه‌پرداران اهل سنت و شعرا، اسلام از بین می‌رفت.

معاون فرهنگی و ‌تبلیغی حوزه علمیه خراسان بیان کرد: پیاده‌روی اربعین سنتی است که در زمان گذشتگان ما نیز بوده و در کتاب‌ها نیز این پیاده‌روی ذکر شده، اما آن چیزی که در پیاده‌روی اربعین مهم است، راهبری و هدایت معرفتی است که چه کسانی می‌توانند این پیاده‌روی عظیم را راهبری و هدایت معرفتی کنند و از آسیب‌ها دور نگه ‌دارند؟

وی با بیان اینکه در طول تاریخ همیشه علما، روحانیت و مبلغان بودند که نگذاشتند پرچم اهل‌بیت(ع) بر زمین بیفتد، گفت: مبلغان برای اینکه راهبری و هدایت خوب و به موقع داشته باشند تا بتوانند حرکت هوشمندانه نسبت به پیاده‌روی اربعین ایجاد کنند، نیازمند دوره‌های آموزشی و توانمندسازی هستند، چرا که آموزش مستمر، لازمه توسعه و تعمیق است.

معاون فرهنگی و تبلیغی حوزه علمیه خراسان، دین‌داری را در دو بُعد معرفت و محبت دانست و افزود: ما در محبت کم نداریم و مردم، اهل‌بیت(ع) را دوست دارند، اما در بُعد معرفتی، باید این معرفت‌افزایی صورت گیرد؛ اگر معرفت را بیشتر کنیم در کنار محبت، اتفاقات خوبی رخ خواهد داد.

وی اظهار کرد: فلسفه برگزاری کارگاه‌ها و نشست‌هایی با موضوعات روز، معرفت‌افزایی و بالا بردن توان مدیریت راهبری این جریان عظیم، توسط روحانیت است، چرا که هر حرکت فرهنگی عمیق و تأثیرگذار ولی خرد، اگر از دست مدیریت روحانیت خارج شود، به انحراف کشیده می‌شود.

عیسی‌نژاد با بیان اینکه روحانیت متولی مناسک دینی است، گفت: اگر روحانیت، مبلغان و علما ظهور و حضور تأثیرگذاری در عرصه مناسک دینی نداشته باشند، این مناسک در جاهایی به انحراف کشیده می‌شود و آسیب‌ها بیشتر می‌شود، چون هر حرکت انسانی بر اساس اقتضای آن، همراه با آسیب است و کسانی می‌توانند آسیب‌ها را کمتر کنند که در مقابل آن، باورها را تعمیق و مبانی اعتقادی، یعنی فراهم‌آوری بستری برای ازدیاد محبت و تعمیق معرفت را تحکیم و تثبیت کنند و این بر عهده مبلغان است که با حضور در کارگاه‌ها، نشست‌ها و دوره‌ها، آموزش لازم برای این مهم را فراگیرند.

انتهای پیام
captcha