گام‌هایی که به حسنه تبدیل می‌شود
کد خبر: 4085855
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۹
قدم قدم در مشایه؛

گام‌هایی که به حسنه تبدیل می‌شود

اندک زمانی تا اربعین شهدای کربلا باقی مانده و شیفتگان مکتب حسینی با اشکِ شوق، بار سفر بربسته و از جای جای جهان، چون رودی خروشان به سمت بین الحرمین قطب عالم امکان و قلب تپنده تاریخ جاری می‌شوند.

پیاده روی اربعین، اربعین حسینیبه گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، اندک زمانی تا اربعین شهدای کربلا باقی مانده و شیفتگان مکتب حسینی با اشکِ شوق، بار سفر بربسته و از جای جای جهان، چون رودی خروشان به سمت بین الحرمین "قطب عالم امکان و قلب تپنده تاریخ" جاری می‌شوند.

به یقین که عالمیان از ابهت این جوش و خروش به وجد آمده و از شور عاشقانه زوار اربعین در حیرت‌ مانده است؛ عاشقانی که به عشق سیدالشهدا از روزها قبل عازم این سفر سخت، اما شیرین و عرفانی شده و قدم به قدم، نوحه‌خوان و سینه‌زنان مسیرهای منتهی به کربلا را طی می‌کنند.

امروز، مسیرهای پیاده‌روی اربعین، رهگذار میلیون‌ها زائر دلسوخته، موکب‌داران و میزبانان است؛ دلسوختگانی که به عشق اربابشان، خانه و کاشانه‌ خود را مهیای زوار حسین کرده و یا در مواکب و حسینیه‌ها غبار از پای زوار حسینی زدوده و با جان و دل به استقبال میهمانان سیدالشهدا می‌شتابند.

از دختر بچه‌های خردسال گرفته تا پیرغلامانی که سال‌هاست به میزبانی از زوار حسین(ع)، روزها قبل از اربعین به مسیر اربعین می‌آیند تا به حد وسع‌شان در خدمت مکتب حسین(ع) و زائران حسینی باشند؛ یکی غبار راه از پای زوار می‌زداید، دیگری بر تشنگی بی‌امانشان، آب هدیه کرده و آن یکی خستگی‌ جانشان را چاره می‌کند.

آری، همه برای حسین آمده‌اند و هر کس هرچه دارد به میدان آورده تا زوار حسینی را رهسپار کربلا کند؛ سرزمینی که همانند خانه پدری، فرزندان از راه‌ رسیده‌اش را با مهر و عطوفت در آغوش می‌فشارد و از مرزها تا صحن مطهر سیدالشهدا، به میزبانی از زائران مهیاست؛ زواری که با هر دین و زبانی گردهم آمده‌اند و ابتدا و انتهای سخنانشان به سیدالشهدا ختم می‌شود.

و «عشق، ایمان، اخلاق‌مداری، ایثار، امنیت، اخلاص و فداکاری» تنها کلیدواژه‌هایی است در جان پیاده‌روی اربعین جاری است، گویی که قرار است این سیل خروشان، آینده جهان بشری را در خویش بیامیزد و جهانی را زیر پرچم اهل بیت(ع) آورد.

نه تنها شیعیان، بلکه عاشقان مکتب و مرام سیدالشهدا از تمامی ادیان، مذاهب و ملت‌ها به قیام ایستاده‌اند و به پاسخ هل من ناصرا ینصرنی‌ ۱۴۰۰ سال پیش شهید کربلا، لبیک گویان و با پای پیاده عازم زیارتش شده‌اند.

به راستی که هر قدم پیاده در این راه، حسنه‌ای در راه خداست؛ آنگونه که از سدیر صَیْرفی نقل شده که می‌گفت: در محضر باقرالعلوم(ع) نشسته بودیم که جوانی در مجلس از مرقد امام حسین(ع) یاد نمود؛ امام به او فرمود: «مَا أَتَاهُ عَبْدٌ فَخَطَا خُطْوَةً إِلَّا کتِبَتْ لَهُ حَسَنَةٌ وَ حُطَّتْ عَنْهُ سَیئَة»؛ بنده‌ای به سوی این مرقد قدم برنمی‌دارد، مگر این که حسنه برایش نوشته شده و گناهی از او کنار گذاشته می‌شود.

در روایتی دیگر نیز از حسین بن ثُوَیْر نقل شده که امام صادق(ع) فرمود: «یا حسین! انَّه مَنْ خَرَجَ مِن مَنزِله یرید زیارۀ قبر الحسین(ع) إِنْ کانَ مَاشِیاً کتِبَتْ لَهُ بِکلِّ خُطْوَةٍ حَسَنَةٌ وَ مُحِی عَنْهُ سَیئَةٌ وَ إِنْ کانَ رَاکباً کتِبَتْ لَهُ بِکلِّ خُطْوَةٍ حَسَنَةٌ وَ حُطَّ بِهَا عَنْهُ سَیئَةٌ حَتَّی إِذَا صَارَ فِی الْحَیرِ کتَبَهُ اللَّهُ مِنَ الْمُفْلِحِینَ الْمُنْجِحِینَ حَتَّی إِذَا قَضَی مَنَاسِکهُ کتَبَهُ اللَّهُ مِنَ الْفَائِزِین...»؛ ای حسین! به درستی که هر کسی از خانه‌اش به قصد زیارت قبر حسین بن علی خارج شود، اگر پیاده باشد، با هر قدمی، حسنه‌ای برایش نوشته شده و گناهی از او پاک می‌شود و اگر سواره باشد، با هر قدمی، حسنه‌ای برایش نوشته شده و به واسطه آن گام، گناهی از او کنار گذاشته می‌شود تا به درب حائر حسینی برسد که در این صورت خداوند نام او را از جمله رستگاران و نجات یافتگان ثبت می‌کند و زمانی که آداب زیارت و اعمالش را به پایان برساند، خداوند نام او را در زمره برندگان می‌نویسد.

و چه صحنه زیبایی خلق می‌کند پیاده‌روی و زیارت اربعین در جهان هستی که ملکوت در مقابلش به تعظیم ایستاده و به یقین، خون شهید ۱۴۰۰ سال پیشِ کربلا، امروز در پیاده‌روی اربعین و در قلب زوارش به جوشش درآمده و حرکتی عظیم را رقم می‌زند تا بنمایاند به اذن الله، پرچم حقانیت اهل‌بیت(ع) همواره پابرجا مانده و جهان را آباد خواهد کرد.

انتهای پیام
captcha