مروری بر فضایل اخلاقی مرحوم استاد شهیدی‌پور + صوت
کد خبر: 4085444
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۶
یادداشت

مروری بر فضایل اخلاقی مرحوم استاد شهیدی‌پور + صوت

یکی از شاگردان مرحوم استاد محمدرضا شهیدی‌پور طی یادداشتی به تبیین فضایل اخلاقی این حافظ قرآن و پژوهشگر عرصه علوم و فنون قرآن پرداخته و از مهم‌ترین فضایلی که برای استادش برشمرد می‌توان به دلسوزی، تلاش‌، جامعیت، حافظه قوی، عزت نفس، ایثار و ولایت‌مداری اشاره کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابوالفضل حکیمی، حافظ کل و مدیر مؤسسه کریمه آل رسول(س)، که مدت زمان زیادی شاگرد مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا شهیدی‌پور، پژوهشگر، مؤلف و حافظ کل قرآن کریم، بوده است، همزمان با چهلمین روز درگذشت استادش، طی یادداشتی که در اختیار ایکنا قرار داده به برخی خصوصیات اخلاقی مرحوم شهیدی‌پور پرداخته است. در ادامه متن این یادداشت را می‌خوانید.

«بَلْ هُوَ آيَاتٌ بَيِّنَاتٌ فِي صُدُورِ الَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ وَمَا يَجْحَدُ بِآيَاتِنَا إِلَّا الظَّالِمُونَ (العنکبوت، 49). بر اساس این آیه از قرآن، دل و جان اهل علم جایگاه آیات قرآن است و صاحبان علم که می‌خواهند زندگی عالمانه‌ای داشته باشند باید از آیات قرآن بهره‌برداری کنند. استاد عظیم‌الشأن مرحوم شهیدی‌پور مصداق کسی بود که قرآن در دل و جانش رسوخ کرده بود و کسانی که از نزدیک با او برخورد داشتند به وضوح می‌توانستند این امر را مشاهده کنند. بر این اساس یکی از خصوصیات بارز او اخلاصی بود که در فعالیت‌های فردی و اجتماعی‌اش نمود داشت و همین امر سبب شد تا خدا به قلم و بیانش برکت بدهد.

یکی از جریان‌هایی که اخلاص این استاد فقید را نشان می‌دهد، جریان ضبط تلاوت قاریان مصری در سال‌های پیش از انقلاب است. برادر استاد چنین نقل می‌کرد که او در نیمه‌های شب از خواب برمی‌خاست و به ضبط تلاوت قاریان مصری از شبکه رادیوی صوت‌القاهره می‌پرداخت. اینکه یک طلبه با شهریه اندک بهترین نوارهای تلاوت قرآن را تهیه کند نشان‌دهنده اخلاص اوست. حدود بیست هزار تلاوت از سوی این استاد فقید ضبط و در اختیار رسانه‌ها قرار گرفته است.

دلسوزی

یکی دیگر از اوصاف بارز استاد شهیدی‌پور دلسوزی بود. خداوند در آیه نهم سوره توبه فرموده است: «لَقَدْ جَاءَكُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِكُمْ عَزِيزٌ عَلَيْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِيصٌ عَلَيْكُمْ بِالْمُؤْمِنِينَ رَءُوفٌ رَحِيمٌ». بر اساس این آیه، سیره مبلغین آسمانی باید دلسوزی نسبت به مؤمنان باشد و می‌توان استاد شهیدی‌پور را به عنوان شخصیتی در نظر گرفت که به این آیه جامه عمل پوشاند. یکی از وجوهی که دلسوزی استاد را نشان می‌دهد، ارتباط او با اطرافیان؛ اعم از خانواده و دوستان است. همواره پیگیر احوال دوستان بود و در اواخر عمر نیز با وجود کسالت خود به استقبال مهمانان می‌رفت.

کد

یکی دیگر از وجوهی که دلسوزی استاد را نشان می‌دهد، حمایت از شاگردان است. به تعبیری می‌توان گفت رابطه او با شاگرد به مثابه رابطه پدر و فرزندی بود و بر این باور بود که باید اعتماد به نفس شاگرد را تقویت کرد. یکی از پیامدهای چنین تفکری تأسیس مؤسسه کریمه آل رسول (س) بود که با تشویق‌های استاد این مؤسسه را راه‌اندازی کردیم.

تلاش‌گری

تلاش‌گری صفت دیگر استاد است و باید او را مصداق این شعر دانست که «نابرده رنج گنج میسر نمی‌شود، مزد آن گرفت جان برادر که کار کرد». استاد همزمان چند کار نظیر ضبط تلاوت، پاسخگویی به مراجعین، تألیف، پژوهش و ... را به صورت توأمان پیش می‌برد. استاد را باید به مثابه یک علامه ذوفنون در زمینه فعالیت‌های قرآنی دانست. به بیان دیگر استاد یک دانشمند، مجاهد، اهل فکر و نواندیش بود.

جامعیت

یکی از اوصافی که سبب شده بود استاد شهیدی‌پور شخصیتی برجسته داشته باشد، جامعیت بود. او در عرصه‌های مختلف نظیر مفاهیم، اختلاف قرائات، ترتیل و... صاحب‌نظر بود که نشان می‌دهد عمر خود را با مطالعه و تحقیق سپری کرده است. افزون بر اینها در مسابقات بین‌المللی نیز حضوری باعظمت داشت و درباره جلسات و مسابقات قرآن نظرات کیفی ارائه می‌کرد. استاد همواره آماده بود که مباحث نو را مطرح کند که نشان از جامعیت اوست.

حافظه قوی

استاد شهیدی‌پور از یک حافظه قوی برخوردار بود. افزون بر اینکه تا پایان عمر آیات قرآن را در ذهن خود نگه داشت، برخی متن‌های عربی و اشعار را هم از حفظ داشت. به خصوص نسبت به اشعار انقلابی التفات ویژه‌ای داشت و از من درخواست می‌کرد که این اشعار را بخوانم.

عزت نفس

یکی از مهم‌ترین مسائل درباره استاد شهیدی‌پور عزت نفس او است. خدا به او عزت نفسی عطا کرد که محبوب دل‌ها شد. همواره مورد احترام بود و پس از رحلتش نیز افرادی مانند رهبر انقلاب ابراز هم‌دردی کردند. از طرفی تکریم جامعه قرآنی از او نیز یکی دیگر از نشانه‌هایی است که از عزت نفسش حکایت دارد.

کد

ایثار

خداوند در سوره فرقان می‌فرماید: «وَ عِبَادُ الرَّحْمَنِ الَّذِينَ يَمْشُونَ عَلَى الْأَرْضِ هَوْنًا». استاد را می‌توان به منزله کسی دانست که به این آیه از قرآن عمل کرد؛ چراکه در فعالیت‌های فردی و اجتماعی بسیار متواضع بود. در سفرهای مختلف بسیار خوش‌مشرب بود و هیچ وقت به‌نحوی برخورد نمی‌کرد که بخواهد برتری خود را نشان دهد. مباحث علمی را هم به صورت فروتنانه‌ای مطرح می‌کرد نه اینکه بخواهد نگاه متکبرانه‌ای داشته باشد. این روحیه نشأت گرفته از آیات قرآن بود و او را باید الگویی دانست تا دیگران بدانند اگر در مسائل علمی و... به سطوح عالی دست پیدا کردند اخلاق و تواضع را فراموش نکنند.

ولایت‌مداری

ولایت‌مداری، خصوصیت دیگر استاد شهیدی‌پور بود. در طول سال خدمت مقام معظم رهبری می‌رسید و منویات معظم‌له را هم نصب‌العین خود قرار داده بود. از طرفی جریانات قرآنی را بر اساس منویات رهبری هدایت می‌کرد. برای نمونه یکبار یکی از حافظان قرآن در کشورهای مختلف به صورت نمایشی به اجرای برنامه پرداخته بود و همین امر سبب شد تا رهبر انقلاب در این زمینه تذکری دهند که فعالیت‌های قرآنی باید همراه با منطق و عقلانیت باشد. استاد شهیدی‌پور نیز این تذکر را منتقل کرد که نشان از ولایت‌مداری اوست.»

انتهای پیام
captcha