توصیه احمد ابوالقاسمی به قرا و تلاوت‌هایی از چند نسل + صوت
کد خبر: 4108518
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۵
گزارش ایکنا از جلسه قرآن مسعود نوری

توصیه احمد ابوالقاسمی به قرا و تلاوت‌هایی از چند نسل + صوت

قاری و مدرس بین‌المللی و پیشکسوت قرآن در جلسه قرآن مسعود نوری حاضر شد و با اشاره به اهمیت تلاوت قرآن، خطاب به همه قاریان گفت: در این مسیر انتظار نداشته باشید که کسی شما را تحویل بگیرد. پس دلسرد نشوید و فقط به این فکر کنید که با تلاوت قرآن و برپایی جلسه قرآن، مهم‌ترین کار فرهنگی را با قوت به پیش ببرید.

به گزارش خبرنگار ایکنا، جلسه قرآن مسعود نوری، قاری ممتاز قرآن، شامگاه دوشنبه 28 آذر، با حضور جمعی از قاریان ممتاز و بین‌المللی در مسجد امام هادی(ع) واقع در شهرک ولیعصر برگزار شد.
 
در این جلسه قرآن، قاریانی از جمله احمد ابوالقاسمی، محسن قاسمی، مجتبی پرویزی، مهدی غلام‌نژاد، سیدمحمد حسینی‌پور و اسحاق عبداللهی حضور داشتند و به تلاوت پرداختند. افزون بر این، گروه همخوانی سبیل‌الرشاد هم در این جلسه حاضر شد و اعضای این گروه آیاتی از قرآن را به زیبایی تلاوت کردند.
 
در ابتدای این جلسه قرآن، مسعود نوری به تلاوتی آیاتی از کلام‌الله پرداخت و پس از آن برخی قاریان جوان و نوجوان حاضر در جلسه را به جایگاه دعوت کرد تا به تلاوت بپردازند. نوری در هنگام اجرای این تلاوت‌ها نکات لازم را متناسب با تلاوت هر قاری ارائه می‌کرد. در میان این قاریان، برخی به تلاوت تقلیدی و برخی هم به تلاوت تطبیقی پرداختند.

پس از تلاوت ابتدایی جلسه توسط مسعود نوری و چند قاری دیگر، احمد ابوالقاسمی، قاری و مدرس بین‌المللی و پیشکسوت قرآن در جایگاه قرار گرفت و پیش از آنکه به تلاوت آیاتی از کلام‌الله بپردازد، به ارائه سخن درباره اهمیت تلاوت قرآن و برپایی جلسه قرآن پرداخت.

مدیر اسبق رادیو قرآن صحبت‌های خود را با این پرسش که چرا جلسه قرآن و تلاوت قرآن اهمیت دارد؟ شروع کرد و گفت: در حال حاضر شرایط به نحوی است که مردم اطلاع چندانی از یک جلسه قرآن ندارند و نمی‌دانند در جلسه قرآن چه اتفاقی می‌افتد، اما باید برای آن‌ها به درستی تبیین شود که مهم‌ترین کار فرهنگی عبارت است از حضور در جلسه قرآن و برپایی این جلسات و مهم‌ترین عاملی که سبب رشد انسان‌ها می‌شود تلاوت قرآن است.
 

اگر هر روز قرآن می‌خواندیم ...

ابوالقاسمی با اشاره به سیره امام صادق (ع) در تلاوت روزانه قرآن بیان کرد: امام صادق (ع) روزانه سه تا پنج جزء قرآن را تلاوت می‌کردند. ممکن است این ابهام مطرح شود که در زمانه امروز نمی‌توان چنین سیره‌ای را در پیش گرفت اما پاسخ من این است که چنین نیست؛ یعنی مشغله‌هایی که برای خودمان درست کرده‌ایم به دلیل عدم التفات به قرآن است و اگر بنای زندگی خود را بر قرآن استوار می‌کردیم و قرآن را می‌خواندیم، به این گرفتاری‌ها هم دچار نمی‌شدیم که فرصتی برای تلاوت یافت نشود.

بیشتر بخوانید:


وی تصریح کرد: در این سال‌ها نسبت به تقویت نیروی پلیس تدابیر خوبی اندیشیده شده، اما سوال این است که چرا به قرآن بها نداده‌ایم تا در پیشگیری کوشیده باشیم؟ بنابراین با این نگاه توجه به قرآن مهم‌ترین کار فرهنگی است که یکی از نمودهای آن تشکیل جلسات قرآن است.
 
ابوالقاسمی در ادامه افزود: توجه به قرآن انسان‌ها را آماده فکر کردن می‌کند تا از این رهگذر مشکلات و بحران‌ها را مرتفع کنند. امام عصر(عج) نیز همین کار را می‌کنند؛ یعنی با همین روش چالش‌ها را رفع می‌کند و چنین نیست که در روند اصلاح‌گری ایشان شمشیر حرف اول را بزند.
 

قاریان فریب حرف‌های ناامیدکننده را نخورند

این قاری بین‌المللی قرآن بیان کرد: برخی افراد به قاریان قرآن می‌گویند چرا باید این قدر قرآن خوانده شود؟ با این حرف‌ها می‌خواهند ماهیت تلاوت قرآن را زیر سوال ببرند اما قاریان قرآن باید هوشیار باشند و از اینکه در چنین دامی گرفتار شوند، بپرهیزند. اهل بیت(ع) روزانه به تلاوت می‌پردازند و ده‌ها و بلکه هزاران بار قرآن را ختم کرده‌اند. اگر تکرار کردن آیات قرآن بی‌وجه بود چرا باید آن‌ها چنین کاری را انجام می‌دادند؟ پس این نیاز را اهل بیت(ع) احساس می‌کردند و ما هم باید آن را احساس کنیم.
 
ابوالقاسمی خطاب به قاریان قرآن تصریح کرد: دلسرد نشوید! تلاوت قرآن یک کار نمادین است و موجب می‌شود با توجه به ظواهر و نمادها، راه برای ورود به باطن آیات فراهم شود. در دین ما نمادهای مختلفی وجود دارد و مهم‌ترین عرصه‌ای که این نمادها ظهور و بروز دارند، عرصه حج است. کسی نمی‌تواند مناسک حج را به صرف اینکه از مفهوم آن اطلاعی ندارد تخطئه کند. پس باید همه به این مناسک و نمادها پایبند باشیم تا بتوانیم به مراتب عالی‌تر نیز دست یابیم.
 

چرایی اهمیت نماز جماعت برای انس با قرآن 

 
این قاری بین‌المللی قرآن تصریح کرد: در یکی از اشعار سعدی آمده است: «گر تو قرآن بر این نمط خوانی، ببری رونق مسلمانی». این شعر نشان می‌دهد که عکس قضیه نیز صادق است؛ یعنی اگر کسی به درستی قرآن بخواند، اتفاقاً موجب رونق مسلمانی خواهد شد. پس باید از تمام ظرفیت‌ها در این زمینه استفاده کرد. یکی از ظرفیت‌ها نیز ظرفیت مساجد و نمازهای جماعت است،‌ به شرط اینکه امام جماعت به زیبایی آیات را تلاوت کند و فقط هم به قرائت سوره توحید نپردازد. اگر قرآن زیبا خوانده شود، فرصتی فراهم می‌آید که مردم مدت‌زمان بیشتری قرآن را بشنوند و در این صورت زمینه برای حافظ قرآن شدن مردم هم فراهم‌تر خواهد شد.
 
ابوالقاسمی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به یکی از توصیه‌های رهبر معظم انقلاب به خود سخن به میان آورد و گفت: سال‌ها قبل درباره تلاوت قرآن به تردید افتاده بودم. با برخی از اساتید نیز مشورت‌هایی کردم. تصمیم گرفتم نظر آقا را هم بپرسم. در سال 1384 به مناسبتی خدمت ایشان تلاوت قرآن داشتم. وقتی به خدمتشان رسیدم، پیش از اینکه سوالم را مطرح کنم فرمودند: «آقای ابوالقاسمی، تلاوت قرآن را رها نکن».
 
مدیر اسبق رادیو قرآن با اشاره به علل عدم اقبال مردم به تلاوت قرآن بیان کرد: یکی از دلایلی که سبب شده تا مردم نتوانند با قرآن ارتباط برقرار کنند این است که با موضوع به تلاوت قرآن نمی‌پردازند. مردم ممکن است ساعت‌ها در فضای مجازی حضور داشته باشند. دلیل این حضور این است که می‌دانند قرار است دنبال چه محتوایی باشند اما در برخورد با قرآن چنین موضوع‌یابی صورت نگرفته و چون موضوع و مسئله ندارند کمتر می‌توانند با قرآن ارتباط برقرار کنند.
 
وی در پایان صحبت‌های خود گفت: همه قاریان قرآن باید سعی کنند که جلسه قرآن‌شان را دایر کنند. خطاب به قاریان می‌گویم که منتظر این نباشید که کسی به شما توجه کند. هیچ کسی شما را تحویل نمی‌گیرد اما این نباید موجب شود که دلسرد شوید. با این نیت و پیش‌زمینه وارد شوید و برای قرآن کار کنید.
 
تلاوت سید محمد حسینی‌پور
کد
گزارش از مرتضی اوحدی
انتهای پیام
captcha