اعلام برنامه‌های کانون «آفرینش» مسجدالرضا(ع) گندمان در پساکرونا
کد خبر: 4106299
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۰۶:۴۵

اعلام برنامه‌های کانون «آفرینش» مسجدالرضا(ع) گندمان در پساکرونا

مدیر کانون فرهنگی ـ هنری آفرینش مسجدالرضا(ع) گندمان با اشاره به اینکه شیوع کرونا صدمات جبران ناپذیری در ریزش مخاطبان برنامه‌های فرهنگی و قرآنی کانون تحمیل کرد، به تشریح برخی برنامه‌های این کانون برای بازگشت مخاطبان و قرآن‌آموزان پرداخت.

کانون فرهنگی - هنری آفرینش مسجد الرضا(ع) گندمان

عذرا زمانی، مدیر کانون فرهنگی ـ هنری آفرینش مسجد الرضا(ع) گندمان در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، با اشاره به فعالیت بیش از ۱۰ساله این کانون در عرصه فرهنگی و به‌ویژه قرآنی شهر گندمان، اظهار کرد: تمامی برنامه‌ها و طرح‌هایی که از سوی این کانون در مسجد و سطح مدارس و مراکز قرآنی شهر گندمان انجام می‌شود با محوریت قرآن کریم است و لذا کانون فرهنگی ـ هنری آفرینش در سال ۹۸ و در نخستین دوره رویداد ملی فهما، به‌عنوان کانون شایسته تقدیر کشور در حوزه فعالیت‌های قرآنی مورد تجلیل قرار گرفت.

وی با ذکر اینکه شیوع کرونا صدمات جبران ناپذیری در مقوله مخاطبان برنامه‌های فرهنگی و قرآنی کانون تحمیل کرد، ادامه داد: کرونا باعث شد که بسیاری از نوجوانان مسجدی که مخاطبان ما نیز بودند از مسجد دور بیفتند و متأسفانه امروز با وجود فروکش کردن کرونا و عادی شدن شرایط، هنوز به مسجد باز نگشته‌ و انبوهی از مخاطبان ریزش کرده‌اند.

مدیر کانون فرهنگی ـ هنری آفرینش مسجد الرضا(ع) گندمان با اشاره به گردشگرپذیر بودن شهر گندمان که باعث تردد مسافران و گردشگران و تشدید وضعیت شیوع کرونا در این منطقه می‌شد، بیان کرد: در طی ایام کرونایی نماز جماعت تعطیل شد و عملاً رفت و آمد به مساجد به حداقل رسید، تمامی فعالیت‌های کانون نیز به بستر فضای مجازی انتقال یافت و از کرسی‌های تلاوت با حضور قاریان و مرتلان ممتاز گندمان مانند عباس اسدی و امین غیاثی گرفته تا کلاس‌های روخوانی و روانخوانی و ... در این بستر برای مخاطبان کانون برگزار شد.

زمانی با تأکید بر اینکه استقبال مخاطبان از برنامه‌های کانون در فضای مجازی مطلوب بود، افزود: بااینحال، فعالیت قرآنی در فضای مجازی برای کودکان و نوجوانان کارایی و تأثیر لازم را ندارد و بازخوردهایی که در پایان برنامه‌ها می‌گرفتم گویای آن بود که این افراد آموزش و فعالیت‌های حضوری را ترجیح می‌دهند و ارتباط بهتری برقرار می‌کنند.

راهکارهای جذب مخاطب

این مربی قرآن کریم در استان بیان کرد: از تیرماه امسال و بعد از فروکش کردن کرونا، فراخوان‌هایی برای نام‌نویسی از علاقه‌مندان برای کلاس‌ها و برنامه‌های حضوری در مسجدالرضا(ع) ذیل طرح‌های اوقات فراغت تابستان منتشر شد اما متأسفانه استقبال مورد انتظار را شاهد نبودیم. از راهکارهایی همچون فضاسازی محل فعالیت کانون مسجد و نیز پذیرایی و اهدای جوایز و برپایی اردو و ... برای جذب حداکثری مخاطبان کودک و نوجوان استفاده شد.

زمانی تصریح کرد: مخاطبان بزرگسال کانون استقبال به مراتب بهتری داشتند و کلاس‌های روخوانی و روانخوانی و تجوید ویژه این بانوان به‌صورت مستمر و دو روز در هفته برگزار می‌شود؛ تلاوت چند صفحه از قرآن به‌همراه ترجمه، بیان تفسیر کوتاه و بیان مسائل روز با محوریت جهاد تبیین از جمله برنامه‌هایی است که ویژه بانوان برگزار می‌شود.

مدیر کانون فرهنگی هنری مسجدالرضا(ع) با اشاره به همکاری این کانون با خانه‌های قرآن شهر گندمان، بیان کرد: بنده به‌عنوان مربی در این مراکز قرآنی فعالیت دارم، ضمن اینکه تعاملات خوبی در زمینه بهره‌گیری از مربیان با جامعة‌القرآن بروجن و مراکز قرآنی گندمان و نیز دارالقرآن آموزش و پرورش برقرار است.

زمانی در ادامه راهکارها برای جذب مجدد مخاطبان کودک و نوجوان را یادآور شد و بیان کرد: امسال رویکرد فعالیت‌های کانون به‌ سمت مدارس سوق یافته است که در همین راستا تفاهم‌نامه‌ای با ستاد اقامه نماز داشتیم و چندین جلسه گفتمان نماز در مدارس برگزار شده است.

برنامه‌های کانون فرهنگی هنری آفرینش در مدارس

وی افزود: درواقع آغاز کار از اینجا بود که امسال برخی مدیران و معلمان پرورشی دغدغه‌مند مدارس اذعان داشتند دانش‌آموزان چندان رغبتی به شرکت در نمازهای جماعت مدارس ندارند، لذا تصمیم گرفتیم جلسات گفتمانی و نشست‌های صمیمی با دانش‌آموزان با بهره‌گیری از کارشناسان ستاد اقامه نماز استان را در این مدارس برگزار کنیم؛ این نشست‌‌ها در نمازخانه‌های مدارس و با فضاسازی مطلوب برگزار شد که خوشبختانه بر طبق نظرسنجی‌ها بازخوردهای خوبی را هم از جانب مسئولان مدارس و هم دانش‌آموزان دریافت کردیم و برخی مدارس دیگر نیز متقاضی برپایی این نشست‌ها هستند.

زمانی با تصریح اینکه در آستانه سالگرد شهادت سردار سلیمانی برنامه‌ریزی برای برپایی کرسی‌های تلاوت در مدارس در حال انجام است، گفت: در این راستا از قاریان گندمان و بروجن و گروه‌های تواشیح نوجوانان دعوت خواهد شد که در مدارس سطح گندمان حداقل ۱۰ محفل قرآنی را به یاد این سردار شهید برپا کنیم.

این بانوی فعال قرآنی بیان کرد: نگاه ما این است که محافل و مجالس اهل‌بیت(ع) نیز باید با رویکرد قرآنی برپا شود و در همین راستا برپایی کرسی‌های تلاوت با دعوت از قاریان ممتاز برای تلاوت در محافل عزاداری شهادت حضرت زهرا(س) در این ایام انجام می‌شود و فضای معنوی و خوبی را شاهد هستیم. اکثر برنامه‌های مناسبتی مسجدالرضا(ع) در فضای قرآنی برگزار می‌شود و با چیدن رحل در مسجد برای شرکت‌کنندگان و تلاوت قرآن کریم این فضا را ایجاد می‌کنیم.

زمانی در پایان گفت: برگزاری محافل انس با قرآن، برگزاری جشن قرآن در مدارس با دعوت از حافظان و قاریان برتر استانی و برپایی مسابقات قرآنی از دیگر فعالیت‌های قرآنی کانون آفرینش گندمان در سال‌های قبل بوده است که امیدواریم با حضوری شدن آموزش در مدارس از سر گرفته شود.

انتهای پیام
captcha