خالی کردن عرصه اطلاع‌رسانی در جهاد تبیین فضا را برای دشمن آزاد می‌کند
کد خبر: 4101977
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۱

خالی کردن عرصه اطلاع‌رسانی در جهاد تبیین فضا را برای دشمن آزاد می‌کند

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز با یادآوری منویات رهبر معظم انقلاب در خصوص جهاد تبیین گفت: در جهاد تبیین باید آنچه شایسته است به اطلاع مردم رسانده شود. هر چه قدر این عرصه خالی گذاشته شود، توسط دشمنان پر خواهد شد.

نشست اعضای شورای اسلامی شهر شیراز با مدیرکل صدا و سیمای فارسبه گزارش ایکنا از فارس، به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل شورای اسلامی شهر شیراز، مهدی طاهری، رئیس شورای اسلامی شهر شیراز امروز، 2 آذرماه در نشست تعاملی با مدیرکل صدا و سیمای فارس گفت: صدا و سیما نقش مهمی در بهره‌گیری از همه ظرفیت‌های سیاسی و اجتماعی موجود کشور دارد.

وی با وام گرفتن از سخن رهبر معظم انقلاب اسلامی که این عرصه را جهاد تبیین نام نهادند، افزود: این عرصه از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی هم دارای مفاهیم فلسفی بوده و به گونه‌ای کار در این عرصه، هم سخت و هم سهل است. سهل از آن جهت که میدانی برای کار و ایده‌ها باز می‌شود و سخت از آن جهت که در برابر ملت بزرگی قرار داریم که باید آنچه شایسته است به اطلاع آن‌ها رسانده شود. هر چه قدر این عرصه خالی گذاشته شود، توسط دشمنان پر خواهد شد، فضا، فضای بزرگی است و باید در این زمینه نهایت تلاش و کوشش را کرد.

طاهری در ادامه ضمن نقل قول از سخن شهید حاج رسول استوار گفت: پیروزی در دهه‌های بعد تصرف خاک نیست. دو اصل است که سبب پیروزی می‌شود؛ اول، تحمیل اراده بر حریف دوم، سلب میل جنگجویی از حریف. اگر نتوانید در فضای ذهنی مخاطبان، واقعیت‌ها را جای دهید، اذهان تصرف شده و چیزهای دیگری جایگزین خواهد شد و پیروز نبرد روایت‌ها و باورها، نخواهیم بود.

محمدحسن اسدی، شهردار شیراز نیز در این نشست گفت: کشور در شرایط خاصی قرار دارد و اداره آن؛ همت ویژه‌ای ‌طلبد و نقش صدا و سیما در پوشش خبری واقعیت‌ها بدون انکار است.

وی در ادامه گفت: با وجود ارتباط دو سویه و تعاملی مردم و شهرداری از کانال‌های مختلف از جمله اداره روابط عمومی و امور بین‌الملل شهرداری شیراز، معاونت فرهنگی و مرکز 137، نیاز به وجود برنامه‌هایی که ارتباط مدیران شهری و مردم را تقویت کند بیش از پیش احساس می‌شود تا در این قبیل برنامه‌ها، مشکلات محلات با حضور مدیران شهری احصا شده و بهتر از پیش بتوانیم به مردم خدمت کنیم.

شهردار شیراز از افتتاح پروژه‌های چند صد میلیاردی و بعضا چند هزار میلیاردی خبر داد و گفت: به صورت نظام‌مند تا بهمن‌ماه، شاهد افتتاح پروژه‌های متعدد در شیراز خواهیم بود و برنامه‌های متعددی به بهره برداری خواهیم رساند.

وی در ادامه با اشاره به ناقص بودن تقاطع جام جم گفت: بیش از گذشته، مسائل حفاظتی را رعایت کرده و پارکینگ مناسب را در اختیار صدا و سیما خواهیم گذاشت .

اسدی ادامه داد: اگر این مشکل حل شود و صدا و سیما در این خصوص همکاری لازم  را با ما داشته باشد، گره ترافیکی حل خواهد شد و این پروژه ناقص، کامل خواهد شد.

محمدرضا هاجری، سخنگوی شورای اسلامی شهر شیراز نیز گفت: اعتقادمان براین است که صدا و سیما انتصاب الهی دارد؛ بدین معنا که رسانه‌ای ملی است و کارگزاران آن به نوعی منصوب ولی امر مسلمین است و هر آنچه ایشان بگویند حرفشان برای ما حجت است.

وی با بیان اینکه صدا و سیما با وجود هزاران شبکه معاند و با وجود هجمه‌های داخلی، موفق عمل کرده و این باعث افتخار و مباهات نظام است، افزود: حضور و فعالیت صدا و سیما هم اکنون جهاد محسوب شده و نقش صدا و سیما در حمایت و صیانت از این آب و خاک کمتر از مدافعان امنیت، سلامت نیست.

هاجری در پایان به ضرورت فضای گفت‎‌وگو و کرسی آزاداندیشی نیز اشاره کرد و خواستار تعامل و ارتباط دو سویه مدیران شهری، مردم و صدا و سیما در برنامه‌هایی همچون برنامه شهر و شهروند شد.

احمد پهلوانیان، مدیرکل صدا و سیمای مرکز فارس هم با بیان اینکه یکی از رسالت‌های مهم رسانه جهاد تبیین است، گفت: این جهاد نشان دهنده مسیر راه از گذشته تاکنون است.

هیچ توسعه‌ای بدون حضور رسانه اتفاق نمی‌افتد

وی با بیان اینکه موفقیت دشمن در بعضی از حوزه‌ها به دلیل به دست گرفتن ذهن مخاطب است، افزود: هیچ توسعه‌ای در بخش‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، مذهبی و گردشگری جامعه بدون توسعه رسانه اتفاق نمی‌افتد و ما در صدا و سیما وظیفه داریم برای توسعه این بخش تلاش کنیم.

مدیرکل صدا و سیمای مرکز فارس با تصریح اینکه انعکاس دستآورد‌ها و خدمات شورا وظیفه ماست خطاب به اعضای این شورا گفت: چهره شهر شیراز باید به عنوان یک شهر بانشاط به دنیا معرفی شود تا در هر زمینه به عنوان شهر موفق از شیراز نام برده شود.
وی با اشاره به قرار گرفتن شیراز در یکی از رأس‌های مثلث گردشگری ایران گفت: باید تلاش کنیم که شیراز با داشتن ظرفیت‌های گردشگری، به عنوان پایتخت گردشگری ایران معرفی شود.

مدیرکل صدا و سیمای مرکز فارس به آموزش شهروندی و شهروند معیار هم اشاره کرد و گفت: با توجه به حضور فرهیختگان، پارسیان و فرزانگان در دیار فارس، باید شهروند معیار با شاخصه‌های ایرانی- اسلامی در استان گسترش یابد.

مسعود زارعی، رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری نیز در این نشست گفت: در این جنگ روایت‌ها، در دورانی که ده‌ها شبکه معاند، افکار عمومی را تخریب می‌کند، آنچه صدا و سیما انجام می‌دهد، همچون دوران دفاع مقدس است.

وی در ادامه گفت: بهترین چیزی که صدا و سیما در این شرایط در اختیار دارد، واقعیت میدان است؛ برعکس چیزی که در جبهه دشمن وجود دارد یعنی  فضاسازی و غیر واقعی و مجازی جلوه دادن واقعیت‌ها، هنر صدا و سیما، این است که واقعیت‌ها را به نمایش بگذارد.

مصطفی کیانی رحیمی، عضو شورای اسلامی شهر شیراز هم در این نشست با بیان اینکه با نسل جدیدی از لحاظ ساختار فکری و اجتماعی مواجه هستیم، گفت:  امروزه مسئله ظهور رفتار نامناسب و هنجارشکنی در جامعه ناشی از نداشتن الگوی نا مناسب است که نسبت به قبل الگوهای محلی و بومی نقش کم رنگ تری به خود گرفته است.

وی با بیان اینکه رسانه ملی یکی از خالص‌ترین ارگان‌ها در کشور است که در بعضی مواقع مورد کم لطفی بعضی مخاطبان قرار می‌گیرد، گفت: با توجه به ظرفیت عظیم علمی، فرهنگی که در استان وجود دارد می‌توان با همکاری و کمک صدا و سیما، رویه‌ها و فرایندها را اصلاح کرد و بر اساس نیاز مخاطبان تولید محتوا و برنامه‌سازی کرد و در جهت اقناع مناسب مخاطب قدم برداشت.

در ادامه رضا محمدیان، رئیس کمیسیون فرهنگی، گردشگری و سومین حرم اهل بیت(ع) شورای اسلامی شهر شیراز گفت: با توجه به رسالت رسانه ملی، توجه به شخصیت‌های واقعی و بزرگ جامعه در زمینه‌های علمی، پهلوانی و جوانمردی و ... می‌تواند با تبیین این شخصیت‌ها، الگویی مناسب برای جوانان معرفی کنند.

وی افزود: متأسفانه جای شخصیت‌های واقعی در زمینه‌های مختلف با سلبریتی‌هایی که از سواد و معرفت رسانه‌ای بهره‌ای نبرده‌اند و هیچ عرق ملی و مذهبی ندارند و علیه تمامیت ارضی، مردم اقدام می‌کنند عوض شده است که جایگاه رسانه ملی در جهت الگوسازی و توجه به این مقوله مهم بسیار حائز اهمیت است و در بحث برنامه سازی و جذب مخاطب به این مهم توجه کنند.

محمدیان ادامه داد: از مسائل مهمی که می‌توان با تعامل و هم‌افزایی بیشتر در جهت منافع مردم حل و فصل کنیم، تقاطع جام جم است که ان‌شاءالله در جهت رفع این مشکل، صدا و سیما و مدیریت شهری با همکاری و تعامل دوسویه به یک نتیجه واحد و مشترک برسند.

افسانه خواست‌خدایی، عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر شیراز هم در این نشست با بیان اینکه امروز صدا و سیما و رسانه ملی بی شک افسران خط مقدم  مبارزه با جنگ نرم  دشمنان این مرز و بوم است، تاکید کرد: جایگاه صدا وسیما با توجه به اعتماد مردم در  راستای تبیین و روشنگری بی بدیل است.

وی بیان کرد: همکاری و تعامل صدا و سیما  در راستای پیگیری مشکلات مردم از طریق مدیران استانی و شهری یکی از مسائلی است که باید جدی گرفته شود ضمن اینکه، تعامل بیشتر در زمینه تولید محتوا در راستای اقدامات مدیریت شهری اثر بخشی بسزایی خواهد داشت.

خواست‌خدایی افزود: امروز  مردم از نحوه ارائه خدمات و اقدامات شهرداری و دستگاه‌های خدمات‌رسان  به مردم، کمتر اطلاع و آگاهی دارند که ارتقای تعاملات فی ما بین صدا و سیما و مدیریت شهری و ... می‌تواند در ارائه و آگاه سازی مردم تاثیر مثبتی داشته باشد.
خواست خدایی افزود: یکی از مسائلی که صدا و سیما می‌تواند به آن توجه و جایگاهی ویژه داشته باشد، تولید محتوای تخصصی در زمینه  بانوان و خانواده است که مهم‌ترین بخش آن در راستای هویت‌بخشی و الگوسازی به دختران این مرز و بوم است  که قطعا  صدا و سیما می‌تواند نقش مهمی را در این زمینه ایفا کند.

رسانه ملی سهم مردم را از مطالبه‌گری در رسانه افزایش دهد

در ادامه علیرضا اسکندری، رئیس کمیسیون اقتصاد و سرمایه‌گذاری شورای اسلامی شهر شیراز گفت: با توجه به اتفاقات روزهای اخیر، رسانه ملی سهم مردم از مطالبات و مطالبه‌گری خود در رسانه افزایش دهند و به موضوعات روز بیشتر بپردازند.

وی با بیان اینکه توجه به مردم و انعکاس انتقادات مردم به مسئولان و ایجاد این فضا می‌تواند باعث رشد و پویایی شود، تأکید کرد: با توجه به این مهم امیدآفرینی در بین آحاد مردم را محقق خواهد کرد و میزان اعتماد مردم به مسئولان ارتقا می‌یابد.

غلامعلی ترابی، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری و هوشمندسازی شورای اسلامی شهر شیراز با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری که فرمودند دشمن به شدت در حال حرکت به سمت ناامید کردن مردم است، گفت: کار رسانه امیدآفرینی در بین آحاد جامعه است.

وی گفت: در بین دستگاه‌های خدمات‌رسان به مردم، مجموعه شورا و شهرداری از جمله دستگاه‌هایی است که می‌توانند با اقدامات خود زمینه امیدآفرینی را در جامعه ارتقا دهند.

ترابی افزود: همین امر فرصت مناسبی است که سازمان صدا و سیما و مجموعه مدیریت شهری با تعامل بیش از پیش نسبت به گذشته در انعکاس عملکردها بتواند در زمینه امیدآفرینی اقدامات موثری را در جامعه انجام دهند.

عضو شورای شهر شیراز اظهار کرد: صدا و سیما می‌تواند با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته پل مشترکی میان شهروندان و مدیریت شهری در زمینه پیگیری و ارائه مطالبات و درخواست‌های مردم به مدیران در جهت رفع آن‌ها باشد و با این اقدام سرمایه اجتماعی را افزایش دهیم.

سیده مریم حسینی، رئیس کمیته محرومیت‌زدایی شورای اسلامی شهر شیراز هم گفت: صدا و سیما مرکز تربیت‌کننده افسران جنگ نرم در قبال دشمن است .

سید ابراهیم حسینی، رئیس کمیسیون برنامه‌ریزی بودجه و حقوقی و املاک شورای اسلامی شهر شیراز نیز گفت: آگاهی‌بخشی و ارتقای بصیرت مردم و آموزش روش زندگی به مردم موضوع اشاره در نهج‌البلاغه در مورد حق والی به مردم است که صدا و سیما می‌تواند در این زمینه نقش موثری ایفا کند.

انتهای پیام
captcha