جشنواره جهادگران علم و فناوری گامی مؤثر در امیدآفرینی
کد خبر: 4101778
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۵

جشنواره جهادگران علم و فناوری گامی مؤثر در امیدآفرینی

فرمانده سپاه حضرت عباس(ع) استان اردبیل گفت: جشنواره جهادگران علم و فناوری گامی مؤثر در امیدآفرینی با ابزار دستاوردهای علمی، پژوهشی و فناورانه در استان به شمار می‌رود.

سردار محمدی اصل، فرمانده سپاه حضرت عباس(ع) اردبیلبه گزارش ایکنا از اردبیل، سردار غلامحسین محمدی‌اصل، فرمانده سپاه حضرت عباس(ع) استان اردبیل، یکم آذرماه، در جشنواره جهادگران علم و فناوری که در سالن ولایت اردبیل برگزار شد، با تاکید بر ضرورت برنامه‌ریزی مناسب جهت پیشبرد امور مربوط در کلیه اقشار بسیج، اهمیت نقش آفرینی تمامی بخش‌های اثرگذار در ارائه توانمندی‌ها و دستاوردهای علمی، پژوهشی و فناورانه استان را یادآور شد و بیان کرد: جشنواره جهادگران علم و فناوری گامی مؤثر در امیدآفرینی با ابزار دستاوردهای علمی، پژوهشی و فناورانه در استان به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: سلاح ما در این برهه زمانی، کارهای نوآورانه و فناورانه، تحقیق و پژوهش نخبگان جهت پیشرفت و پیشبرد اهداف نظام است که تلاش می‌کنیم این مسیر را به سمت تحقق شعار سال و تشکیل شرکت‌های دانش بنیان سوق دهیم. مقام معظم رهبری در کنار پیشرفت علم، به دستیابی دانش روز دنیا اهمیت می‌دهند و ما نیز باید در این زمینه فعال باشیم.

فرمانده سپاه حضرت عباس(ع) استان اردبیل هدف از برگزاری این جشنواره را تجلیل از نخبگان و مخترعان عنوان کرد و گفت: لزوم توجه به جامعه نخبگان از سوی مسئولان، ایجاد انگیزه‌های مضاعف برای ارائه هر چه بیشتر کارهای علمی و شناسایی دیگر نخبگان استان و معرفی آنان به دستگاه‌هایی است که به دانش آنان نیازمند هستند، و در این جشنواره سعی شده به تقویت روحیه خودباوری در بین فرهیختگان به ویژه جوانان بپردازیم.

محمدی‌اصل با بیان اینکه برای رسیدن به عزت و استقلال، باید به اقتصاد دانش‌بنیان و اشتغال‌زایی اهمیت داد، بیان کرد: باید در شناسایی و حمایت از افراد مستعد و نخبه‌‌ها پیشگام باشیم.

نمایش توانمندی‌ها و نوآورانه بسیج

در ادامه اسماعیل چمنی، سرپرست دانشگاه محقق اردبیلی بیان کرد: جشنواره جهادگران علم و فناوری اردبیل فرصتی است تا نخبگان گرد هم آیند و ضمن نمایش توانمندی‌های بسیجیان نخبه، به بررسی نقاط ضعف موجود در عرصه علم و فناوری استان بپردازند.

وی با بیان اینکه دانشگاه‌ها و پارک علم و فناوری استان در برگزاری این جشنواره نقش مهمی دارند، افزود: اهمیتی که این جشنواره در سطح استان دارد موجب شده تا دانشگاه‌ها و همچنین پارک علم و فناوری شرکت‌های خود را به این جشنواره معرفی کنند و به عنوان مجری برگزاری این جشنواره در کنار سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری نقش مهمی را ایفا نمایند.

سرپرست دانشگاه محقق اردبیلی ادامه داد: آشنایی با توانمندی‌های استان می‌تواند نشاط و امید آفرینی را در بین جوانان افزایش دهد، حقیقتا چنین جشنواره‌هایی بستر معرفی شرکت‌های دانش‌بنیان و کارآفرین را در استان فراهم کند.

چمنی با بیان اینکه دانش، آشکارترین وسیله عزت و قدرت یک کشور است، تصریح کرد: ما در عرصه‌های مختلف هسته‌ای، رویان و موشکی به پیشرفت قابل توجهی رسیده‌ایم و امروز ابرقدرت‌ها به دنبال خرید پهپادهایی هستند که قویترین رادارهای ناتو هم قابلیت ردیابی آن‌ها را ندارد.

سرپرست دانشگاه محقق اردبیلی با اشاره به اینکه امروزه در دنیا مهمترین سرمایه، سرمایه فکری و نیروی انسانی است، تاکید کرد: به برکت نظام جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر در ایران بیش از ۱۴ میلیون نفر دارای تحصیلات عالی داریم که می‌توانند به عنوان بازوی توانمند علم و فناوری کشور به فعالیت بپردازند.

وی با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب عنوان کرد: ما باید به قله‌های علمی دست یابیم و رستاخیز علمی دو دهه است که شروع شده است و به پشتوانه این رستاخیز علمی، سرعت رشد علمی کشور ۱۱ برابر در جهان افزایش داشته و در بین ۲۰۰ کشور جهان رتبه ۱۶ را از نظر توسعه علمی به دست آورده‌ایم.

چمنی گفت: ما به موازات پیشرفت علمی در کشور، در استان هم پیشرفت‌هایی داشتیم و دانشگاه محقق اردبیلی با همت جوانان نخبه توانسته رتبه ۸ کشوری را کسب کند.

لزوم حمایت جدی از طرح‌ها و ایده‌ها

فاضل احدی، مسئول سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری سپاه حضرت عباس(ع) اردبیل اظهار کرد: هر سال جشنواره جهادگران علم و فناوری با حضور مبتکرین، مخترعین و نخبگان به همراه نمایشگاهی از طرح‌های مخترعین و مبتکرین سراسر استان در سالن ولایت اردبیل برگزار می‌شود که در جشنواره امسال نیز تعداد ۱۱ قشر علمی مانند بسیج طلاب، بسیج مهندسان، بسیج کشاورزی، بسیج اساتید و دانشجویان و بسیج فرهنگیان در سپاه فعالیت علمی دارند تجلیل شدند.

مسئول سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری سپاه حضرت عباس(ع) اردبیل تصریح کرد: بسیج علمی تفاهم‌نامه‌های مختلفی را با مراکز علمی، آموزشی و فنی جهت بهره‌گیری از توان و ظرفیت این مراکز منعقد کرده و این قشر، شبکه گسترده مدیریتی در کلیه نواحی، حوزه‌ها و پایگاه‌های مقاومت دارد که هدف آن، به‌روز کردن برنامه‌های علمی بسیج در رده‌های مقاومت است. 

وی به مراکز رشد اشاره کرد و ادامه داد: فعالیت‌های زیادی در مراکز رشد استان انجام شده و راه‌اندازی و احیای مراکز رشد نیز در استان اردبیل در دستور کار است. 

مسئول سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری سپاه حضرت عباس(ع) اردبیل افزود: گفتمان‌سازی، استفاده از ظرفیت‌های عظیم بسیج برای حمایت از طرح‌های مبتکرین و مخترعین بسیجی در سطح نواحی و تعامل و هم‌افزایی بیشتر و بهتر از اهداف بسیج علمی است.

احدی به اهداف جشنواره جهادگران علم و فناوری اشاره کرد و گفت: لزوم توجه به جامعه نخبگان از سوی مسئولان، ایجاد انگیزه‌های مضاعف برای ارائه هر چه بیش‌تر کارهای علمی و شناسایی دیگر نخبگان استان و معرفی آنان به دستگاه‌ها از جمله اهداف بوده و در این جشنواره سعی شده به تقویت روحیه خودباوری در بین فرهیختگان به‌ویژه جوانان پرداخته و از طرح‌ها و ایده‌های نیازمحور که به مسائل استانی و ملی تبدیل شده است، حمایت جدی خواهد شد. 

انتهای پیام
captcha