رسالت دانشگاه علمی‌کاربردی در آموزش بایسته‌های دینی کسب‌وکار
کد خبر: 4091372
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۱

رسالت دانشگاه علمی‌کاربردی در آموزش بایسته‌های دینی کسب‌وکار

رابط نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علمی کاربردی چهارمحال‌وبختیاری گفت: دانشگاه علمی کاربردی پیوندی عمیق و ارتباطی مستقیم با بازار کار و اشتغال دارد و فهم حداقل‌ها و بایسته‌های دینی در ورود به اشتغال و کسب و کار برای دانشجویان یک ضرورت است.

سجاد بیگی، کارشناس مرکز ملی پاسخ‌گویی به سؤالات دینی قم

حجت‌الاسلام والمسلمین سجاد بیگی، رابط نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علمی کاربردی چهارمحال‌وبختیاری در گفت‌وگو با ایکنا با گرامیداشت سی‌ویکمین سالگرد تأسیس این دانشگاه به اهمیت و ضرورت پرورش نیروی کار مهارتی اشاره و اظهار کرد: دانشگاه جامع علمی کاربردی در تربیت نیروهای ماهر و کاربلد و به تعبیر مقام معظم رهبری، «پنجه‌های کارآمد» نقش مهمی دارد.

وی با یادآوری ضرورت تولید علم، ادامه داد: یکی از مهم‌ترین تأکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی بالاخص در دهه‌های اخیر اهمیت دادن به علم، تولید علم و علم‌آموزی است و از آنجا که تولید علم از وظایف غیرقابل انکار بخش علمی و دانشگاهی یک جامعه محسوب می‌شود، باید بر نقش دانشگاه و دانشجویان در تولید علم در جامعه تأکید داشت.

بیگی افزود: فشارهای جانبی نباید دانشگاه را از مسیر اصلی خود خارج کند، بنا نیست در تربیت دانشجویان فقط به بُعد علمی تربیت آنان توجه داشته باشیم به‌ویژه در این شرایط که دشمنان تمام تمرکز خود را بر روی نسل جوان به عنوان مغز متفکر جامعه گذاشته‌اند تا فرهنگ ایثار و شهادت را به شکل‌های مختلفی همچون استفاده نادرست از فضای مجازی و ... کمرنگ کنند و از بین ببرند. فرهنگ ایثار و شهادت در دانشجویان را باید با زبان هنر و تکنولوژی و راه‌های جذاب دیگر تقویت کنیم و رشد دهیم هر چند که این فرهنگ بین جوانان نهادینه شده و نمود آن را هم می‌توانیم در حضور پررنگ آن‌ها در عزاداری‌های ماه محرم و اربعین ببینیم.

این مدرس حوزه و دانشگاه با گرامیداشت هفته وحدت و میلاد پرخیر و برکت پیامبر اسلام حضرت محمد(ص) و امام جعفرصادق(ع) یکی از ویژگی‌های پیامبر(ص) را رأفت و مهربانی عنوان کرد و توضیح داد: قرآن کریم در خصوص وجه تربیت‌کننده و آموزش‌دهنده شخصیت پیامبر(ص) می‌فرماید «هوَ الَّذِی بَعَثَ فِی الْأُمِّیینَ رَسُولًا مِنْهمْ یتْلُوا عَلَیهمْ آیاتِه وَیزَکیهمْ وَیعَلِّمُهمُ الْکتَابَ وَالْحِکمَةَ» یعنی قطعاً پیغمبر اسلام(ص) برای تربیت و آموزش انسان‌ها آمده بودند.

بیگی ادامه داد: همچنین خداوند در مورد موفقیت پیامبر(ص) در اجرای رسالتشان در سوره آل‌عمران، آیه ۱۵۹ می‌فرماید: «فَبِما رَحْمَةٍ مِنَ اللَّه لِنْتَ لَهمْ وَ لَوْ کنْتَ فَظًّا غَلِیظَ الْقَلْبِ لَانْفَضُّوا مِنْ حَوْلِک»، یعنی به خاطر رحمتى از جانب خدا (که شامل حال تو شده) با مردم مهربان گشته‌اى و اگر خشن و سنگدل بودى، (مردم) از دور تو پراکنده مى‌شدند. این آیه نشان می‌دهد که یکی از موفقیت‌های پیامبر اکرم(ص) ناظر به مهربانی آن حضرت با مردم و متربیان است.

نقش مهم نهادنمایندگی رهبری در دانشگاه علمی کاربردی

وی گفت: امروز در دانشگاه‌ امانتدار جوانان هستیم و نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه رسالت دارد که در کنار توجه بدنه علمی دانشگاه به پرورش علمی دانشجویان، به ابعاد فرهنگی، اعتقادی و معنویت دانشجویان رسیدگی کند. تخصصی کردن دروس معرفتی و همچنین طراحی دروس ویژه معارفی متناسب با حوزه‌های تخصصی و شغلی از جمله کار‌های ویژه‌ای است که می‌تواند و باید در دانشگاه جامع علمی کاربردی صورت پذیرد.

رابط نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علمی کاربردی استان با تأکید بر اینکه اسلام کسب‌وکار، تحصيل مال و ثروت و به‌طور کلی فعاليت‌های اقتصادی مطابق با موازين اسلامی را عبادت و موجب اجر و ثواب می‌داند، افزود: رسول اکرم(ص) در این خصوص می‌فرمایند: «الْعِبَادَةُ سَبْعُونَ جُزْءً أَفْضَلُهَا جُزْءً طَلَبُ الْحَلَال»، عبادت هفتاد جزء است و بالاترین و بزرگترین جزء آن کسب حلال است.

وی تأکید کرد: دانشگاه علمی کاربردی پیوندی عمیق و ارتباطی مستقیم با بازار کار و اشتغال دارد و فهم حداقل‌ها و بایسته‌های دینی در ورود به اشتغال و کسب و کار برای دانشجویان یک ضرورت است که باید به آن بپردازیم همچنان که پيشوايان بزرگ اسلام نیز تأکيد بسياری داشته‌اند که مسلمانان مسائل و احکام مربوط به اقتصاد اسلامی را ياد بگيرند تا هرگز دچار تخلف از موازين اسلامی نشوند.

بیگی با اشاره به کلامی از حضرت اميرمؤمنان علی(ع) که تاجران و کسبه را مخاطب ساخته و سه مرتبه به آنان فرمودند: «اَلْفِقهُ ثُمَّ الْمَتْجَرُ»، ادامه داد: حضرت تأکید دارند که نخست احکام و مسائل شرعی را ياد بگيريد سپس به تجارت مشغول شويد یعنی اول یادگیری فقه، بعد انجام تجارت. لذا پیش از ورود به هر شغل و کسب و کار باید با مسائل فقهی مرتبط با آن آشنا شویم که دچار حرام نشویم.

بیگی در خصوص اهمیت فراگیری اصول و احکام فقهی کسب و کار گفت: در این زمینه مراجع عظام تقلید نیز می‌فرمایند: ياد گرفتن احكام معاملات به‌قدری كه مورد احتياج است لازم است و اگر ياد نگيرند ممكن است افراد به حرام بيفتند و معامله باطلی انجام بدهند.

انتهای پیام
captcha