اثر «قیامت دنیا»، جدال معنا و ظاهر
کد خبر: 4087690
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۸
مبدع هنر تخشیب در زنجان عنوان کرد

اثر «قیامت دنیا»، جدال معنا و ظاهر

مبدع هنر تخشیب گفت: قیامت دنیا جدال معنا با ظاهر است و از دیدگاه من ظاهر ماندگار نیست و همواره معنا باقی است.

مبدع هنر تخشیب

محمدرضا توابی مبدع هنر تخشیب در گفت‌وگو با ایکنا از زنجان، اظهار کرد: مجموعه قیامت دنیا  یک مجموعه تجسمی، مفهومی است و ۱۶ اثر برای آن طراحی شده‌ و نام این اثر از ترجیع‌بند محتشم کاشانی گرفته شده است.

وی افزود: ۳ اثر از مجوعه قیامت دنیا، در مورد حضرت زهرا(س) طراحی شده ‌است. همچنین سوز و گدازی که در مفهوم کلمات وجود دارد پیشینه و ساختار سنتی را بهم میزند.

این هنرمند تصریح کرد: قیامت دنیا جدال معنا با ظاهر است و از دیدگاه من ظاهر ماندگار نیست و همواره معنا برنده است. همچنین در این آثار از اشعار بزرگان همچون محتشم کاشانی، منزوی، شهریار و ... که در مدح امام حسین(ع) است، استفاده شده‌ و ترکیب چوب و آتش است.

توابی با بیان اینکه همه چوب‌هایی که برای کار در این اثر به کار‌برده می‌شود رنگ ‌طبیعی خود است، ادامه داد: باتوجه به اینکه بنیان‌گذار یک رشته هنری قرآنی هستم و تخشیب به نام من است و از شکل و ساختار کار منحصر به فرد بوده و این مجموعه عاشورایی به این شکل حائز اهمیت است.

مبدع هنر تخشیب با بیان اینکه تلاش من این است که بتوانم با اقوام دیگر دنیا نیز ارتباط بگیرم زیرا اگر تنها از خوشنویسی استفاده شود اقوام دیگر نمی‌توانند با آن ارتباط بگیرند، خاطرنشان کرد: با حس و ابزاری که از بچگی در اختیار داشتم و انچه که از عاشورا یاد گرفته و مفهومی که استناد داشتم این مجموعه را به تصویر کشیدم. همچنین کار، یک کار مفهومی معاصر است که به مدرنیته تنه میزند و مجموعه‌ای از آن چیزی است که در دل ما و ارادت ما است.

انتهای پیام
captcha