مسجد امام حسین(ع) در مصر نمونه شد + فیلم
کد خبر: 4108423
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۴

مسجد امام حسین(ع) در مصر نمونه شد + فیلم

وزارت اوقاف مصر از انتخاب مسجد امام حسین(ع) به عنوان مسجد نمونه مصر از نظر فعالیت‌ها و توسعه خبر داد.

به گزارش ایکنا به نقل از الاهرام، وزارت اوقاف مصر با اعلام این خبر از اهتمام مقامات مصر به توسعه و آبادی مساجد به ویژه مساجد اهل بیت(ع) و در صدر آن مسجد امام حسین(ع) تشکر کرد. این مسجد پس از انجام عملیات ترمیم و توسعه به مرکزی برای فعالیت‌های دینی و قرآنی در مصر تبدیل شده است.

 مسجد امام حسین(ع) در سال 2022 میزبان محفل قرآنی قاریان ارشد مصر با روایت ورش و حفص، محافل انس با قرآن، هفته‌های فرهنگی، محفل قرآنی ائمه جماعات، مجالس فتوا و دروس تبلیغی و ارشادی بود.

 وزارت اوقاف مصر در نوامبر گذشته از برنامه خود برای انتخاب مسجد نمونه در مصر خبر داد. در این راستا، وزارت اوقاف از امام جماعت مسجد متقاضی خواسته بود تا با ارائه یک پرونده حاوی تصاویر، به معرفی فعالیت‌های مسجد در زمینه اجتماعی و ارشادی بپردازد.

در این گزارش میزان مشارکت مسجد مذکور در طرح‌های اطعام، خدمات اجتماعی، فعالیت‌های تبلیغی و آموزشی و همچنین وضعیت نگهداری و نظافت مسجد معرفی شده بود. وزارت اوقاف با تشکیل کمیته‌ای نسبت به انتخاب 10 مسجد برتر از میان پرونده‌های ارائه شده و همچنین 5 مسجد از میان پرونده‌های ارائه شده اقدام کرد و با بررسی پرونده‌ها، مسجد امام حسین(ع) به عنوان مسجد نمونه مصر در سال 2022 انتخاب شد.

درباره مسجد امام حسین(ع) قاهره مصر بیشتر بدانیم

مسجد امام حسین(ع) معروف به مسجد رأس الحسین در مرکز شهر قاهره پایتخت مصر، از مکان‌هایی است که روزانه پذیرای محبان اهل بیت پیامبر(علیهم‌السلام) از سراسر مصر و دیگر کشورهاست. این مسجد در سال 1154 ه . ق  در دوران خلافت فاطمیان بنا شده است و در درون مسجد ضریحی قرار دارد که منتسب به محل دفن سر مبارک امام حسین(ع) است.

مطابق یکی از روایت‌ها خلفای فاطمی که پیرو مذهب شیعه اسماعیلی بودند با آغاز جنگ‌های صلیبی از بیم آنکه آسیبی به سر مبارک بخورد رأس الشریف را از دروازه فرادیس شام، به عسقلان و سپس به قاهره منتقل و بر آن مقبره‌ای بنا کردند و کنار آن مسجد الحسین(ع) را ساختند.

در ادامه ویدئویی از بخش‌های مختلف این مسجد را مشاهده می‌کنید.

درون صحن مسجد با ستون‌های مرمرین بلند و زیبایی احاطه و زینت داد شده است و در قسمتی از شبستان اصلی منبری چوبی با نقش‌های زیبایی اسلامی قرار داد شده است.

این مسجد 5 در دارد که سه در آن مشرف به بازار خان الخلیلی است و در اصلی منتهی به ضریح رأس الحسین و یک در دیگر منتهی به وضوخانه مسجد است.

مسجد امام حسین(ع) همچنین 5 ستون دارد که با هم متفاوت هستند. سنگ بنای مسجد از آجر قرمز است که در زمان‌های قدیمی بسیار کاربرد داشته است.

مناره مسجد در دوران ایوبی ساخته شده اما گنبدها که دو گنبد هستند به شکل دایره‌ای یکی بزرگ و دیگری کوچک هستند که بنای آن به دوران عثمانی باز می‌گردد.

در صدر مسجد تابلویی به چشم می‌خورد که روی آن اطلاعاتی درباره ساخت و احداث آن ارائه شده است.

در گوشه مسجد مکانی شبیه به موزه به چشم می‌خورد که در آن وسایلی منسوب به پیامبر اکرم(ص) شامل شمشیر، لباس و چند تاره مو وجود دارد. همچنین نسخه خطی قرآنی نفیس منتسب به دوران عثمان بن عفان در این بخش نگهداری می‌شود.

مسجد امام حسین(ع) قاهره از مهم‌ترین و بزرگترین مساجد جهان اسلام و مصر بوده که کرسی تلاوت قاریان بزرگ و صاحب سبک است.

مسجد امام حسین (ع) مسجد نمونه مصر در سال 2020

مسجد امام حسین (ع) مسجد نمونه مصر در سال 2020

مسجد امام حسین (ع) مسجد نمونه مصر در سال 2020

مسجد امام حسین (ع) مسجد نمونه مصر در سال 2020

انتهای پیام
captcha