توجه به تلاوت معنامحور در قطب قرآنی کشور ضروری است
کد خبر: 4100098
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۷
معاون قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی:

توجه به تلاوت معنامحور در قطب قرآنی کشور ضروری است

معاون قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: با وجود ظرفیت مشهد به‌عنوان قطب قرآنی و حضور نخبگان رتبه‌دار در این شهر، توجهی به تلاوت معنامحور نشده است، لذا باید به این سمت هم حرکت کرده و مطابق با لحن بیان و مفاهیم کارگاه‌هایی برگزار شود.

حمید صمدی، معاون قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضویحمید صمدی، معاون قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، در گفت‌وگو با ایکنا از استان، در حاشیه افتتاحیه طرح کارگاه‌های تخصصی صوت، لحن، تجوید و وقف و ابتدا که امروز، 25 آبان‌ماه، در سالن کنفرانس اداره‌کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: در استان، 130 مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت و در شهر مشهد 70 مؤسسه وجود دارد، همچنین علاوه بر این 100 مؤسسه زیر نظر سازمان تبلیغات مشغول فعالیت هستند.

وی ادامه داد: با سایر مجموعه‌های قرآنی، اعم از خانه‌های قرآن، دارالقرآن‌ها و ... که زیر نظر سازمان‌های دیگر است، حدود 500 مرکز قرآنی، به‌طور رسمی در استان فعال هستند. ظرفیت‌های بالای قرآنی در استان و به‌ویژه مشهد شامل ظرفیت تشکل‌های مردمی، جلسات محلی و سنتی، جلسات خانوادگی، جلسات مسجدمحور و ... است.

معاون قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی بیان کرد: موظف هستیم در راستای اهداف معاونت قرآن و عترت، به ترویج و تبلیغ فعالیت‌های قرآنی، سبک زندگی قرآنی و به‌ویژه ترویج آموزش‌های عمومی در سطح عمومی و در حوزه قرآن و عترت بپردازیم.

صمدی تصریح کرد: در این راستا نیز مؤسساتی مانند جامعه قاریان قرآن مشهد، مؤسسه حدیث رضوان و صراط نور سبزوار که از مؤسسات پیشرو در استان هستند و با توجه به جلسات کارشناسی که با همکاری این مؤسسات برگزار شد، به این نتیجه رسیدیم که کارگاه‌های عمومی و تخصصی در این حوزه‌ها برگزار شود.

وی افزود: کارگاه‌هایی که بیش از این در حوزه آموزش قرآن برگزار شده است، برای مدیران و اساتید جلسات و به‌صورت عمومی‌تر شامل موضوعاتی چون جلسه‌داری، جذب مخاطب، رسانه و فضای مجازی و روانشناسی مطرح بود.

معاون قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: این دوره کارگاه‌های تخصصی طی سه روز و در حوزه‌های صوت، لحن، تجوید و وقف و ابتداء از امروز آغاز و در دو نوبت صبح و بعدازظهر ویژه بانوان و آقایان برگزار می‌شود.

صمدی افزود: اساتیدی چون غلامرضا شاه‌میوه با ارائه روش تدریس لحن، مهدی حسنی با آموزش روش تدریس تجوید تخصصی، سیدجواد سادارت فاطمی با ارائه روش تدریس وقف و ابتدا و همچنین سعید بیژنی در حوزه روش تدریس صوت این دوره آموزش خواهند داشت.

وی بیان کرد: در این دوره 100 نفر از بانوان و آقایان شرکت کرده‌اند که اکثریت اساتید، مدرسان قرآن، جلسه‌داران و متسابقینی هستند. این دوره‌ها به مدت چهار هفته در حوزه لحن، صوت، وقف و ابتدا و تجوید تدارک دیده و کلاس‌ها برای هر دوره 32 ساعت پیش‌بینی شده است.

معاون قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی ادامه داد: در حوزه قرائت و تلاوت با توجه به اینکه مشهد قطب قرآن و عترت کشور است با وجود ظرفیت موجود و حضور نخبگان قرآنی که رتبه‌دار هستند، اما معنامحور کار نشده است، لذا تلاوت معنامحور یک جانب کار است که باید به این سمت هم حرکت کنیم و مطابق با لحن بیان و مفاهیم برنامه داریم تا کارگاه‌هایی برگزار خواهد شد.

صمدی افزود: در حوزه صوت و لحن باید الگوپذیری داشته باشیم، یعنی تلاوت‌های تطبیقی و تقلیدی باید در اولویت قرار گیرد و بعد به‌صورت کلاسیک و آکادمیک مباحث مرتبط با تخصص در حوزه صوت، لحن، وقف و ابتدا پیگیری شود و در نهایت حس تلاوت مهم است که باید یک قاری بتواند بلاغت و فصاحت داشته باشد، تا پیام قرآنی را به بهترین نحو به مستمع برساند.برگزاری کارگاه‌های تخصصی ادامه‌دار خواهد بود و با توجه به اینکه مباحث مختلف و گسترده است، اساتید مختلف در رشته‌های مختلف دعوت می‌شوند.

معاون قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در خصوص مباحث آموزشی که در این کارگاه‌ها پیگیری خواهد شد، گفت: در موضوعات آموزشی به سمت موضوعات سواد رسانه‌ای، جذب مخاطب، جلسه‌داری، مباحث مرتبط با مفاهیم قرآن کریم خواهیم رفت.

انتهای پیام
captcha