پیاده شدن تنها 10 درصد از سند تحول بنیادین آموزش و پرورش
کد خبر: 4089530
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۵
آیت‌الله اعرافی بیان کرد:

پیاده شدن تنها 10 درصد از سند تحول بنیادین آموزش و پرورش

مدیر حوزه‌های علمیه کشور گفت: متأسفانه تاکنون تنها 10 درصد از سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در جامعه پیاده‌سازی شده است و عواملی همچون بی‌انگیزه‌ بودن و عدم تأمین مالی به آن دامن زده است.

آیت‌الله علیرضا اعرافی، مدیرحوزه‌های علمیه

به گزارش خبرنگار ایکنا، آیت‌الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، ۱۱ مهرماه در آئین آغاز کار مدارس طرح امین در استان قم با بیان اینکه در مدارس طرح امین، مدیر مدرسه نقش محوری دارد، اظهار کرد: مدیریت تربیتی یکی از دشوارترین اقدامات عالم است و انتظاری که از مدیر، مربی و مبلغ تربیتی در سیستم تعلم و تربیت می‌رود، مدیریت تربیتی است.

رئیس ستاد همکاری‌های حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش که در جمع مبلغان حوزه و مدیران مدارس آموزش و پرورش استان قم سخن می‌گفت، افزود: امر تربیت امروز در مدارس با نقش‌آفرینی مدیر، مربی و روحانی فعال در این عرصه به خود رنگ تازه‌ای گرفته است و باید این شیوه با محوریت مدیر مدرسه، انسجام و ساماندهی بیشتری به خود بگیرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: اگر بخواهیم در علوم انسانی دو علم یا دو موضوع مهم، ظریف و اساسی را معرفی کرد، می‌توان به علم مدیریت و تربیت اشاره کرد که کار‌های زیاد و پیچیده‌ای در این عرصه صورت گرفته است و آنچه امروز از مدارس انتظار می‌رود، شکل‌گیری هسته مدیریت تربیتی است.

آیت‌الله اعرافی تصریح کرد: با شکل‌گیری هسته مدیریت تربیتی در مدارس با محوریت مدیر مدرسه، معاون پرورشی، مبلغ طرح امین و سایر عوامل می‌توانند نقش ارزشمند و اثرگذاری را در میان دانش‌آموزان ایفا کنند.

عضو فقهای شورای نگهبان تأکید کرد: امروز حوزه و آموزش و پرورش با همبستگی به دنبال ارتقای نقش مدیریت تربیتی در جامعه است و اگر این اتفاق مهم در مسیر درست خودش حرکت کند، بدون تردید نگرش جدیدی در آینده نظام و انقلاب بر مبنای بیانیه گام دوم انقلاب و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش رقم خواهد خورد.

وی بیان کرد: آموزش و پرورش یکی از نهاد‌های انقلاب اسلامی است که تمام دستگاه‌های دولتی، نیمه دولتی و خصوصی باید در سیاست‌ها و برنامه‌های خود پیوست آموزشی و پرورشی داشته باشند، البته مطالبات زیادی از آموزش و پرورش است اما قبل از آن باید سازمان‌ها، نهادها، ارگان‌ها و دستگاه‌های دولتی و خصوصی برای پیشبرد اهداف و سیاست‌های آموزش و پرورش هر کدام اقدامی علمی را با ارائه یک پیوست آموزشی و پرورشی ارائه کنند.

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: هر چقدر برای آموزش و پرورش کار و هزینه کنیم، جای دوری نرفته و سرمایه‌گذاری است. هر سازمان و نهاد باید سهم خود را نسبت به آموزش و پرورش بپردازد، حتی حوزه علمیه. ما در این مسیر هر چه داریم و بضاعت ما است در خدمت آموزش و پرورش است و بدانید حوزه، دانشگاه و آموزش و پرورش ارکان مهم علمی و دانشی این نظام هستند که در این میان، نقش آموزش و پرورش محوری و بنیادین است.

مدیر حوزه‌های‌ علمیه با اشاره به برنامه هفتم توسعه، گفت: در تدوین برنامه نگاه ویژه‌تری به این امر خواهیم داشت و رسالت سایر سازمان‌ها و نهاد‌ها را نسبت به آموزش و پرورش تببین خواهیم کرد.

آیت‌الله اعرافی در پایان به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اشاره کرد و افزود: متأسفانه علی رغم همه زحماتی که کشیده شده است، تاکنون 10 درصد از اهداف سند پیاده شده است که یک نوع بی‌انگیزگی و عدم پشتیبانی موجب این اتفاق است. کار تربیتی و فرهنگی هزینه دارد و باید همه پای کار باشند و هزینه کنند چرا که سرمایه‌گذاری مطمئن برای آینده نظام و انقلاب است.

انتهای پیام
captcha