ورود بیش از 280 هزار زائر پیاده به مشهد
کد خبر: 4088104
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۳

ورود بیش از 280 هزار زائر پیاده به مشهد

سخنگوی جمعیت خدمتگزاران زائران پیاده امام رضا(ع) گفت: تا صبح امروز چهارم مهرماه تعداد 283787 زائر پیاده در قالب 3752 کاروان وارد مشهد شده‌اند.

حسین رضایی، سخنگوی جمعیت خدمتگزاران زائران پیاده امام رضا(ع)حسین رضایی، سخنگوی جمعیت خدمتگزاران زائران پیاده امام رضا(ع)، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، اظهار کرد: تا صبح امروز چهارم مهرماه، تعداد 283 هزار و 787 هزار زائر پیاده در قالب 3752 کاروان وارد مشهد شده‌اند.

وی ادامه داد: این زائران از استان‌های، گلستان، مازنداران، گیلان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، لرستان، مرکزی، تهران، ایلام، چهارمحال بختیاری، خوزستان، کرمان، کرمانشاه، یزد، خراسان شمالی، خراسان جنوبی و خراسان رضوی هستند.

رضایی ابراز کرد: از مجموع زائران پیاده که به مشهد وارد شده‌اند، تعداد 130 هزار نفر توسط کمیته اسکان ستاد جمعیت خدمت‌گزاران زائران پیاده اسکان داده شده‌اند و مابقی زائران یا عصر همان روز ورود به مشهد پس از زیارت برگشته‌اند یا مرکز اسکان خود را از پیش تعیین کرده‌اند.

سخنگوی جمعیت خدمتگزاران زائران پیاده امام رضا(ع) با اشاره به اینکه همه زائرانی که اسکان داده شده‌اند، بیمه هستند، ادامه داد: برای 130 هزار زائر پیاده که توسط جمعیت خدمتگزار اسکان داده شده‌اند، سه روز ارائه خدمات رایگان  صورت می‌گیرد.

وی اضافه کرد: پذیرایی از زائران پیاده با سه وعده غذایی و میان وعده صورت خواهد گرفت، ضمن اینکه این زائران در یک وعده نیز با غذای متبرک حضرت رضا(ع) اطعام خواهند شد. علاوه بر این نیز خدمات درمانی رایگان به این زائران ارائه خواهد شد.

رضایی عنوان کرد: 250 مبلغ و مبلغه با همکاری سازمان تبلیغات، دفتر تبلیغات، بسیج طلاب و حوزه‌علمیه به مراکز اسکان زائران پیاده اعزام شده‌اند که به برگزاری نماز جماعت، پاسخگویی به سوالات زائران، ارائه سخنرانی و سایر امور فرهنگی خواهند پرداخت.

سخنگوی جمعیت خدمتگزاران زائران پیاده امام رضا(ع) اظهار کرد: 22 واحد در ستاد فعال است که با توجه به کمیته بانوان بخش بانوان و ارائه خدمات با بانوان زائر نیز توسط بانوان خادمه در ستاد صورت می‌گیرد.

وی افزود: به مناسبت هفته دفاع مقدس و تقارن آن با روزهای پایانی ماه صفر نیز 15 هزار تمثال شهدای دفاع مقدس و مدافع حرم در مسیر به زائران پیاده داده شده تا ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدا زیارت به نیابت از این بزرگواران صورت گیرد.

رضایی ابراز کرد: اقدام خوبی که در سال جاری صورت گرفته، استمرار خدمت از عتبات به مشهد الرضا(ع) است که در این راستا 5 موکب ازلرستان و آذربایجان که در عراق در طول مدت اربعین به زائران پیاده خدمت می‌کردند، در دهه پایانی ماه صفر در مشهد مستقر هستند و برای زائران پیاده رضوی به طبخ غذا و پخت نان مشغول هستند.

سخنگوی جمعیت خدمتگزاران زائران پیاده امام رضا(ع) به فعال شدن 10 نانوایی  سیار  اشاره کرد و گفت: طبخ و ارائه نان رایگان به زائران پیاده نیز توسط این 10 نانوایی انجام می‌شود.

وی گفت: اکنون موکب‌های بین‌ راهی در مسیرهای خراسان شمالی، جنوبی و گلستان جمع شده است، اما 200 موکب در مسیر فعال هستند، علاوه بر این نیز 24 موکب سیار برای ارائه خدمات به زائران جهت آبرسانی و حمل غذا در مسیرهای کلات، سرخس و دیگر محورهای منتهی به مشهد فعال شده‌اند.

رضایی اظهار کرد: یکی از اقدامات فرهنگی که در ستاد جمعیت خدمتگزاران زائران پیاده امام رضا(ع) صورت گرفته است، انتشار هفت جلد کتاب توسط واحد نشر آثار جمعیت خدمتگزاران پیاده است.

سخنگوی جمعیت خدمتگزاران زائران پیاده امام رضا(ع) گفت: در این راستا دو جلد کتاب با عنوان «سفر عشق» و کتاب‌هایی با عنوان «خدمت به زائران»، «زیارت پیاده در ایران»، «مسیر عاشقی»، یک کتاب تصویری با عنوان «راهیان سفر عشق» و کتاب «آسیب‌شناسی زیارت پیاده» منتشر شده است.

انتهای پیام
captcha