مردم برای احیای موقوفات بی‌انگیزه هستند
کد خبر: 4089771
تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۱
آیت‌الله علم‌الهدی:

مردم برای احیای موقوفات بی‌انگیزه هستند

امام جمعه مشهد با اشاره به اینکه وقف هزینه نهادینه اسلام است، گفت: وقف باید احیا شود، اما متاسفانه انگیزه احیای وقف در مردم وجود ندارد و کسی به فکر احیای وقف و موقوفات نیست.

آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی، نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی و امام جمعه مشهدبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی، نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی و امام جمعه مشهد، امروز ۱۲ مهرماه، در همایش «یاوران وقف» که در تالار نور مشهد برگزار شد، با اشاره به آیاتی چند از سوره «لیل» اظهار کرد: خداوند در قرآن کریم سه ویژگی شامل انفاق، معادباوری و تقوا را برای مؤمنان برشمرده است که هر سه ویژگی لازمه یکدیگر هستند، به‌طوری که اگر کسی تقوا پیشه گیرد و معادباوری داشته باشد، به خودی خود اهل اعطاء به دیگران خواهد بود و از این ویژگی برای سعادت خود سرمایه‌گذاری خواهد کرد.

وی ادامه داد: اما نقطه مقابل این نیز وجود دارد، یعنی کسی که بخل ورزد، نسبت به معاد اعتقادی ندارد و منکر معاد است و در مقام عمل احساس بی‌نیازی از عنایت خداوند دارد.

علم‌الهدی ابراز کرد: آنچه ما در جریان فرهنگی اسلام باید در نظر داشته باشیم، تفکر پیامبر(ص) است، در واقع پیامبر اکرم(ص)، در صدر جریان فرهنگی اسلام از روز نخستی که به رسالت مبعوث شدند، در نظر حضرت آنچه خود را نشان داده، این است که این دین و اسلام و توسعه آن چه نسبت به مبانی و اعتقادی و چه نسبت به جنبه‌های عملیاتی، هزینه‌هایی دارد و در واقع اسلام دین خرج است که باید هزینه‌های آن تامین شود، تا به‌وسیله آن اسلام توسعه یابد.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی بیان کرد: قانون «فی» بر همین اساس آمد و در جریان فدک نیز بود که برحسب دستور خداوند بوده و در راستای همین مسئله است، چرا که بار اسلام بر دوش اهل بیت پیغمبر(ص) است و اهل بیت باید این بار را به دوش بکشند و این بار نیز خرج دارد.

وی اضافه کرد: از دیگر موارد برای تامین هزینه‌های اسلام، مسأله خمس است که براساس روایات آمده و ثابت‌کننده این حقیقت است و مالک خمس خدای متعال، رسول‌الله و اهل بیت پیغمبر(ص) هستند.

امام جمعه مشهد ادامه داد: تولیت اسلام از نظر نگهداری و توسعه بر عهده وجود مقدس امام معصوم است و این امور هزینه‌هایی دارد که خداوند متعال خرج آن در خمس قرار داده است.

نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان رضوی گفت: امکانات اقتصادی در نوسان است در مواقعی که مردم از نظر شرایط اقتصادی دارا هستند، خمس پرداخت می‌کنند، اما در زمان ناداری خمسی نمی‌دهند، لذا وقتی مردم ندارد باید هزینه اسلام و شرع مقدس از چه راهی تامین شود؟

وقف تامین‌کننده هزینه‌های اسلام در دوران رکود اقتصادی است

علم‌الهدی تصریح کرد: آن زمان که اقتصاد در رکود و نوسان است، باید امکاناتی باشد که تنها راه تامین هزینه‌های اسلام و توسعه در این دوران از طریق وقف و امور خیریه صورت می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: وقف یک جریان عادی نیست، اینکه فردی اموال خود را حبس و وقف کند، باعث می‌شود که خطر نوسان اقتصادی از طریق وقف مدیریت شود تا هیچ زمان اقشار ضعیف تحت فشار نباشند و خدمت به اسلام و هزینه توسعه اسلام تعطیل نشود.

امام جمعه مشهد بیان کرد: وقف در واقع یک جریان اقتصاد دینی و محصول دین است که صددرصد است، در همه زمان‌ها و در تداوم اسلام تاثیرگذار و در خدمت این شریعت مقدس است.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی ابراز کرد: وقف در رأس تمام مسائل در حوزه انفاق، خیرات و میزان و... است، لذا وقف، جریان نهادینه‌ای را در تامین توسعه اسلام و تامین قشر‌های آسیب‌پذیر نهادینه کرده است.

وی افزود: آنچه مهم است، این است که مردمی را که طالب انفاق و در خط خیرات و مبرات هستند را به سمت وقف سوق دهیم، اما آن مشکلی که امروز در جریان رسانه‌ای و در جریان تبلیغات خود داریم، بی‌اعتنایی به وقف است، در حالیکه که وقف تضمین هزینه اسلام است.

علم‌الهدی وقف را نهادینه سازی اقتصاد دینی و اقتصاد اجتماعی برشمرد و گفت: وقف در حفظ دین و کفالت فقرا نقش اساسی دارد، لذا اگر وقف را از این منظر بنگریم که یک برنامه اقتصادی صددرصدی است که در توسعه دین و کفالت نیازمندان نقش دارد، این برنامه باید حساب شده انجام شود که مردم به خیرات مقطعی وارد نشوند، بلکه به یک خیرات نهادینه وارد شوند که متاسفانه در رسانه و نه برنامه‌های تبلیغاتی خود این را نداریم.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی بیان کرد: حرکات مقطعی در امور خیریه باید به سمت جریان نهادینه دائم یعنی وقف هدایت شود، چرا که جریان نهادینه دائم و ثابت در وقف است.

وی ابراز کرد: امروز در بسیاری از مسائل دچار مشکل هستیم که از جریان‌های نوسانات اقتصادی سرچشمه می‌گیرد و می‌توانیم آن را درمان کنیم و وقف می‌تواند به درمان این مشکلات کمک کند.

امام جمعه مشهد با اشاره به اینکه وقف هزینه نهادینه اسلام است، اضافه کرد: وقف باید احیا شود، اما متاسفانه انگیزه احیای وقف در مردم وجود ندارد و کسی به فکر احیای وقف و موقوفات نیست.

انتهای پیام
captcha