روش‌های مرسوم در جذب جوانان به قرآن کارآمد نیست
کد خبر: 4114201
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۶
مؤسسات قرآنی و چالش جذب مخاطب /۱۲

روش‌های مرسوم در جذب جوانان به قرآن کارآمد نیست

مسئول دبیرخانه ستاد هماهنگی مسابقات قرآن با بیان اینکه هر نسلی اقتضائات زمانه خود را دارد، گفت: روشی که ۳۰ سال پیش نوجوان و جوان را جذب قرآن می‌کرد امروزه کارآمد نیست.

کریم دولتیکریم دولتی، مسئول دبیرخانه ستاد هماهنگی مسابقات قرآن و مدرس قرآن کریم، در گفت‌وگو با ایکنا از خوزستان، درباره ضرورت ایجاد نوآوری در قالب‌ و سبک‌ ارائه محتوای قرآنی گفت: نیازمند آن هستیم که نسل‌ جدید را با محتوا و مفاهیم قرآن آشنا کنیم.

دولتی ادامه داد:‌ طبیعتاً هر نسلی اقتضائاتی دارد و نمی‌توان با همان روشی که 30 سال پیش نوجوان و جوان را به قرآن جذب می‌کردیم پیش رفت؛ این کار طبیعتاً یک هنرمندی بین معلمان و اساتید قرآنی را می‌طلبد.

وی تأکید کرد: نسل جوان با همه عواملی که می‌تواند آنها را از قرآن دور کند، نیازمند انگیزه است که بتواند به قرآن نزدیک و جذب شود. ممکن است گاهی با یک داستان کوتاه، کار هنری صوتی ـ تصویری یا یک سناریوی کوتاه نمایشی این اتفاق را رقم زد، چون قرآن با فطرت ما ارتباط و تناسب دارد مطمئن هستیم که با کمترین زحمت، خداوند متعال عنایت خواهد کرد و این اتفاق بزرگ رقم می‌خورد.

دولتی با بیان اینکه هنر، مهم‌ترین ابزاری است که برای جذب جوان و نوجوان به آن نیاز داریم، اظهار کرد: مؤسسات قرآنی باید تلاش کنند از کادر خود هنرمندسازی قرآنی کنند؛ یعنی کسانی که قرآن را فهمیده و درک کرده‌اند، چاشنی هنر را در اختیارشان قرار دهیم و به آنها جهت دهیم که ذوق قرآنی خود را ضمیمه هنر کرده و اثرگذاری را بیشتر کنند. این کار در ابتدا ممکن است سخت به نظر برسد، اما در بلندمدت اثر خود را خواهد گذاشت.

این مدرس قرآن افزود: نکته دیگر این است که باید قرآن را در زندگی مردم جاری کنیم، متأسفانه نسل‌ جدید ما از قرآن فاصله گرفته‌اند و با این فاصله خروجی و محصولی که به دنبال آن هستیم را به دست نمی‌آوریم. باید اثبات کنیم و نشان دهیم که قرآن در زندگی ما نقش دارد و می‌تواند در زندگی جوانان نقش محوری داشته باشد.

دولتی در پایان گفت: توجه داشته باشیم خداوند، قرآن را برای آخرت ما نفرستاده است، بلکه با بهره‌مندی از آیات قرآن در این دنیا می‌توانیم آخرت خود را بسازیم. این نکته یکی از خلأها و کاستی‌های جدی ما در ارتباط با قرآن است، که امیدواریم با توجه و جهاد تبیین بتوانیم این خلأ را پوشش دهیم و نسل‌های بعدی را قرآنی‌تر پرورش دهیم.

انتهای پیام
captcha