اجرای سند تحول آموزش‌ و پرورش به بیماری مزمن تبدیل شده است + فیلم
کد خبر: 4108148
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۵
یوسف نوری:

اجرای سند تحول آموزش‌ و پرورش به بیماری مزمن تبدیل شده است + فیلم

وزیر آموزش‌ و پرورش با بیان اینکه متأسفانه اجرای سند تحول بنیادین آموزش‌ و پرورش به یک بیماری مزمن تبدیل شده است ادامه داد: اجرای این سند دارای موانع سه‌گانه است.

به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست ارائه و نقد الگوی اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین آموزش‌ و پرورش امروز دوشنبه ۲۸ آذر در سالن غدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

یوسف نوری، وزیر آموزش‌ و پرورش در این نشست بیان کرد: در چشم‌انداز سند تحول بنیادین آموزش‌ و پرورش در فصل چهارم مطلبی مبنی بر رویکرد مدیریتی نقدپذیر و مشارکت‌جو آمده است. بحث تفکر نقاد و نقد کردن منطقی یکی از مهارت‌های پایه‌ای است که مربیان باید داشته باشند. به دلیل آماده نکردن معلم برای این موضوع، به این مهارت پایه‌ای در آموزش‌ و پرورش کمتر توجه شده است. یکی از وظایف مهم ما در نظام آموزش‌ و پرورش توجه به مبحث تفکر نقادی و نقد کردن منطقی است.

وی ادامه داد: اگر در عرصه‌های مختلف نگاه کنیم می‌بینیم دانش‌آموختگان ما به این دلیل که مهارت‌های پایه‌ای را ندارند، نمی‌توانند کار تیمی و جمعی انجام دهند. ما دانش را به معنای علم و فضیلت منتقل نکردیم و با مهارت‌ها عجین نشده تا در فرد نگرش را ایجاد کند.

وزیر آموزش‌ و پرورش با بیان اینکه متأسفانه اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین آموزش‌ و پرورش به یک بیماری مزمن تبدیل شده است ادامه داد: این سند دارای موانع سه‌گانه است. این جلسه می‌تواند مهم‌ترین عامل تحرک اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین آموزش‌ و پرورش باشد؛ زیرا تضارب آراء در این نشست سبب برکت خواهد شد و کمک می‌کند تا حرکت ما منطقی باشد و سبب همگرایی، گفتمان‌سازی و ترویج گفتمان سند شود و بتوانیم نتیجه بگیریم.

جایگزینی اقتصاد به جای فرهنگ

نوری تصریح کرد: در خرده نظام‌های پایه در دیدگاه مادی‌گرایان، اقتصاد اولویت دارد که در جامعه ما نیز تسری پیدا کرده است اما در دیدگاه توحیدی این فرهنگ است که اولویت دارد. شاید یکی از ضعف‌های عدم اجرای چنین اسنادی مثل اسلامی شدن دانشگاه‌ها و تحول در علوم انسانی به علت پایه‌ قرار گرفتن اقتصاد به جای فرهنگ است. دستگاه‌ها باید برای اجرای سند تحول بنیادین آموزش‌ و پرورش کمک کنند. در نظام کشورها نگاه‌ها بیشتر معطوف به نتایج است اما در نظام تعلیم و تربیت و نظام‌های فرهنگی به پیامد و اثربخشی بیشتر توجه می‌شود‌.

وی اظهار کرد: سند تحول بنیادین آموزش‌ و پرورش مورد بی‌توجهی واقع شده و نیاز است تا گفتمانی در رابطه با آن آغاز شود. رتبه‌بندی معلمان، آغاز اجرایی شدن سند تحول بنیادین آموزش‌ و‌ پرورش است‌. اولویت اول ارتقای نظام تعلیم و تربیت است. عدم اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین آموزش‌ و پرورش افراد را خسته کرده و برای اجرایی‌سازی آن باید با مدرسه پیوند بخورد و افراد باید ببینند که این سند چه منافعی برای آنها دارد.

ارتقای سواد فرهنگی و قرآنی

وزیر آموزش‌ و پرورش اضافه کرد: در حوزه سازمانی نیز دستگاه‌ها باید بدانند که اگر سند اجرا شود چه میزان تأثیر دارد؛ فقط به تأثیر اقتصادی توجه نشود بلکه در تأثیرات آن به موضوعاتی مانند کاهش آسیب‌های اجتماعی، ارتقای سواد فرهنگی و سواد قرآنی نیز توجه شود.

وی با اشاره به اینکه این سند باید مورد پذیرش ذی‌نفعان قرار گیرد، شرح داد: همه افراد ذی‌نفعان این سند هستند و اگر گروه‌های مردمی ببینند سند اجرا می‌شود به آموزش‌ و پرورش بیشتر کمک می‌کنند. سند تحول بنیادین آموزش‌ و پرورش فقط با وفاق ملی اجرا خواهد شد. همچنین آموزش‌ و پرورش زمانی به دغدغه ملی تبدیل خواهد شد که شاهد همگرایی نخبگان دغدغه‌مند در این حوزه باشیم.

بی‌اختیاری مدارس

عضو کابینه دولت سیزدهم مطرح کرد: سند تحول مدرسه‌ای ترسیم شده و یکی از مهم‌ترین کارها این است که اول سال برنامه مدرسه و آئین‌نامه اجرایی را داشته باشیم تا انتهای سال هیچ بخشنامه‌ای برای مدرسه ارسال نشود. مدرسه هنوز از خود اختیاری ندارد بعد ما می‌خواهیم که در آن تحول ایجاد شود. انتظار داشتن تحول با چنین وضعیتی امکان‌پذیر نیست.

وی در پایان اضافه کرد: باید کاری کرد که اجرای سند تحول بنیادین آموزش‌ و‌ پرورش دیده شود و این سند زمینه‌ای برای تحول در آموزش‌ و پرورش شود. در نگاه بودجه‌ای ما این سند را نوعی سند مالی می‌بینیم. باید متن ماده واحده عبارات فرهنگی باشد. نگاه برنامه‌ای ما ابتدا باید برنامه فرهنگی نظام باشد سپس برنامه پیشرفت اقتصادی هم در جداول آن تنظیم شود.

انتهای پیام
captcha