از راه‌اندازی خانه دیجیتال تا مدرسه قرآنی در مسجد امام حسین(ع) همدان
کد خبر: 4113091
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۷

از راه‌اندازی خانه دیجیتال تا مدرسه قرآنی در مسجد امام حسین(ع) همدان

مدیر کانون فرهنگی مسجد امام حسین(ع) گفت: در راستای جذب جوانان به مساجد، فضایی به نام «خانه دیجیتال» برای بازی‌های کامپیوتری و سرگرمی نوجوانان در این مسجد مهیا شده است که علاوه بر آن ضمن شرکت در دوره‌های آموزشی icdl می‌توانند کار‌های کافی‌نتی خود را در این محل انجام دهند.

ناصر جعفری، مدیر کانون فرهنگی مسجد امام حسین(ع) همدانناصر جعفری، مدیر کانون فرهنگی مسجد امام حسین(ع) در شهرک مدنی استان همدان، در گفت‌وگو با ایکنا از همدان، با اشاره به فعالیت‌های این کانون، اظهار کرد: کانون فرهنگی مسجد امام حسین(ع) با فراهم کردن امکاناتی که برای نسل نوجوان و جوان جذابیت دارد سعی در جذب حداکثری این قشر به مسجد داشته است که راه‌اندازی مدرسه قرآنی، ایجاد پیوند بین مدرسه نزدیک مسجد با این مسجد، انتخاب روحانی جوان به‌عنوان امام جماعت مسجد، مدیریت و انجام امور مسجد به همت نوجوانان و غنی‌سازی کتابخانه مسجد و... از جمله اقدامات صورت گرفته در این راستاست.

وی گفت: در مسجد امام حسین(ع) مدرسه قرآنی تشکیل شده است که کلاس‌های آن به‌صورت روزانه و مجزا ویژه بانوان و آقایان با توجه به میانگین سنی آنها در رشته‌هایی همچون حفظ، روخوانی و روانخوانی قرآن کریم برگزار می‌شود. همچنین در فصل تابستان با برگزاری کلاس‌های تقویتی زبان خارجه و ریاضی با توجه به تقاضا از سوی نوجوانان در همه مقاطع تحصیلی فعال است.

جعفری با اشاره به اینکه ما باید تلاش خود را برای جذب قشر جوان به مساجد داشته باشیم، بیان کرد: در مسجد امام حسین(ع) در راستای این هدف یک فضایی برای بازی و سرگرمی نوجوانان به نام خانه دیجیتال مهیا شده است که این خانه به سیستم کامپیوتری مجهز است و نوجوانان در این مرکز مشغول بازی‌های کامپیوتری، انجام کار‌های کافی‌نتی خود و گذراندن دوره‌های icdl و همچنین تولید محتوا هستند.

وی با بیان اینکه باید از ظرفیت نوجوانان در برگزاری امورات مساجد استفاده شود و به آنها مسئولیت داد، ادامه داد: در مسجد امام حسین(ع) با همکاری و مشورت هیئت امنا و اعضای کانون تصمیم گرفته شد که در مناسبت ایام فاطمیه و تولد حضرت فاطمه(س) امسال کل فعالیت این ایام بر عهده نوجوانان مسجد باشد.

مدیر کانون فرهنگی مسجد امام حسین(ع) همدان همچنین با اشاره به یکی از فعالیت‌های قرآنی ثابت این مسجد توضیح داد: طرح تلاوت نور با عنوان «رواق نور» به‌مناسبت‌های مختلف بعد از نماز مغرب و عشا با دعوت از قاریان استانی و همچنین با حضور جمعی از نمازگزاران و اعضای کانون و اعضای پایگاه در این مسجد برگزار می‌شود و در تلاش هستیم اجرای این طرح در این مسجد ادامه داشته باشد.

کانون فرهنگی مسجد امام حسین(ع) همدان

جعفری با تأکید بر پیوند مدرسه و مساجد گفت: در نزدیکی مسجد امام حسین(ع) مدرسه‌‎ای قرار دارد به نام پویندگان دانش که با هماهنگی با مدیر این مدرسه سعی در حضور مفید بچه‌های مدرسه در مسجد هستیم.

نقش مهم امام جماعت مسجد در جذب جوانان و نوجوانان

وی بیان کرد: روحانی و امام جماعت مسجد نیز می‌توانند در جذب جوانان و نوجوانان به مسجد نقش داشته باشد. در مسجد ما نیز امام جماعت مسجد حجت‌الاسلام عباسی ارتباط خوب و قوی با جوانان دارد و در جهت جذب آن‌ها تلاش می‌کند.

جعفری ادامه داد: کتابخانه مسجد امام حسین(ع) از غنی‌ترین کتابخانه‌ها در سطح مساجد استان است و همه نوع کتاب در آن دیده می‌شود؛ از جمله کتاب‌های دفاع مقدس، کتاب‌های کمک آموزشی و کتاب داستان‌ها و رمان که بخشی از این کتاب‌ها را از اداره فرهنگ و ارشاد و بخشی دیگر را از نمایشگاه کتاب تهران تهیه کرده‌ایم. استفاده از این کتابخانه برای آقایان دو ساعت قبل از نماز مغرب و عشا و برای خانم‌ها دو ساعت قبل از نماز ظهر فراهم است.

فعالیت 700 نوجوان در مسجد امام حسین(ع)

وی با اشاره به ارتباط قوی و صمیمی بین اعضای این مسجد گفت: بین امام جماعت مسجد، هیئت امنا، اعضای پایگاه و همچنین اعضای کانون همکاری و ارتباطی دوستانه وجود دارد که این امر مسجد را در پیشبرد اهداف آن یاری می‌کند. همچنین با توجه به لزوم توجه به جوان‌گرایی در امور جامعه سعی بر این شد که انتخاب اعضا هیئت‌امنا از بین جوانان باشد و به سمت جوان‌گرایی حرکت کنیم. برای برنامه‌های مسجد به‌صورت هفتگی با کانون و پایگاه و مسجد جلسه برگزار می‌شود و همچنین این اعضا در کانال‌هایی در فضای مجازی با همدیگر در ارتباط هستند.

خانه دیجیتال در مسجد امام حسین(ع) همدان

مدیر کانون فرهنگی مسجد امام حسین(ع) ادامه داد: اعضای کانون این مسجد 700 نفر هستند که اکثر آنها از طریق برگزاری کلاس‌های تابستانه به مسجد جذب شده‌اند؛ عده‌ای نیز از طریق مدرسه با هماهنگی و معرفی مدیر مدرسه وارد کانون مسجد امام حسین(ع) شده‌اند.

جعفری در پایان گفت: مشکل اصلی ما نبود اعتبارات در این مسجد است که اگر اعتبارات مورد نیاز از طرف مسئولان فرهنگی تأمین شود ما می‌توانیم در پیشبرد هر چه بهتر شدن فعالیت‌های این مسجد موفق‌تر عمل کنیم و همچنین به کار‌های فرهنگی رونق دهیم، اما با توجه به اینکه هدف در این مسجد بیشتر به سمت جوانگرایی بود در این زمینه با طی کردن مشکلات و موانع‌های زیاد موفق به دستیابی به این هدف شدیم.

گفت‌وگو از زهرا کرمی

انتهای پیام
captcha