عبدالکریم بیدخ، کارشناس قرآنی اداره تبلیغات اسلامی دزفول، با اشاره به فعالیت حدود 110 خانه قرآنی در این شهرستان درباره تفاوتهای این تشکیلات با مؤسسات قرآنی گفت: خانههای قرآن هیچ یک از مجوزهای را که به یک مؤسسه قرآنی تعلق میگیرد، ندارند. مؤسسات قرآن تشکیلاتی هستند که مجوز برگزاری دورههای مختلف را دارند و میتوانند بعد از پایان این دورهها به افراد مدرک اعطا کنند. برای مثال مؤسسات قرآنی میتوانند دورههای حفظ قرآن برگزار کرده و مدارک حفظ قرآن برای افراد برای افراد صادر کنند؛ البته شرایط شهرستانها با استان در زمینه صدور مدرک حفظ قرآن متفاوت است.
وی افزود: راهاندازی مهدهای قرآن و مهدهای کودک یکی دیگر از کارکردهای مؤسسات قرآنی است. این مجوز در زمینه تولیدات محتوایی نیز وجود دارد. مؤسسات قرآنی غیرانتفاعی هستند و میتوانند در قبال آموزشهای خود از مردم وجه دریافت کنند.
بیدخ درباره شرایط خانه قرآنی ادامه داد: خانه قرآنی هیچ یک از این مجوزها را ندارد. ممکن است در حسینیه، مسجد، خانه یا تکیه برپا شود. خانه قرآن در زمینه آموزشهای عمومی قرآن فعالیت میکند و اجازه دریافت وجه از افراد را ندارد. خانه قرآن، همچنین امکان صدور و اعطای مدرک رسمی به افراد را هم ندارد. شرایطی مانند لزوم تمدید مجوز بعد از هر چند سال و برخورداری از مدرک علوم قرآن برای مؤسس نیز درباره خانه قرآن صدق نمیکند.
کارشناس قرآنی اداره تبلیغات اسلامی دزفول درباره کیفیت ثبت این خانهها گفت: اخیراً در سایت تلاوت سازمان دارالقرآن کریم یک میز خدمت تعبیه شده که یکی از گزینههای آن ثبت خانه قرآنی است. از مزایای ثبت خانه قرآن این است که اگر فعالیت آن در خانه شخصی افراد نباشد، مشمول معافیت مالیاتی میشوند.
وی با اشاره به فعالیت 110 خانه قرآن در شهرستان دزفول، تصریح کرد: هنوز موفق نشدیم هیچ یک از آنها را در این سامانه ثبت کنیم. گویا برخی از بخشهای این سامانه دچار مشکل است. ما تمام این ۱۱۰ خانه قرآن شهرستان را در یک گروه مجازی عضو کرده و مشخصات آنها را داریم.
بیدخ گفت: 60 درصد خانههای قرآن دزفول در خانههای مردم تشکیل میشود؛ یعنی خانهای است که در آن جلسات قرآن برگزار میشود. از 40 درصد باقیمانده، اغلب خانههای قرآن در حسینیهها فعال هستند. میتوان گفت 80 درصد این خانهها توسط خواهران تشکیل میشوند. ما در شهرستان دزفول جلسات قرآن مساجد را هم داریم که سازوکار آنها با خانههای قرآن متفاوت است.
کارشناس قرآنی اداره تبلیغات اسلامی دزفول درباره قدمت فعالیت این خانههای قرآن در شهرستان دزفول گفت: به نظر میآید برخی از این جلسات به دلیل محدویت مساجد در رژیم گذشته، در خانهها شکل گرفتهاند. به مرور و با مهیا شدن شرایط برای فعالیت مساجد، آقایان جلسات خود را به مساجد انتقال دادهاند اما غالب بانوان در دزفول همچنان جلسات خود را در خانهها برگزار میکنند. این جلسات ممکن است جلسات قرآن، نهجالبلاغه، تفسیر یا جزءخوانی و ختم قرآن و ختم انعام باشد.
وی درباره شرایط حمایت از خانههای قرآن گفت: در یک دورهای حمایتهای خوبی از خانههای قرآن به عمل میآمد، اما در سالهای اخیر این حمایت بسیار کم رنگ شده است و هیچ حمایتی از این خانههای قرآن صورت نمیگیرد. یکی از اشکالاتی که جامعه ما به آن دچار شده است این است که دولت توان خود را در زمینههایی چون پیادهروی اربعین میگذارد؛ کاری که خود مردم آن را پشتیبانی میکنند؛ در حالیکه باید بتواند از آموزش قرآن کریم حمایت بیشتری بکند.
بیدخ در پایان با بیان اینکه به دنبال ثبت این خانههای قرآنی در سامانه تلاوت هستیم، گفت: در ماههای گذشته از مدیران خانههای قرآنی شهرستان دعوت کردیم و سلسله جلسات آموزشی برای آنها در نظر گرفتیم. در این کلاسها موضوعاتی چون کلاسداری، مفاهیم، فهم روز قرآن، تفاوت ترجمهها و تفاسیر قرآن به مدیران آموزش داده میشود. این جلسات که به صورت ماهانه برگزار میشوند، با هدف معرفت افزایی مدیران و خانههای قرآنی، ارائه محتوای دقیق و افزایش حساسیت مدیران خانههای قرآن کریم در ارائه محتوای مستند درباره قرآن کریم است. این جلسات با حضور ۴۰ درصد مدیران خانههای قرآنی شهرستان به مدت چهار ماه است که در حال برگزاری هستند.
انتهای پیام