آشنایی دانشجویان با تفسیر اجتماعی قرآن در دوره تربیتی دانشجوی تراز
کد خبر: 4098631
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۹

آشنایی دانشجویان با تفسیر اجتماعی قرآن در دوره تربیتی دانشجوی تراز

دوره تربیتی دانشجوی تراز با محوریت رسالت الهی انسان، تبیین و تفسیر اجتماعی قرآن و دروس اخلاقی و تربیتی، به همت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری، از آغاز سال تحصیلی جاری در دانشگاه اصفهان در حال برگزاری است.

مهدی مستأجران مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه اصفهان

حجت‌الاسلام مهدی مستأجران، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه اصفهان در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به دوره تربیتی دانشجوی تراز که به همت این نهاد از آغاز سال تحصیلی جاری در حال برگزاری است، اظهار کرد: مخاطب ما در این دوره‌، دانشجویانی هستند که آمادگی لازم برای پذیرش مسئولیت‌های مهم کشوری و نقش‌آفرینی بیشتر در انقلاب اسلامی را داشته باشند. هر چند در ابتدا برای جذب دانشجویان در این طرح، اعلام عمومی انجام می‌شود، اما در طی مراحل بعدی، نوعی غربال هوشمند صورت می‌گیرد و صرفاً دانشجویان ارزشی، انقلابی و بابصیرت، این دوره‌ را ادامه می‌دهند.

وی محورهای آموزشی دوره تربیتی دانشجوی تراز را رسالت الهی انسان در این جهان، تبیین و تفسیر اجتماعی قرآن و دروس اخلاقی و تربیتی برشمرد و افزود: در محور اول، دانشجو با وظیفه و رسالت خویش به‌عنوان یک انسان مؤمن و بصیر آشنا می‌شود و در کنار مباحث نظری، اردوهای جهادی به‌منظور انجام وظیفه انسانی در کمک به نیازمندان و محرومان، اردوهای آشنایی با تکنولوژی‌ها و فناوری‌های روز در امتداد تولید علم و دانش و بازدید از مناطق محروم و درگیر با آسیب‌های اجتماعی نگران‌کننده به‌منظور تبدیل مشکل به مسئله و ارائه راهکارهای مناسب برای رفع ناهنجاری‌های فرهنگی و اجتماعی، از برنامه‌های جانبی این محور به‌شمار می‌رود.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه اصفهان ادامه داد: در محور تبیین و تفسیر اجتماعی قرآن، از کتاب «طرح کلی اندیشه اسلامی» مقام معظم رهبری استفاده می‌شود و محور سوم شامل دروس اخلاقی و تربیتی، بر پایه‌ این حدیث پیامبر(ص) بنا شده است که: «إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکَارِمَ الْأَخْلَاقِ؛ به‌راستی که من مبعوث شدم تا شرافت‌های اخلاقی را کامل و تمام کنم.»

وی بیان کرد: در دوره تربیتی دانشجوی تراز، قابلیت تطبیق دروس دوره با دروس معارف اسلامی دانشگاه وجود دارد و دانشجویان مقاطع کارشناسی تا دکترا می‌توانند در این دوره شرکت کنند. بنابراین، تمام دانشجویان در سطوح علمی مختلف می‌توانند متقاضی این دوره باشند. تأییدیه‌ای که دانشجویان پس از طی این دوره از نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دریافت می‌کنند، به اشتغال آنها در مراکزی که به‌دنبال جذب نیروهای ارزشی، انقلابی و بصیر هستند، بسیار کمک‌ می‌کند.

مستأجران محور فعالیت‌های نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها را ترویج معارف دینی و حضور حداکثری دین در جامعه و دانشگاه برشمرد و گفت: این اهداف در قالب آموزش، پژوهش و فعالیت‌‌های فرهنگی قابل اجراست و سه گروه دانشجویان، اساتید و کارکنان دانشگاه را به‌عنوان مخاطب دربر می‌گیرد.

وی اظهار کرد: دانشجویان در قالب کانون‌های فرهنگی، انجمن‌های علمی و تشکل‌های دانشجویی، مورد حمایت علمی و فرهنگی نهاد قرار می‌گیرند. در گروه اساتید، تشکیل جلسات هم‌اندیشی، نشست‌های بارش فکری، برگزاری همایش‌های فرهنگی، تجمیع آرا و بهره‌گیری از نظرات ارزشمند اساتید، از جمله برنامه‌های نهاد برای این گروه از مخاطبان است و تولید محتوا و برگزاری کلاس‌های مختلف برای کارکنان دانشگاه نیز برنامه‌های نهاد برای گروه سوم مخاطبان خود به‌شمار می‌رود.

الهه‌سادات بدیع‌زادگان

انتهای پیام
captcha