وبینار «لبه تماس نوجوانان و حاکمیت؛ نیازها و انتظارات» برگزار شد
کد خبر: 4102896
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۳
به همت خانه خلاق و نوآوری اشراق

وبینار «لبه تماس نوجوانان و حاکمیت؛ نیازها و انتظارات» برگزار شد

مدیرعامل خانه خلاق و نوآوری اشراق دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در وبینار «لبه تماس نوجوانان و حاکمیت؛ نیازها، انتظارات» گفت: در یک نگاه کلی می‌توان گفت سرزندگی، سرعت، سهولت و دلنشینی از جمله خواسته‌های مرکزی نوجوان عصر حاضر است که خود به عواملی برای قضاوت و داوری حاکمیت از سوی نوجوان منجر می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قطبی، مدیر عامل خانه خلاق و نوآوری اشراقبه گزارش ایکنا، به نقل از روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قطبی، مدیرعامل خانه خلاق و نوآوری اشراق دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در وبینار «لبه تماس نوجوانان و حاکمیت؛ نیازها، انتظارات» که روز گذشته، ششم آذرماه برگزار شد، گفت: میدان تماس نوجوان و حاکمیت شامل موضوع خواسته‌های نوجوان و دماسنج نوجوان است.

وی به تشریح خواسته‌های نوجوان به‌عنوان یکی از لبه‌های تماس وی با حاکمیت پرداخت و ادامه داد: از جمله خواسته‌های آنی نوجوان، تحصیل بوده که آن را با دماسنج فرصت برابر، یادگیری نرمال و کاربردی می‌سنجد.

میدان‌های تماس نوجوان و حاکمیت

مدیرعامل خانه خلاق و نوآوری اشراق افزود: یکی دیگر از خواسته‌های نوجوان موضوع اشتغال و درآمد است و متأسفانه در کتاب‌های درسی مطالبی درباره آشنایی با شغل‌های مختلف دیده نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه شاخص سنجش نوجوان در زمینه شغل و درآمد سهولت، درآمد منطقی و مشاغل نوپدید است، تصریح کرد: می‌توان گفت از جمله احساسات بدی که در زمینه شغل و درآمد، ذهن نوجوان را به خود درگیر می‌کند، موضوعاتی همچون رفیق‌بازی، نبود ظرفیت‌های نوین، ناپایداری اقتصاد و اختلاس است.

قطبی با اشاره به اينکه ازدواج یکی دیگر از میدان‌های تماس نوجوان و حاکمیت است، گفت: لبه دیگر تماس نوجوان و حاکمیت ازدواج و زندگی است؛ باید توجه داشت که شاخص‌های زندگی و ازدواج نوجوان با دیگر گروه‌های سنی متفاوت است. شاخص و معیار نوجوان برای سنجش ازدواج و زندگی به‌عنوان یک خواسته و نیاز شامل مواردی چون دل‌گزینی، همواری زندگی، خودتصمیمی و سبک‌باری است.

مدیرعامل خانه خلاق و نوآوری اشراق به تشریح اهمیت سبک‌باری در مسیر ازدواج نوجوانان پرداخت و اضافه کرد: گاهی متأسفانه قالب زندگی را چنان برای نوجوان سخت می‌کنند که وی را از اندیشیدن حول ازدواج و زندگی سالم باز می‌دارد؛ عادت‌واره‌هایی که زندگی را دچار سختی می‌کند و فاقد خاطره‌سازی است، باید کنار گذاشته شود.

قطبی در ادامه به برشمردن برخی از عوامل ایجادکننده احساسات بد و منفی که نوجوان را در زمینه ازدواج و زندگی درگیر می‌کند، پرداخت و بیان کرد: تحمیل، مداخله، تعهدهای مضاعف، سختی اداره زندگی و مغایرت با لذت از عوامل ایجادکننده احساس منفی در نوجوان بوده که مانع ازدواج و تشکیل زندگی برای وی است. یکی دیگر از میدان‌های تماس نوجوان و حاکمیت هویت اجتماعی است؛ دماسنج نوجوان در این حوزه نقش‌مندی، دیده شدن، شنیده شدن، مدارا و آزادی عمل است.

وی تفریح و نشاط را از دیگر خواسته‌های نوجوان دانست و تصریح کرد: از جمله خواسته‌ها و نیازهای نوجوان امروز تفریح و نشاط است؛ معیار سنجش این لبه از تماس نوجوان و حاکمیت، لذت، سرزندگی، هیجان و رقابت است.

عوامل ایجاد احساسات منفی نوجوان عصر امروز

مدیرعامل خانه خلاق و نوآوری اشراق در ادامه بحث به بیان احساسات منفی نوجوان در حوزه تفریح و نشاط پرداخت و گفت: می‌توان کمبود امکانات، محدودیت اجتماعی، نبود الگوهای ملی و بین‌المللی را  از جمله عوامل ایجاد احساسات منفی نوجوان عصر امروز در زمینه تفریح و نشاط دانست؛ لذا نوجوان حاکمیت را براساس عملکردش در این زمینه‌ها می‌سنجد.

وی به برشمردن عوامل هسته مرکزی خواسته‌های نوجوان پرداخت و تأکید کرد: در یک نگاه کلی می‌توان گفت سرزندگی، سرعت، سهولت و دلنشینی از جمله خواسته‌های مرکزی نوجوان عصر حاضر است که خود به عواملی برای قضاوت و داوری حاکمیت از سوی نوجوان منجر می‌شود.

قطبی بیان کرد: یکی از نیازهای نوجوان بُعد جامعه‌پذیری اوست؛ نوجوان با ورود به سن نوجوانی در واقع از حالت انفرادی فاصله گرفته و وارد بعد جامعه‌پذیری می‌شود.

راهکارهای حل معضلات ناشی از وضعیت فعلی نوجوانان

وی در ادامه به ارائه راهکار جهت حل معضلات ناشی از وضعیت فعلی نوجوانان پرداخت و اظهار کرد: راه‌حل جهانی که برای رفع و حل مشکلات نوجوان در وضعیت منفرد و خانگی که در آن به سر می‌برد، شبکه‌های اجتماعی حسی است.

مدیرعامل خانه خلاق و نوآوری اشراق با اشاره به بعد آینده‌نگری به‌عنوان یکی دیگر از نیازهای نوجوانان افزود: بخشی از ذهن نوجوان درگیر آینده و مسائل مربوط به آن است. اما، معضل آنی و در لحظه بودن مانع پرداختن وی به نیازش می‌شود؛ یکی از روش‌های جهانی که برای حل این مشکل در نظر گرفته شده، موفقیت‌های کوچک و قدم به قدم بوده که با عنوان کایزن شناخته شده است.

قطبی تأکید کرد: نوجوان باید همه جانبه‌نگر باشد و تنها به لذت‌ها و زیبایی‌ها نپردازد؛ بلکه همزمان باید به همه ابعاد و نیازهای انسان توجه کافی داشته باشد. فضای مجازی یکی از مهم‌ترین نیازهای نوجوان بوده که به بستری برای زندگی او تبدیل شده است، لکن باید فضای مجازی محیطی برای رشد، کار و ارتباط انسان باشد؛ در حالی که امروز نوجوانان بیشتر به وب‌گردی در آن مشغول هستند.

یادآور می‌شود، وبینار «لبه تماس نوجوانان و حاکمیت؛ نیازها، انتظارات» به همت خانه خلاق و نوآوری اشراق وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد.

انتهای پیام
captcha