روحانیت در طول تاریخ لحظه‌ای از پاسداری اسلام دست نكشیده است
کد خبر: 4103696
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۹

روحانیت در طول تاریخ لحظه‌ای از پاسداری اسلام دست نكشیده است

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به ایستادگی علما در برابر تمام رنج‌ها و سختی‌ها در طول تاریخ برای دفاع از دین گفت: روحانیت در طول تاریخ علی‌رغم همه رنج‎ها لحظه‌ای از پاسداری اسلام دست نكشیده است.

حجت‌الاسلام ‌والمسلمین احمد مروی، تولیت آستان قدس رضویبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی و به نقل از آستان نیوز، حجت‌الاسلام ‌والمسلمین احمد مروی، تولیت آستان قدس رضوی در دیدار با طلاب مدرسه علمیه سلیمانیه مشهد، حوزه‌های علمیه‌ را مجموعه‌هایی مهم و اثرگذار در حفظ اسلام ناب و ارزش‌های دین دانست و اظهار كرد: هیچ مجموعه و نهادی توانایی و صلاحیت لازم برای پر كردن جایگاه حوزه علمیه را ندارد و آن مجموعه‌ای كه تا به امروز اسلام ناب، مكتب و بنیان‌های عمیق فقه تشیع را حفظ كرده، طلاب و حوزه‌های علمیه بوده‌اند.

وی در ادامه به سختی‌ها و مشقت‌هایی كه طلاب و علما در طول تاریخ برای حفظ مبانی اسلام و مكتب تشیع متحمل شده‌اند، اشاره و بیان كرد: علما و طلاب در طول تاریخ علی‌رغم نبود امنیت اجتماعی و فشار‎های روز افزون حكام جور برای به حاشیه راندن دین و به تبع آن حوزه‌های علمیه و علما، هیچ‌گاه از ایستادگی در مسیر دفاع از اصول، ارزش‌ها و احكام دین كوتاه نیامدند و با تقوامحوری، ارزش‌های دینی و احكام شرعی را به جامعه منتقل کرده و موجب حفظ مكتب شدند.

تولیت آستان قدس رضوی افزود: از ابتدای فعالیت حوزه علمیه و روحانیت كه پس از غیبت صغری آغاز شد فشارها، محرومیت‌ها و تهدیدهای فراوانی متوجه حوزه‌ بوده، اما به عنایت امام زمان(عج) حوزه‌های علمیه مانده است و هر مجموعه دیگری این حجم از هجمه‌ها را متحمل می‌شد تاكنون از بین رفته بود و این ماندگاری خود یك معجزه است. روحانیت در طول تاریخ علی‌رغم همه رنج‌‎ها لحظه‌ای از پاسداری اسلام دست نكشیده است.

وی ادامه داد: مطالعه زندگینامه علما و بزرگان دین گوشه‌ای از محدودیت‌ها، محرومیت‌ها و فشارهایی كه آن بزرگواران متحمل شده‌اند را نشان می‌دهد. سلسله طلاب و علما در طول تاریخ برای حفظ دین مجاهدت‌های فراوان و شكنجه‌ها، آزارها، مشقت‌ها و محرومیت‌های بسیاری را تحمل كردند و در این مسیر از جان خویش گذشته و شهدای فراوانی همچون شهید اول و شهید ثانی را نثار پاسداری از اسلام كردند.

مروی نقش حوزه و طلاب را بی‌بدیل توصیف و تصریح كرد: روحانیت شیعه در همین سختی‎ها و دشواری‎ها رشد كرده است. بنای رضاخان بر نابودی روحانیت و حوزه‌ علمیه بود؛ اما از همین حوزه علمیه یك روحانی جلیل‌القدر برخواست و به فضل الهی و عنایت امام زمان(ع) دودمان پادشاهی را در این كشور برچید.

وی با بیان اینكه آستان قدس رضوی نسبت به مسائل حوزه علمیه بی‌تفاوت نیست، بیان كرد: حوزه علمیه كهن مشهد سابقه‌ای بسیار درخشان دارد و رهبر معظم انقلاب نیز به این حوزه عنایت ویژه دارند. در طول تاریخ حوزه علمیه مشهد، به بركت مضجع شریف امام رضا(ع) از كثرت علمای بزرگ و مدرسین برجسته برخوردار بوده است، حوزه مشهد از چنان جایگاهی برخوردار بوده كه عالم بزرگی چون «علامه بحرالعلوم» برای كسب علم به این حوزه آمده است.

تولیت آستان قدس رضوی با تأكید بر اینكه بستر شكوفایی هرچه بیشتر استعدادها در حوزه مشهد باید فراهم شود، گفت: مهاجرت طلاب از مشهد به قم باید معكوس شود و این امر ممكن است، حوزه مشهد باید به جایگاهی برسد كه فضلا از قم و نجف برای كسب علم به مشهد بیایند.

مروی تصریح كرد: مضجع شریف عالم آل محمد(ع) در مشهد است و طلاب و حوزه علمیه این شهر نباید از این گنجینه عظیم غفلت كنند. حوزه مشهد با الهام‌گیری از این روح مقدس و پاك می‌تواند بلندترین گام‌ها را بردارد. بخشی از كلاس‌های درس حوزه علمیه می‌تواند در حرم مطهر برگزار شود و طلاب اگر در مسئله علمی دچار مشكل می‌شوند باید از حضرت رضا(ع) مدد بجویند.

انتهای پیام
captcha