انتشار کتاب «تجلی غدیر و مناقب حضرت امیر(ع) در شعر دری دیروز تا امروز»
کد خبر: 4090205
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۴

انتشار کتاب «تجلی غدیر و مناقب حضرت امیر(ع) در شعر دری دیروز تا امروز»

کتاب «تجلی غدیر و مناقب حضرت امیر(ع) در شعر دری دیروز تا امروز روز» اثر محمدصادق محقق، شاعر و پژوهشگر خوزستانی منتشر شد.

غدیربه گزارش ایکنا از خوزستان، کتاب «تجلی غدیر و مناقب حضرت امیر(ع) در شعر دری دیروز تا امروز روز» اثر محمدصادق محقق، شاعر و پژوهشگر خوزستانی منتشر شد. 

محقق در گفت‌‎وگو با ایکنا از خوزستان گفت: این کتاب در دو جلد و در هزار و 450 صفحه توسط انتشارات دارالمومنین به چاپ رسید. تحقیق این کتاب را با این هدف شروع کردم که غدیریه‌هایی که در شعر فارسی از قدیم‌ترین ایام تا امروز سروده شده به نوعی تدوین و تحلیل کنم. این اثر در ضمن کار دو بخش شد. بخش دیروز که شامل دوره‌های گذشته است و بخش امروز که دوره معاصر تا روزگار کنونی را در برمی‌گیرد.

این پژوهشگر اظهار کرد: در جلد اول کتاب ۴۱ شاعر معرفی شدند و نمونه‌ای از اشعار آن‌ها ذکر شده است؛ در جلد دوم(بخش امروز) نیز ۴۵ شاعر را نام بردم.

محقق گفت: در بخش دیروز از شاعرانی چون منوچهری و کسایی مروزی (متولد ۳۴۱) صحبت شده است. در زمان دولت‌هایی چون سلجوقیان و غزنویان و خوارزمشاهیان که اهل تسنن بودند، موضوع غدیر در اشعار کمتر دیده می‌شود. از قرن ششم به بعد کم‌کم موضوع غدیر در شعر فارسی مطرح شد. بخش دوم نیز از ملک الشعرای بهار تا زمان کنونی را در بر می‌گیرد.

کتاب «تجلی غدیر و مناقب حضرت امیر(ع) در شعر دری دیروز تا امروز روز» با این شعر آغاز شده است:

اخترشناس و عارف و عامی و نکته دان/گویند مدح ساقی کوثر به هر زبان

چون تشنگان که بر لب دریای بیکران/هر کس به قدر تشنگی‌اش می‌چشد از آن

انتهای پیام
captcha