انیمیشن ایران؛ بی‌توجهی داخلی، استقبال خارجی!
کد خبر: 4113707
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۴۰۱ - ۰۲:۴۴
یادداشت هفته

انیمیشن ایران؛ بی‌توجهی داخلی، استقبال خارجی!

انیمیشن یکی از بهترین قالب‌های هنری برای آموزش و صدور فرهنگ یک کشور به جهان است که متاسفانه در کشور ما غفلت زیادی درباره آن شده است.

انیمیشن ایرانی؛ از بی‌توجهی داخلی تا استقبال خارجی!انیمیشن، بی‌تردید؛ مناسبترین و مؤثرترین قالب جذاب برای آموزش همگانی و ایجاد سرگرمی و نشاط است چرا که جامعه هدف گسترده‌ و مخاطبان بالقوه زیادی در رده‌های سنی مختلف دارد.

با یک حساب سرانگشتی متوجه می‌شویم که در زمینه انیمیشن‌های سینمایی خوش‌ساخت در کشورمان هرچند سال یک اثر تولید شده که آن هم به مدد بودجه دولتی بوده است چرا که انیمیشن ایران نیز چون سینمای آن توجیه اقتصادی ندارد و فکری برای بازگشت سرمایه آن نمی‌شود. اگر به این قضیه از منظر اقتصادی نگاه کنیم و به این توجه کنیم که با این رویه محصولات انیمیشنی ایرانی رو به فراموشی و نابودی هستند، به این فکر می‌افتیم که برای این معضل مشهود چه باید کرد؟

برای رسیدن به پاسخ این پرسش کلیشه‌ای اما مهم ابتدا باید ظرفیت‌ها را بسنجیم. یکی از مهمترین این ظرفیت‌ها خلاقیت و استعداد انیماتورهای ایرانی است که متأسفانه صرف بازارهای خارجی در کشورهای اصلی تولید انیمیشن می‌شود. در حال حاضر کشورهای امریکا، کانادا، ژاپن، هند و اسپانیا رتبه‌های اول تولید انیمیشن در جهان را دارند و بسیاری از بخش‌های مختلف این تولیدات در کشور ما و توسط انیماتورهای ایرانی تولید می‌شوند که به دلیل نبود قانون کپی‌رایت از یکسو و از طرفی فقدان بازار داخلی برای کار داخلی، با وجود نبود مالکیت معنوی برای آنها، درآمدزایی مناسبی دارد و ازاین‌رو بازارش به شدت گرم است. این می‌شود که این استعدادها فقط به دلیل نبود بازار انیمیشن در کشور تن به واگذاری تولیدات خود در قالب سفارش خارجی می‌دهند و به گرفتن مبلغی ناچیز – که به‌هرحال از درآمد ایرانی بیشتر است – راضی می‌شوند.

این در حالی است که انیمیشن در قله صنعت سرگرمی جهان ایستاده و متأسفانه در کشور ما نادیده گرفته شده است. ضمن اینکه بهترین قالب برای آموزش است چرا که هم جذابیت بصری دارد هم نرمش طنازانه و مهمتر از این دو تخیل بی‌نهایتی در آن جاری است که در هیچ قالب هنری دیگری نمی‌گنجد. اگر انیمیشن‌های آموزشی ترافیکی را که پیشترها از تلویزیون پخش می‌شد و تأثیر زیادی در اصلاح فرهنگ ترافیک گذاشت به یاد آوریم، متوجه قدرت اثرگذاری آن می‌شویم.

انیمیشن ایران استعدادها و بازار بالقوه خوبی دارد که فقط نظام‌دهی و مدیریت صحیح می‌خواهد و اگر سوژه‌های جذاب به تولیدات آن اضافه شود توانایی درآمدزایی بالایی دارد که نه فقط سرمایه تولید را برمی‌گرداند که موجب سوددهی زیاد و کارآفرینی بالایی خواهد شد.

تولیدات قوی و جذاب انیمیشنی ایرانی که سرشار از حکمت و اخلاق و مناسب همه رده‌های سنی هستند می‌توانند بازار خوبی در جهان داشته باشند و حتی اگر به دلایل مختلف فقط مورد استقبال مسلمانان جهان قرار گیرند در صدور فرهنگ ایرانی بسیار مؤثرتر از سفرای سیاسی عمل خواهند کرد هرچند با ترفندهایی خاص می‌توان جامعه هدف جهانی را برای آن متصور شد.

عباس کریمی عباسی

انتهای پیام
captcha