دانشجو باید در مسیر درست گام بردارد
کد خبر: 4105187
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۰
قاضی‌زاده‌هاشمی:

دانشجو باید در مسیر درست گام بردارد

قاضی‌زاده‌هاشمی گفت: دانشجویان باید با خواندن تاریخ کشور و توجه به ریشه موضوعات در مسیر درست گام بردارند.

به گزارش ایکنا، سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران سه‌شنبه‌شب؛ 15 آذر به مناسبت فرارسیدن آیین بزرگداشت روز دانشجو در نشست «دانشجو مؤذن جامعه است» در دانشگاه شاهد حضور یافت و به پرسش‌های دانشجویان پاسخ گفت.

وی در این آئین که به همت بسیج دانشجویی دانشگاه شاهد برگزار شد، اظهار کرد: روز ۱۶ آذر به عنوان روز دانشجو یک نماد است و سه دانشجو در اعتراض به سفر معاون وقت رئیس جمهور آمریکا به ایران به شهادت رسیدند. اعتراض این دانشجویان به کودتای ۲۸ مرداد بود که دولت ملی برخاسته از رأی مردم را برکنار کردند، دولتی که قصد داشت در اقدامی استقلال‌طلبانه نفت را ملی کند، زیرا نفت کشور در اختیار انگلیس بود.

معاون رئیس جمهوری افزود: دولت مصدق خوشبینانه قصد داشت که دولت آمریکا را جایگزین انگلیس کند. آمریکا در آن زمان قدرت زیادی در جهان نداشت و پس از جنگ جهانی دوم قدرت‌ها به تدریج جابه جا شد و آمریکا نه تنها کمکی به دولت ملی ایران نکرد بلکه از اعتماد آن‌ها سوء‌استفاده کرد و با کودتای ۲۸ مرداد تا سال ۵۷ ثروت نفت کشور بین آمریکا و انگلیس تقسیم می‌شد و ۷۰ درصد نفت ما در اختیار این دو کشور بود درحالی که فروش نفت ایران در آن زمان بیش از شش و نیم میلیون بشکه در روز بود.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به اعتراض دانشجویان دانشکده فنی دانشگاه تهران در سفر معاون وقت رئیس جمهور آمریکا به ایران گفت: همه دانشجویان در آن زمان فارغ از صف‌بندی و ایدئولوژی که وجود داشت ویژگی‌های مشترکی داشتند که مقابله با سلطه جهانی و استبدادی که نظام سلطه ایجاد کرده بود از این جمله است.

وی خاطرنشان کرد: در برخی روایت‌ها پس از انقلاب تحریف ایجاد شد، مثلاً ماهیت و ریشه تاریخی گروه مجاهدین خلق پیش از انقلاب به گونه‌ای بود که تنها گروهی بودند که نیرو‌های آمریکایی را ترور می‌کردند، اما این گروهی که با آمریکا در تقابل بود پس از انقلاب اسلامی آلت دست آن‌ها شد و به دشمنی با مردم پرداخت و دشمنان مردم را همراهی کرد. دانشجویان باید با خواندن تاریخ کشور و توجه به ریشه موضوعات در مسیر درست گام بردارند.

معاون رئیس جمهور در ادامه به سؤالات دانشجویان پاسخ داد و در پاسخ به سؤالی در رابطه با مقابله با فساد در بنیاد شهید و امور ایثارگران، گفت: فساد ناشی از وجود گلوگاه فساد در یک نهاد است و اگر جریان اقتصادی کشور سالم باشد فساد هم با کاهش همراه خواهد بود. کشور‌هایی در مقابله با فساد موفق هستند که درجه فساد اداری را کاهش دادند و این موضوع با ایجاد شفافیت و فرایند هوشمند امکان‌پذیر است.

وی افزود: در بنیاد شهید و امور ایثارگران سعی شده است که ساختار درهم تنیده را با هم ادغام کنیم و به عنوان نمونه ۱۰ شرکت کاغذی سازمان اقتصادی کوثر کاهش یافت، زیرا این شرکت‌های کاغذی منجر به فساد و پولشویی می‌شوند. همچنین مدیران بنیاد بر اساس فراخوان، ارزیابی و آزمون به کار گرفته شدند و سازمانی را طراحی کردیم که بر نظام پرداخت دستمزد و حقوق و پاداش مدیران نظارت کند. در گذشته املاک بنیاد بلاتکلیف بود که سامانه‌ای را راه‌اندازی کردیم که نهاد‌های نظارتی از جمله سازمان بازرسی بر بخش‌های مختلف بنیاد نظارت کند. همچنین تیم حقوقی تشکیل شد که پرونده‌های باز و مفتوح بنیاد و دعوای بین افراد حقوقی و حقیقی را بررسی کند و در یک سال گذشته یک سوم این پرونده‌ها تعیین تکلیف شده است.

انتهای پیام
captcha