حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها مطالبه‌گر رفع مشکلات باشند
کد خبر: 4098655
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۷

حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها مطالبه‌گر رفع مشکلات باشند

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه یک حوزه علمیه ایده‌آل، آن است که تمدن‌ساز، پاسخ‌گو و مطالبه‌گر باشد، گفت: حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها باید پاسخ‌گوی عملکرد خود و در عین حال، مطالبه‌گر برای رفع مشکلات باشند.

آیت‌الله اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه کشوربه گزارش ایکنا، به نقل از روابط عمومی دانشگاه لرستان، نشست هم‌اندیشی دانشگاهیان استان لرستان که شامگاه پنج‌شنبه، ۱۹ آبان با موضوع چالش‌های فراروی دانشگاه‌ها و نقش حوزه‌های علمیه و شورای عالی انقلاب فرهنگی در رفع آنها با حضور آیت‌الله عرافی، مدیر حوزه‌های علمیه کشور به میزبانی دانشگاه لرستان برگزار شد.

وی با بیان اینکه برای نظام علمی کشور، بدون نگاه مبتنی بر محاسبه سود و زیان، باید هزینه کرد، گفت: راز پیشرفت همه ما این است که مجهز به غم نسبت به گذشته و نگرانی نسبت به آینده، باشیم.

وی افزود: هر شخصی در هر جایگاه شغلی که هست پیش نخواهد رفت و پیشرفت نمی‌کند مگر آنکه نگاهی از نوع ارزیابی به گذشته داشته باشد و کاستی‌ها را مهم بشمارد و نگاه به آینده داشته باشد برای اینکه به خوبی برنامه‌ریزی کند.

اعرافی ادامه داد: اگر غم نسبت به گذشته از نوع منفعلانه باشد نوعی افسردگی ایجاد می‌شود؛ اما اگر نگرانی و اندوه همراه با عقلانیت باشد تبدیل به موتور محرک انسان می‌شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه بشر بدون نگاه به گذشته و آینده، نمی‌تواند حرکت کند، افزود: نشاط مدنظر اسلام فقط از نوع مادی نیست؛ بلکه فراتر از مادیات و برپایه لذت‌ها و شادمانی‌های معنوی و عرفانی است.

آیت‌الله اعرافی با اشاره به اینکه گفتمان اسلام و انقلاب اسلامی، براساس همین تعالیم سعادت‌بخش دینی است و نقش حوزه‌ها و دانشگاه‌ها هم در این راستاست، اضافه کرد: نقاط قوت و ضعف نظام آموزش عالی کشور را بایستی همراه هم دید.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور گفت: از جمله نقاط مثبت و امتیازات نظام آموزش عالی کشور، می‌توان به برخورداری از اسناد بالادستی و نقشه جامع، گسترش کمی، افزایش تعداد دانشجویان و اساتید، حرکت به سمت عدالت منطقه‌ای، اقلیمی، عدالت جنسیتی، نقش‌آفرینی بخش خصوصی در فضای علمی و دانشگاهی، عدالت قومی و مذهبی، رتبه‌های خوب رشد علمی در حوزه مقالات و نظریه‌پردازی، وجود رویکردهای اسلامی در برخی از رشته‌ها، نقش‌آفرینی دانشگاه در شکل‌گیری نظام مستقل جمهوری اسلامی در جهان معاصر اشاره کرد.

آیت‌الله اعرافی با بیان اینکه از جمله ضعف‌ها این است که بودجه‌های علم و پژوهش بایستی به چهار درصد می‌رسیدند که متأسفانه هنوز در سطح یک و یک و نیم درصد هستیم، اضافه کرد: توسعه کمی بدون اینکه به همه اقتضائات کیفی توجه بشود به حد کافی انجام نشده است.

عضو شورای انقلاب فرهنگی با بیان اینکه ما یک آمایش دقیق نداریم؛ آمایشی هم که الان داریم نیم‌بند اجرا شده است و در نظات و اجرا دارای ضعف‌هایی هستیم، افزود: ضعف نگاه کاربردی در مورد بخشی از آموزش‌ها از جمله ضعف‌های نظام آموزش عالی و حوزه‌‌های علمیه است.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با بیان اینکه نقش‌نسپردن درست و نقش‌نپذیری درست دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه در حل چالش‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی جامعه از دیگر ضعف‌هاست، اظهار کرد: انقطاع تاریخی دانشگاه از سنت حوزه‌های علمیه، یک واقعیت است؛ در غرب دانشگاه در همان بستر تاریخی خودش، بالا آمد اما در ایران، محقق نشد و علت آن، دخالت‌های نظام استبدادی شاهنشاهی و استعمار جهانی بود.

وی افزود: هم در حوزه‌های علمیه و هم در دانشگاه‌ها، ما از نگاه بزرگ تمدنی که محصول انقلاب اسلامی بود همچنان فاصله داریم و این هم یکی از ضعف‌هاست.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور ادامه داد: دشمن، توطئه‌های سنگینی در مقاطع مختلف علیه نظام جمهوری اسلامی ایران اجرا کرد که نظام جمهوری اسلامی با موفقیت آنها را شکست داد و این نشانه دایره نفوذ و قدرت فکری و گفتمانی انقلاب اسلامی ایران است.

آیت‌الله اعرافی، با یادآوری اینکه گفتمان انقلاب اسلامی یک گفتمان بسیار قوی است و حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها بایستی به اهمیت این موضوع، توجه کافی داشته باشند، تصریح کرد: یک حوزه علمیه ایده‌آل، آن است که تمدن‌ساز، پاسخ‌گو و مطالبه‌گر باشد؛ ما اگر مشکلات اجتماعی داریم حتماً یک کنشگر رفع آن، حوزه است و یک کنشگر دیگر آن، دانشگاه است؛ پس، حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها باید پاسخ‌گوی عملکرد خود و در عین حال، مطالبه‌گر برای رفع مشکلات باشند.

انتهای پیام
captcha