دانشگاه باید سرزنده و امیدآفرین باشد
کد خبر: 4105176
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۹
رئیسی در جمع دانشجویان:

دانشگاه باید سرزنده و امیدآفرین باشد

رئیس جمهور در مراسم روز دانشجو با بیان اینکه دانشگاه باید سرزنده و امیدآفرین باشد، گفت: اعتراض اشکالی ندارد و اگر برای اصلاح باشد در هر دستگاهی موجب کمال می‌شود اما اغتشاش به هم ریختگی، تخریب و تعطیل کردن است.

دانشگاه باید سرزنده و امید آفرین باشدبه گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهور، امروز چهارشنبه ۱۶ آذرماه به مناسبت روز دانشجو در جمع دانشجویان دانشگاه تهران حاضر شد و ضمن تبریک روز دانشجو به سخنرانی و گفت‌وگو با دانشجویان پرداخت.

در این مراسم که به میزبانی دانشگاه تهران برگزار شد اما دانشجویانی از دانشگاه‌‌های مختلف در آن حضور دارند، رئیس جمهور پس از ادای احترام به شهدای گمنام، در جمع دانشجویان با اشاره به اینکه نشست با دانشجویان فرهیخته، اساتید و رؤسای دانشگاه را برای دولت توفیق می‌دانم، گفت: ارتباط با مجموعه‌ها و جریان‌های دانشجویی و دانشگاهی را به دلیل جایگاهشان و اینکه مسائل جامعه را بیش از دیگران رصد و در مسائل اجتماعی و فرهنگی حضور دارند، مغتنم می‌دانم.

وی با اشاره به اینکه بارها به دولتمردان تأکید کرده ارتباط خود با عموم مردم، تمام سطوح جامعه و جامعه نخبگانی را حفظ کنند، گفت: خود بنده نیز ارتباط برای دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها را فقط با وزیر تعریف نکردم و با اطلاع و بدون اطلاع قبلی در وزارتخانه‌‌ها حضور پیدا می‌کنم. اطلاع از وضعیت کشور فقط از طریق ارتباط با چند نفر کفایت نمی‌کند.

رئیس جمهور ۱۶ آذر را نماد دشمن‌شناسی، دشمن‌ستیزی و بصیرت و احساس مسئولیت از سوی دانشجویان دانست و گفت: حقیقتاً ۱۶ آذر روز ایجاد امید برای جامعه دانشجویی و برای کشور است و یک نماد و نمود برای فکر، بالندگی و شناخت شرایط و وضعیت است و باید همواره این روز را گرامی‌داشت. بنده نه فقط در ۱۶ آذر بلکه در غیر از این ایام نیز در دانشگاه‌های مختلف و مراکز علمی و پژوهشی به میزان فرصت حضور پیدا می‌کنم.

دانشگاه اتاق فکر دولت است

وی ارتباط دولت و دانشگاه را یک ضرورت دانست و گفت: دانشگاه اتاق فکر دولت است و حقیقتاً باورم این است که دانشگاه باید به حل مسائل کمک کند. دانشگاه، مشاور علمی و فرهنگی در حوزه مسئله‌شناسی و حل مسئله برای دولت است.

وی تصریح کرد: برخی افراد به من توصیه کردند امروز به دانشگاه نروم. من به دنبال تعطیلی علم و دانش نیستم. آنها که به دنبال تعطیلی علم و دانش هستند دانشگاه نمی‌روند. من به دنبال گشایش هستم.

وی ادامه داد: روز ۱۶ آذر، روز دانشگاه و روز آینده برای شما دانشجویان عزیز است. این روز نماد آن است که آینده به شما تعلق دارد و امروز باید سخن شما را شنید. آینده به دست شما رقم می‌خورد. لذا آینده‌سازان کشور دانشجویان هستند که باید آینده را رقم بزنند.

اعتراض با اغتشاش تفاوت دارد

وی با تأکید بر اینکه دانشگاه باید سرزنده و امید آفرین باشد و خود نیز بلافاصله پس از کاهش کرونا دستور به گشایش دانشگاه‌ها داده است، گفت:‌ اعتراض با اغتشاش تفاوت دارد. به دنبال اعتراض اصلاح امور و سازندگی و به دنبال اغتشاش تخریب و یأس آفرینی انجام ‌می‌شود. اعتراض اشکالی ندارد و اگر برای اصلاح باشد در هر دستگاهی موجب کمال می‌شود اما اغتشاش به هم ریختگی، تخریب و تعطیل کردن است.

رئیسی با بیان اینکه امروز دانشگاه به دشمن ضربه زده و دشمن می‌خواهد دانشگاه را از تحصیل، علم آموزی و پیشرفت علمی بازدارد، اما دانشجویان و اساتید دشمن را ناکام گذاشتند، گفت: البته اعتراضات را باید شنید؛ ما برای شنیدن‌ حرف‌های دانشجویان‌ مصمم هستیم.

تلاش آمریکا برای تخریب ایران قوی

وی با تأکید بر اینکه آمریکایی‌ها به دنبال تخریب هستند و می‌خواهند به‌ جای شکل‌گیری ایران قوی، ایران تخریب شده درست شود، تأکید کرد: آنها می‌خواهند اینجا سوریه و افغانستان شود ولی اشتباه محاسباتی کردند و مردان و زنان فرهیخته ایرانی چنین اجازه‌ای به آنها نمی‌دهند. آنها می‌خواستند پیشرفت ما را متوقف کنند ولی ما اجازه ندادیم پیشرفت کشور متوقف شود.

رئیس‌جمهور ادامه داد: آمریکایی‌ها فکر می‌کردند کشور متوقف می‌شود. برای ارتباط با همسایگان می‌گفتند تا عضو FATF  نشوید اجازه تجارت به شما نخواهیم داد. اما در این مدت همه دیدید که ارتباط ما با کشورهای منطقه و زیرساخت‌های تجاری منطقه مانند شانگهای و اوراسیا فعال شده است. فروش نفت امروز در حال رسیدن به میزان قبل از تحریم است و صدها واحد تولیدی احیا شده. آنها می‌خواستند به روش‌های مختلف مانند مطالبات اقشار ما را متوقف کنند اما به لطف خدا متوقف نشدیم.

رئیس جمهور گفت: دشمن می‌خواهد ایران قوی نباشد ولی مردم ما و دانشجویان ما آنها را ناکام گذاشتند امروز ایران در حال تولید و صادرات شش نوع واکسن است و تحریم‌های دشمن ما را از پیشرفت باز نداشته است. هدف دشمن ایجاد آشوب‌برای ایجاد ناامنی و تعطیلی دانشگاه‌ها و توقف تولید و ناامید کردن مردم است اما در این شرایط تمام تلاش ما باید امیدوار کردن هر چه بیشتر مردم باشد و نشاط، مشارکت اجتماعی و امید مردم در گرو آن است که هر کسی که مشغول خدمت به مردم است، دشمن را روز به روز نا امیدتر و مأیوس‌تر کند. دیدید به‌خاطر تعارف یک مغازه‌دار در کردستان چه بر سر او آورند؟ چه کسی دیکتاتور است؟ دیکتاتور کسی است که مردم عزیز ما را تهدید و تحریم می‌کند و کسی که زندگی مردم را به خطر می‌اندازد اما به دروغ دم از زندگی می‌زند.

حجت‌الاسلام رئیسی خطاب به آمریکایی‌ها تأکید کرد: ۳۵ هزار معلول نتیجه لشکرکشی‌های شما به افغانستان است ولی با کمال تعجب دم از زندگی می‌زنید. شما می‌خواهید به مردم ایران زندگی بدهید؟ مستبدترین‌ و دیکتاتورترین حکومت‌ آمریکاست و ۱۶ آذر نماد مبارزه با ابردیکتاتور عالم، آمریکاست. لعن و نفرین بر آمریکا باد که داعش را درست کرد و بعد اسلحه به دست تروریست‌ها داد تا یک کودک را در حرم مطهر شاهچراغ به همراه پدر و مادرش به شهادت برسانند.

مشکلات اقتصادی وجود دارد

وی در خصوص مشکلات اقتصادی نیز گفت: مشکلات اقتصادی وجود دارد اما آشوب‌ها ربطی به مشکلات اقتصادی ندارد و دلیل عدم همراهی مردم و دانشجوی ما با این آشوب‌ها هم این است که متوجه پشت پرده این حرکات هستند و آنها را ناکام گذاشته و خواهند گذاشت. ما هیچ‌کدام از وعده‌هایمان‌ را فراموش نمی‌کنیم‌ و دولت می‌خواهد صادق الوعده باشد.

رئیس‌جمهور در خصوص مشکلات بورس نیز گفت: در دوره گذشته زندگی ۵۰ میلیون سهامدار را به بورس‌بازان مرتبط و موجب مشکلاتی شدند که امروز با آن مواجهیم. در دولت پنج مرتبه برای اصلاح و ساماندهی بازار سرمایه بحث و هم‌اندیشی کردیم و این مسئله همچنان در دستور کار است. در این خصوص البته متصل کردن سهام خرد به بازار بزرگ در بورس درست نبود.

وی با تأکید بر اینکه همه نظرات حتی نظرات مخالفان را می‌شنویم و استقبال می‌کنیم، گفت: اگر کسی مرا هم قبول نداشت، به‌خاطر کشور و مردم نظرات و پیشنهاداتش‌ برای بهبود امور را به ما منتقل کند. گفت‌وگو در حل مسائل و رشد و پیشرفت کشور اثر دارد و به همین دلیل با دانشجویان‌ و نخبگان به‌صورت مستمر، رسمی‌ و غیرسمی ارتباط و تعامل دارم. مطمئن باشید تورم در آینده روند کاهشی خواهد داشت و وضع زندگی مردم حتماً بهتر خواهد شد.

در مراسم روز دانشجو در دانشگاه تهران، سید محمد مقیمی، رئیس دانشگاه تهران و تعدادی از نمایندگان تشکل‌های دانشجویی نیز صحبت کردند.

سیدمحمد مقیمی، رئیس دانشگاه تهران به راه‌اندازی خانه گفت‌وگو در این دانشگاه اشاره کرد و گفت: این اقدام برای بسط گفت‌وگو در دانشگاه‌ و جامعه شکل گرفته و می‌توان از آن در شرایط ملتهب، برای تبدیل تهدید به‌ فرصت بهره جست.

مقیمی‌ به بیانات روز گذشته مقام معظم رهبری درباره بازسازی انقلابی ساختارهای فرهنگی کشور نیز اشاره و تأکید کرد: دانشگاه‌ها نقش اول را در این زمینه ایفا خواهندکرد. به رهبر عزیزمان تعهد می‌دهیم‌ دانشگاه‌ها بر اساس نقش تمدن‌سازی که دارند، انتظارات ایشان در این حوزه را تحقق خواهند بخشید.

دبیر انجمن‌های علمی دانشجویی نیز گفت: مسئله‌ای که می‌تواند از خروج نخبگان از کشور جلوگیری کند این است که دانشجویان خودشان را در ساختن آینده کشور سهیم بدانند.

وی با تأکید بر اینکه درباره اتفاقات اخیر این آمادگی از سوی انجمن‌های علمی- دانشجویی برای بررسی این وقایع به صورت کاملا علمی وجود دارد، گفت: باید از بحث مقاله‌محوری عبور کرد چون منجر به حل مشکلات کشور نمی‌شود. رویکرد عبور از مقاله‌محوری نباید نمایشی باشد و باید حمایت‌ها هم‌عرض بحث مقاله باشد.

زهرا کمالی، نماینده کانون‌های فرهنگی از دانشگاه تهران نیز گفت: ما در ایران می‌مانیم و ایران را می‌سازیم، این امید را شما می‌توانید پررنگ کنید؛ ما پای کار شما هستیم برای ساختن آینده‌ای بهتر. ما شاید در ظاهرمان تفاوت داشته باشیم ولی یک اشتراک داریم و آن اشتراک ایران است که می‌خواهیم برای آن تلاش کنیم.

وی اضافه کرد: جای خوشحالی بود که در اول دولت شما برای مردمی‌سازی دولت اقدامات خوبی انجام شد اما جای هشت هزار کانون در این فرآیند خالی است. ما را باور کنید؛ اگر فرهنگ این کشور را بسازیم بسیاری از مسائل حل خواهدشد. اگر خیلی‌ها ناراحتند و ناسزا می‌گویند به این خاطر است که فرهنگ گفت‌وگو را به ما یاد نداده‌اند. آقای رئیس جمهور ما پای کار شما برای ساخت آینده بهتر برای کشور عزیزمان ایران هستیم.

نماینده جنبش عدالتخواه دانشجویی نیز گفت: آشوب‌های سه ماه گذشته حاصل فعالیت‌های دشمن است، البته این آشوب‌ها در بستر مسائل رقم خورده طی سال‌های گذشته به وجود آمده است. وقتی دنبال رای بودید از فالوور اینستاگرام می‌گفتید، اما حالا شیر اینترنت را بسته‌اید؛ مشکلات با کارهای نمایشی مثل معاونت مردمی‌سازی حل نمی‌شود.

محمدهادی نصر، نماینده بسیج دانشجویی نیز گفت: دولت صدای معترضین را که صف خود را از اغتشاشگران جدا کرده‌اند بشنود. با صدای بزرگ اعلام می‌کنیم که استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی خط قرمز ماست و جلوی هرکس که بخواهد میراث شهدا را خدشه‌ای به آن وارد کند در مقابلش می‌ایستیم. موقع آن است که دولت دردها و گرفتاری مردم را مسئله اصلی خود بداند و صدای معترضانی که صف خود را از اغتشاشگران جدا کرده‌اند را بشنود.

نصر از رئیس جمهور خواست که صحبت از افزایش قیمت حامل‌های انرژی را یکبار کنار بگذارید و جراحی اصلی را از بانک‌ها شروع کنید و گفت: شما معروف به سید محرومان بودید، در سیاست‌گذاری‌هایتان طرف کوخ‌نشینان باشید.

نماینده تشکل دانشجویی دفتر تحکیم وحدت نیز در مراسم روز دانشجو، گفت: کسانی که هم صدا با رسانه‌های سعودی جاده صاف کن فرزند شاه شده‌اند، خائن خون شهید قندچی، شهید بزرگ نیا و شریعت رضوی‌اند؛ امروز به برکت خون آن شهیدان یک زن در برابر رئیس‌جمهور ایستاده است.

وی عدم پایبندی برخی مدیران دولت به گفتمان دولت را یکی از مشکلات این دولت دانست و گفت: از ابتدا مشخص بود که ساخت چهار میلیون مسکن با وزیری که مریض احوال باشد شدنی نیست؛ اکنون سوال است که آقای رئیسی چگونه می‌خواهد به وعده خود عمل کند؟ به عنوان یک دختر ایرانی به نفس کشیدن در اتمسفر جمهوری اسلامی ایران افتخار می‌کنم. مسائل زنان و خانواده با کارهای جزیره‌ای حل نخواهد شد، مسائل زنان سال‌هاست دستمایه بازی سیاسی گروه‌های مختلف شده است.

انتهای پیام
captcha