جامعه دانش‌بنیان فقط در آموزش و پرورش ساخته می‌شود + فیلم
کد خبر: 4106074
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۶
یوسف نوری:

جامعه دانش‌بنیان فقط در آموزش و پرورش ساخته می‌شود + فیلم

وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: اگر جامعه دانش‌بنیان نباشد تولید نداریم و اگر تولید نداشته باشیم اشتغال هم نداریم. جامعه دانش‌بنیان فقط در آموزش و پرورش ساخته می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایکنا، آئین تجلیل از پژوهشگران برگزیده آموزش و پرورش امروز یکشنبه ۲۰ آذر با حضور یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش، پیمان صالحی، معاون پژوهشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و  حجت‌الاسلام والمسلمین لطیفی، رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در اردوگاه شهید باهنر برگزار شد.

یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش طی سخنانی در این مراسم بیان کرد: در هفته پژوهش برنامه‌هایی برای ارائه پژوهش‌ها پیش‌بینی شده است که باید در طول سال هم این برنامه‌ها ادامه داشته باشد. این توانایی‌ها یعنی تبدیل علم و دانش به فناوری که در شما دانش‌آموزان تجلی یافته است و این نهایت افتخار است. 

وی ادامه داد: در این مراسم باید دانش‌آموزان از ما سوأل کنند زیرا آنها عامل هستند و ما در مقام پاسخ دهنده هستیم. آنها با ابزار محدود تولیداتی داشتند که سبب تحیر و تعجب می‌شود. اگر جامعه دانش‌بنیان نباشد، تولید نداریم و اگر تولید نداشته باشیم اشتغال هم نداریم. 

نوری اضافه کرد: جامعه دانش‌بنیان فقط در آموزش و پرورش ساخته می‌شود. باید به دانش‌آموزان توجه ویژه کرد و اگر آنها را در قالب‌های مختلف دریابیم جامعه ما از نظر تولید و اشتغال متحول خواهد شد. اگر از این موضوع غفلت کنیم مطمئن باشید که اشتغال ما پایدار نیست و بهره‌وری نخواهد داشت. بهره‌وری ما گاهی منفی است که باید به این موضوع توجه کرد. 

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه باید زنجیره تأمین ایجاد کنیم تا زنجیره ارزش ایجاد شود ادامه داد: ما ۱۶ میلیون دانش‌آموز داریم که هر کدام می‌توانند یک نوآوری داشته باشند؛ مهم این است که آنها را بشناسیم و به آنها فرصت دهیم. باید این استعدادها شناخته و سپس به مراکزی که وجود دارد ارجاع شوند. درب مراکز رشد، خانه‌های خلاق، پارک‌های علم و فناوری بر روی دانش‌آموزان باز است و باید اردوهای پیشرفت را جدی بگیریم تا دانش‌آموزان حضور پیدا کنند و پیشرفت‌ها را ببینند. 

وی در پایان تأکید کرد: دانش‌آموزان ما بسیاری از تهدیدها را تبدیل به فرصت کردند و باید آنها را دریابیم که مبادا این فرصت را در اختیار دیگران قرار دهند تا در آینده به تهدیدی علیه خود ما تبدیل شود.

افتتاح اولین نمایشگاه پژوهش در تاریخ کشور

پیمان صالحی، معاون پژوهشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز با حضور در این مراسم ضمن تبریک هفته پژوهش و فناوری بیان کرد: در این سال با توجه ویژه به شعار انتخابی از سوی مقام معظم رهبری شعار هفته پژوهش و فناوری، «پیشران تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین» انتخاب شد. در این هفته هر روز برای یک‌ موضوع نامگذاری شده است که روز اول تحت عنوان «جهاد تبیین و دستاوردهای علمی و فناوری» است.  

وی ادامه داد: امروز بزرگترین نمایشگاه پژوهش در تاریخ کشور در سطح ملی افتتاح شد و تا روز چهارشنبه این نمایشگاه دایر است. همچنین امسال تلاش شده تا دانش‌آموزان به همراه خانواده خود از دانشگاه‌های کشور بازدید داشته باشند که امیدواریم این اتفاق محدود به هفته پژوهش نشود و در طول سال مستمر باشد. بازدید دانش‌آموزان از دانشگاه‌ها اتفاق مبارکی است که می‌تواند برای آینده بچه‌ها تأثیر مثبت بگذارد.

صالحی تصریح کرد: تولید مقالات هیچ مشکلی از هیچ کشوری را حل نکرده است اما پایه‌ای می‌شود تا اتفاقات مهمی در آینده رقم بخورد. در این حوزه زنجیره ارزش علم و فناوری وجود دارد که باید مراحل مختلف آن طی شود تا آثار یک تحقیق بنیادی را در بازار مشاهده کنیم. 

وی با بیان اینکه نوآوری به معنای کار نو نیست بلکه به معنای تبدیل ایده به محصول و حضور در بازار است، ادامه داد: تحقیقات بنیادی پله‌های اول است و برای تجاری‌سازی هر محصول باید مراحل تحقیقات بنیادی آن طی شود. 

وی تصریح کرد: براساس آمارهای بین‌المللی ۷۸ هزار مقاله در سال ۲۰۲۱ تولید شده است که رتبه ما در جهان رتبه پانزدهم است. اگر بر روی تحقیقات بنیادی سرمایه‌گذاری نکنیم نمی‌توانیم پیشرفت کنیم. ما با یک درصد از جمعیت جهان دو درصد از علم دنیا را تولید می‌کنیم و در طی این سال‌ها به مرجعیتی رسیدیم که در ۳۵ درصد پروژه‌های بین‌المللی حضور داریم. جایگاه ۱۵ علمی در جهان جایگاه مناسبی نیست و باید تلاش کرد که این جایگاه ارتقا یابد. 

صالحی با بیان اینکه برای رساندن این علوم به محصول نیاز به پارک‌های علم و فناوری داریم ادامه داد: امروز ۵۱ پارک علم و فناوری داریم که ۱۱۰ هزار نفر در این پارک‌ها در حال اشتغال هستند. زیست بوم فناوری ما برای رسیدن به یافته‌های فناوری به خوبی ریل‌گذاری شده است که در آینده نزدیک نتیجه این ریل‌گذاری را خواهیم دید. 

تربیت دانش‌آموز پرسشگر

حجت‌الاسلام والمسلمین لطیفی، رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی نیز در این مراسم گفت: اولین چالش ما تغییر نگرش‌ها در عرصه آموزش و پرورش نسبت به پژوهش است. ما نیازمند گونه‌ها و انواع مطالعات پژوهشی در این عرصه هستیم. 

وی ادامه داد: دانشگاه‌زدگی در عرصه پژوهش از چالش‌های دیگر است. نباید کارهای پژوهشی برون‌سپاری شود بلکه باید خود افرادی که در حوزه تعلیم و تربیت حضور دارند، پژوهش‌ انجام دهند. در حاشیه قرار گرفتن پژوهش در آموزش و پرورش در سطح فرآیندها و ساختارها چالش بعدی است. همچنین ضعف روحیه پرسشگری و مطالعه از دیگر چالش‌های این عرصه است. 

جامعه دانش‌بنیان تنها در آموزش و پرورش ساخته می‌شود + فیلم

لطیفی تأکید کرد: باید دانش‌آموزان را پرسشگر تربیت کنیم. پرسش اولین گام پژوهش است و باید به دانش‌آموزان اجازه پرسشگری داده شود. دانش‌آموز و معلمی که پرسشگر نباشد نمی‌تواند به آینده او چشم‌انداز پژوهشی داشت.

وی افزود: در دوره فعلی نگاه تقویت پژوهش در همه دستگاه وجود دارد که فرصت مناسبی است. اتفاقات اخیر نشان داد که سرمایه گذاری بر آموزش و پرورش هزینه نیست بلکه بسیار مهم و نیاز است. 

در ادامه این مراسم از دانش‌آموزان و معلمان پژوهنده برگزیده تجلیل و در پایان از دو سند راهبردی و پژوهشی رونمایی شد.

انتهای پیام
captcha