سازمان دارالقرآن مستقل از معاونت فرهنگی تبلیغات اسلامی باشد
کد خبر: 4113334
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۷
در دیدار رئیس سازمان دارالقرآن با برخی علمای حوزه قم مطرح شد

سازمان دارالقرآن مستقل از معاونت فرهنگی تبلیغات اسلامی باشد

رئیس سازمان دارالقرآن الکریم، در جریان سفر یک‌روزه خود به استان قم با برخی از استادان و فعالان حوزوی در امر قرآن کریم دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام علی تقی‌زاده، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم، روز گذشته، یکشنبه ۱۸ دی‌ماه به منظور دیدار با اساتید و علمای قرآنی به شهر مقدس قم سفر کرد و با حجج اسلام یزدان‌پناه، دسمی، حسینی و صبوحی دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار‌ها رئیس سازمان دارالقرآن الکریم با اشاره به ظرفیت‌های فراوان و مغفول حاکمیتی در امر قرآن و عدم استفاده بهینه از این ظرفیت‌ها به لزوم پرداختن به معارف عمیق و غنی قرآنی اشاره و از استادان درخواست کرد تا آسیب‌شناسی را از علت عدم بهره‌مندی عموم مردم از معارف قرآن بیان کرده و پیشنهادات خود را جهت ارتقای فضای انس عموم جامعه با معارف قرآنی بیان کنند.

در این دیدار حجت‌الاسلام والمسلمین سیدیدالله یزدان‌پناه، مدرس درس خارج تفسیر المیزان ضمن قدردانی از طرح بحث و فرصت گفت‌وگو بیان کرد: سیاستگذاری سابق در فضای قرآنی بر روی روخوانی و تجوید بوده که البته به این فضا باید توجه شود، اما زیرساخت‌های کار‌های محتوایی وجود ندارد و در این زمینه باید برنامه‌ریزی‌های جدی کرد.

وی اظهار کرد: یکی از لوازم مهم این امر درگیر کردن، تربیت و تشکیلات‌سازی بین طلاب است. باید در ابتدا دسته‌ای از مفاهیم پایه به طلاب ارائه و یک بازه سه تا چهارساله جدی برای تربیت مروجان و مبلغان قرآنی در حوزه تعریف شود.

عضو مجمع عالی حکمت اسلامی افزود: در مرحله اول باید یک سری مباحث پایه به طلاب ارائه شود و با استفاده از تفاسیری مانند المیزان و تفاسیر غنی دیگر، یک مسیر میان برای فهم متون تفسیری اصیل ایجاد شود. در کنار کار تفسیری باید کار بر روی ترجمه هم انجام شود. چند ترجمه غنی انتخاب شود تا دقایق آیات مشخص شود. علاوه بر اینکه فرد با ترجمه آشنا می‌شود سرمایه‌ای از دیدن خود قرآن به دست می‌آورد.

این مفسر قرآن کریم اضافه کرد: یک دسته شخصیت‌های آماده در همه شهر‌ها وجود دارند که باید شناسایی و ساماندهی شوند. افرادی که بعضا استاد دانشگاه هستند و در فضای قرآنی فعال هستند. می‌توان افراد همراهی که خط‌دهنده هستند چه طلبه و چه غیر طلبه، ولی مسلط بر المیزان و... را در شهر‌های مختلف پیدا کرد. این قدم خوبی برای شروع است. طلاب باید در مراحل بعدی یک دور مفاهیم کلان علامه را همچون مباحث معاد، توحید، ملائکه و اسماء و... دریافت کنند. 

سپس رئیس سازمان دارالقرآن با حجت‌الاسلام سعید دسمی، عضو هیئت امنای سازمان دارالقرآن الکریم و رئیس مرکز مطالعات راهبردی تربیت اسلامی دانشگاه جامع امام حسین(ع) دیدار کرد.

حجت‌الاسلام دسمی در این نشست بیان کرد: کاری که میدانی تجربه نکرده باشیم نباید مطرح و پیرامون آن طراحی کنیم. وقتی در مورد مسجد صحبت می‌کنم ابتدا سال‌ها در مسجد کار می‌کنم و از نزدیک مسائلش را لمس می‌کنم. تعجب می‌کنم از افرادی که بدون کار میدانی طراحی در سطح کلان انجام می‌دهند و خسارت‌های جبران‌ناپذیری به فرهنگ جامعه می‌زنند. همه را توصیه می‌کنم که قبل از ورود به هر کاری آن عرصه را از نزدیک لمس کرده باشند.

رئیس مرکز مطالعات راهبردی تربیت اسلامی دانشگاه جامع امام حسین (ع) افزود: زبان قرآن یک زبان بین‌المللی و فطری است و همه مخاطبان را می‌تواند دربرگیرد. هویت قرآن قابلیت کار‌های متعددی دارد. از کار‌های سطحی تا برنامه‌های معرفتی عمیق و ورود به تربیت و جامعه‌سازی و تمدن‌سازی. ظاهر قرآن زیبا و جذاب است و باطن قرآن عمیق است و بستگی به قدرت غواصی شما دارد.

وی در ادامه افزود: نباید سازمان دارالقرآن را ذیل معاونت فرهنگی برد و نباید دارالقرآن را محدود تعریف کرد. باید سازمان دارالقرآن را خیلی بزرگ دید و به عنوان مثال معاون فرهنگی سازمان تبلیغات باید نماینده دارالقرآن در سازمان تبلیغات باشد.

عضو هیئت امنای سازمان دارالقرآن الکریم در توضیح طرح نورالثقلین بیان کرد: ما به دنبال طراحی یک بستر بودیم تا مردم سر سفره قرآن جمع شوند و هر آنچه در مرکز تولید می‌کنیم آن را به سر سفره مردم برسانیم. تا این بستر ظرف جهاد تبیین بشود. این طرح را در میدان لمس کرده بودیم و شدنی بود. قرآن باید از یک کتاب مقدس در منزل به کتاب زندگی تبدیل شود.

وی با نقل تجارب خود بیان کرد: آن‌چیزی که می‌ماند کار تربیتی است و انسان تربیت‌شده در هر حوزه‌ای وارد شود، کار را درست انجام می‌دهد. البته این کار‌ها حوصله و اهل خودش را می‌خواهد. اگر قرآن‌محور تربیت، شبکه‌سازی و انسان‌سازی شود، کار درست انجام می‌شود.

دیدار رئیس جدید سازمان دارالقرآن الکریم با تعدادی از علمای قرآنی حوزه علمیه قم

رئیس سازمان دارالقرآن در جلسه سوم خود، با حجت‌الاسلام سیدمصطفی حسینی، عضو هیئت امنا و هیئت مدیره سازمان دارالقرآن الکریم دیدار و در مورد مسائل مختلف این سازمان بحث و تبادل نظر کردند.

حجت‌الاسلام حسینی گفت: ما در سطح کشور 10 هزار جلسه خانگی ثبت شده داریم، ولی ظرفیت بسیار بالاتری در کشور وجود دارد که هنوز بالفعل نشده است. ما حدود ۳۰۰ هزار طلبه مرد و زن در کشور داریم. ده‌ها هزار مربی و معلم قرآن در دوره‌های متعدد تربیت شده‌اند که هر یک می‌توانند، محور یکی از این جلسات باشند و جلسات بسیار زیادی در کشور راه‌اندازی شود.

مدیر سابق قرآنی حوزه علمیه قم اضافه کرد: بحث تربیت قرآنی طلاب بسیار مهم و کلیدی است. منش و نحوه قرائت امام جماعت بسیار تأثیرگذار است. فلذا طلبه‌ای که می‌خواهد در آینده کنشگر قرآنی شود، باید مقدماتی را گذرانده باشد.

دبیر جامعه قرآنی عصر با تمجید از طرح شهید بیاضی‌زاده برای ارتقای مدیریتی استادان گفت: خیلی اوقات طلایی که وسط صحنه هستند و درگیر مدیریت هستند، رها می‌کنیم، ولی بسیار به جا و لازم و بهینه‌تر خواهد بود. لذا اگر در گزینش طلاب برای طرح‌های قرآنی میزان فعالیت و توانمندی برای کنشگری حتماً مد نظر قرار گیرد تا خروجی طرح به اهداف طرح نزدیک‌تر شود.

رئیس اسبق مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف افزود: ما ۳۰ حوزه علمیه حفظ قرآن در سطح کشور داریم و حوزه‌های علمیه قرآنی‌تر نیز در سطح کشور وجود دارد. می‌توان طرح‌های ویژه‌ای هم برای طلاب و فارغ‌التحصیلان مرکز تخصصی تفسیر قرآن تعریف کرد.

در ادامه این سفر، حجت‌الاسلام تقی‌زاده نیز در دیدار با حجت‌الاسلام علی صبوحی، مدیر مؤسسه تدبر در کلام وحی، به بیان دغدغه ترویج و تقویت مفاهیم و معارف قرآنی در کشور پرداخت و به برخی از طرح‌های پیشنهادی برای تحقق این ایده در سازمان دارالقرآن الکریم اشاره کرد.

صبوحی در این دیدار ضمن آرزوی موفقیت برای رئیس جدید سازمان دارالقرآن گفت: با این توجه و دغدغه شما در امر قرآن کریم دیگر حجت بر ما تمام است تا از این فرصت برای ترویج هرچه بیشتر قرآن و معارف آن بهره‌مند شویم. در این سال‌ها حمایت مالی و رسانه‌ای و اعتباری از جریان‌های قرآنی متمرکز بر نشر مفاهیم و معارف قرآنی قابل توجه نبوده است.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد، در دوره جدید سازمان دارالقرآن الکریم، بیش از گذشته به نشر مفاهیم و معارف والای قرآنی توجه شود و زیرساخت‌های جدی برای ایجاد انس و تدبر عموم جامعه با قرآن پدید آید.

انتهای پیام
captcha