سه مؤلفه‌ای که در ترویج آموزه‌های قرآن به آن احتیاج داریم
کد خبر: 4090246
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۳

سه مؤلفه‌ای که در ترویج آموزه‌های قرآن به آن احتیاج داریم

معاون تعلیم و تربیت سازمان بسیج مستضعفین کشور با اشاره به اینکه آنچه که ما امروزه در زمینه ترویج آموزه‌‌های قرآن به آن احتیاج داریم مسئله ایستادگی، پای کار بودن و دغدغه‌مندی است، گفت: در ترویج قرآن باید سراسیمگی داشته باشیم. مسئله ما متن و روش آموزشی نیست بلکه همت، علاقه و شوق باید پای کار باشد تا در مقیاس یک مسجد کار بزرگ انجام شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین احسان رضایی، معاون تعلیم و تربیت سازمان بسیج مستضعفین کشوربه گزارش ایکنا از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین احسان رضایی، معاون تعلیم و تربیت سازمان بسیج مستضعفین کشور در دوره تربیت مربی قرآن کریم دارالقرآن‌های سازمان بسیج کشور که امروز، 16 مهر در مجتمع یاوران مهدی آغاز شد، با اشاره به هفته وحدت و ایام پیش‌رو به نام نبی گرامی اسلام(ص)، گفت: در دین اسلام و مکتب اهل بیت(ع) برداشت‌مان از شخصیت پیامبر(ص) و سیره ایشان خلاصه در رحمت است؛ پیامبر(ص) فردی دلسوز امت و مجاهد برای خیر و صلاح امت است که آیات قرآن مانند 159 آل عمران و 138 توبه نیز این مهم را تصریح می‌کند.

وی ادامه داد: پیامبر با تلاشگری، با شوق و میل درونی مسیر هدایت مؤمنان را محیا می‌کند و همه سیره پیامبر(ص) نشان‌دهنده این است که خودش را برای هدایت امت به سختی انداخته است. پیامبر(ص) که همه جا مدافع مؤمنان است، تنها در یک جا گلایه امت را به خدا می‌کند که این گلایه مربوط به مهجوریت قرآن است.

به قرآن نگاه از سر تکلیف نداشته باشیم

رضایی با اشاره به اینکه ضعف‌های ترویج قرآن که به حاکمیت یا نظام برمی‌گردد به جای خود محفوظ است، اما آنچنان که باید حق قرآن در نظام آموزشی ادا نشده است، افزود: ایراد اصلی ما به نتیجه نهایی است که انتهای دوران تحصیل فرد اهل قرآن، آشنای به تلاوت قرآن و انیس با قرآن خارج می‌شود؟ معمولا اکثر بچه‌های قرآنی در مؤسسات و محافل دیگر قرآن می‌آموزند چون در مدارس تکلیف درسی است و گاه تنها از سر اجبار در مدارس می‌آموزند.

معاون تعلیم و تربیت سازمان بسیج مستضعفین کشور خطاب به حاضران در دوره تربیت مربی قرآن کریم، بیان کرد: شما باید با کار قرآن را از بستر مساجد و محفل‌های مردمی دنبال کنید و به قرآن نگاه از سر تکلیف نداشته باشید؛ هر روش و الگویی در زمینه آموزش قرآن باید با جدیت، علاقه و استمرار باشد تا نتیجه نهایی به‌درستی حاصل شود.

رضایی با اشاره به اینکه آنچه که ما امروزه در زمینه ترویج قرآن به آن احتیاج داریم مسئله ایستادگی، پای کار بودن و دغدغه‌مندی است، اظهار کرد: باید سراسیمگی در ترویج قرآن داشته باشیم. مسئله ما متن و روش آموزشی نیست بلکه همت، علاقه و شوق باید پای کار باشد تا در مقیاس یک مسجد کار بزرگ انجام شود.

وی ادامه داد: در سند اعتلای 10 ساله بسیج در راهبردهای مختلف در نظام تعلیم و تربیت، جایگاه قرآن پررنگ است و بسیج مکلف شده که در حوزه ترویج قرآن گام بردارد. در این راستا راه‌اندازی 500 دارالقرآن طی پنج سال، در سطح شهرستان‌های کشور در دستور کار قرار دارد که اداره آن به‌صورت مردمی و تحت نظر تشکیلات بسیج است.

معاون تعلیم و تربیت سازمان بسیج مستضعفین کشور با اشاره به اینکه همچنین راه‌اندازی «دارالتحفیظ» نیز در دستور کار قرار دارد که اقدامی بزرگ برای ترویج قرآن است، گفت: حجم مخاطب به شکلی است که با تصدی‌گری دستگاه‌های دولتی قابل تحقق نیست و باید مردم پای کار باشند.

لزوم حضور علمدار و میدان‌دار قرآنی در مساجد

وی در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: در هر مسجد و مجموعه‌ای نیازمند یک علمدار قرآنی هستیم و در موضوع قرآن افرادی را نیاز داریم که سختی راه را به جان بخرند و با یک فضای خالی، خودشان کلاس را راه‌اندازی کنند نه اینکه منتظر باشند که کلاس آماده را تحویلش بدهند.

رضایی با اشاره به اینکه قرآن باید محور ارگان‌ها و ادارات باشد، چراکه اهل قرآن می‌تواند سکاندار قرآن باشد و آن را ترویج کند، تصریح کرد: امروزه باید در کشور سفیر قرآنی داشته باشیم که دغدغه داشته باشد چرا مسجد من محور قرآنی ندارد. این سفیر قرآنی با دغدغه‌مندی به سراغ مسئول مسجد یا پایگاه برود و کنار او به قرآنی شدن مسجد کمک کند.

معاون تعلیم و تربیت سازمان بسیج مستضعفین کشور تأکید کرد: در هر مجموعه، محله، مسجد و پایگاه بسیج نیازمند فرد اهل قرآن و با انگیزه برای برافراشتن عَلم قرآن هستیم.

وی خطاب به حاضران در جلسه گفت: شما وقتی به شهر خویش بازمی‌گردید باید شبکه متعهد به هدف توسعه قرآن ایجاد کنید، چراکه این همان هدف مورد نظر است و در واقع می‌خواهیم به  «مدیر ـ مربی قرآن» برسیم. مدیر مربی قرآنی نیاز داریم که اول مدیر باشد و باور قرآنی ایجاد کند سپس مربی‌گری و تدریس را انجام دهد.

رضایی بیان کرد: در این دوره نفرات برگزیده از هر استان در هر رشته‌ای وحدت‌رویه و هم‌افزایی دارند تا به این برسیم که برای هر مسجد و پایگاه و تشکل‌های مردم نهاد یک میدان‌دار قرآنی تربیت کنیم.

وی با اشاره به اینکه پس از اعلام به معاونت تعلیم تربیت سازمان بسیج هر استانی، افراد برگزیده برای این دوره انتخاب شدند، اظهار کرد: افرادی که در این دوره حاضر هستند پس از پایان دوره با توجه به نیازمندی هر استانی دوره‌های تربیت مربی را تشکیل داده و پس از تدریس و تربیت افراد قرآنی، آنان به مساجد و پایگاه‌های بسیج اعزام می‌شوند.

یادآور می‌شود، دوره تربیت مربی قرآن کریم دارالقرآن‌های سازمان بسیج کشور از 15 تا 21 مهرماه در مجتمع یاوران مهدی با حضور 160 نفر از سراسر کشور برگزار می‌شود.

انتهای پیام
captcha