ضرورت اهدای نشان عالی قرآن در فیلم فجر
کد خبر: 4114466
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۶
یادداشت وارده

ضرورت اهدای نشان عالی قرآن در فیلم فجر

عباس صالح مدرسه‌ای در یادداشتی به لزوم اهدای نشان عالی قرآن در جشنواره فیلم فجر پرداخته است.

اهدای نشان عالی قرآن در سینما در بخش اصلی جشنواره فجر، ضرورتی غیرقابل انکار استعباس صالح مدرسه‌ای؛ یکی از سینماگران خادم قرآن در یادداشتی ارسالی به ایکنا، به لزوم اهدای نشان عالی قرآن در بخش اصلی جشنواره فیلم فجر پرداخته است. متن این یادداشت به شرح زیر است:

«پیرو مذاکرات قبلی در آغاز وزارت آقای دکتر اسماعیلی، پیرامون موضوع استراتژیک فیلم‌های قرآنی مباحث مفصلی طرح و سپس به صورت مکتوب خدمت ایشان ارائه شد که مورد استقبالشان قرار گرفت. طی یک سال گذشته، با حوصله و آرامش درخصوص مباحث تخصصی «فیلم‌های قرآنی» به تفکیک، پیگیری‌های متعددی را در زیرمجموعه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داشتیم که نتایج آن را در نامه‌های جداگانه به استحضار ایشان رساندیم.

 اکنون با توجه به نزدیک شدن به ایام برگزاری جشنواره فیلم فجر مجدداً تأکید می‌کنیم «اهدای نشان عالی قرآن در سینما» در بخش اصلی جشنواره فجر ضرورتی غیرقابل‌انکار است. هرچند که دولت‌های قبل، اعتقادی به حضور قرآن در بخش اصلی جشنواره فیلم فجر نداشتند و با بهانه‌های بنی‌اسرائیلی و متبحرانه می‌پیچاندند. این موضوع مهم و زمین مانده، از سال گذشته به دفعات، به اطلاع تعدادی از متصدیان مرتبط رسانده شد و علیرغم پیگیری‌های مجدانه ما، تابستان گذشته نیز طی نامه‌ای مفصل مجدداً به استحضار رییس محترم سازمان سینمایی آقای خزاعی رسید و متعاقب آن با دبیر محترم جشنواره فیلم فجر آقای امینی هم مطرح شد اما پس از ماه‌ها پیگیری اداری در مجموع فرمودند «اهدای نشان عالی قرآن در سینما» با دستور صریح مقام عالی وزارت و همراهی شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر میسر است.

ازآنجاکه «اهدای نشان عالی قرآن در سینما» طی سال‌های گذشته از سوی مسئولان ارشد وزارت ارشاد، سازمان سینمایی و جشنواره فیلم فجر مغفول مانده، دستور صریح وزیر محترم ارشاد با قید فوریت، راهگشای این مسیر حساس است؛ در این باره ذکر نکاتی از اهمیت ویژه برخوردار است:

یک/ محصور کردنِ جایزه قرآنی در بخش «تجلی اراده ملی» ظلم بزرگی به کتاب الله است زیرا در حاشیه قرار دادن کلام الهی، دنباله‌روی از اشتباه و جفای صداوسیما در حق قرآن است. سازمان صداوسیما به خیال خدمت به قرآن کریم، در تصمیمی غلط، با راه‌اندازی شبکه قرآن سیما، عملاً قرآن و تأثیرات عمیق آن بر همه امور زندگی مردم را از تمام شبکه‌های تلویزیونی حذف کرد! طراحی و اهدای نشان عالی قرآن در سینما در بخش اصلی جشنواره فیلم فجر، نظیر اهدای «نشان سردار سلیمانی» می‌تواند اهمیت موضوع را برای همگان تبیین و تشریح کند و به رفتار تشریفاتی و تعارفات کلیشه‌ای در مواجهه با کلام الهی پایان دهد. پرواضح است که قرآن متعلق به همه انسان‌هاست، لذا محدود کردن و ارجاع آن به معاونت قرآن و عترت(ع)، جفایی دیگر است. ازاین‌رو، تصمیم حساس وزیر ارشاد برای قرآنی شدن همه زیرمجموعه‌های وزارت ارشاد علی‌الخصوص سازمان سینمایی و جشنواره فیلم فجر در «عمل» بسیار حائز اهمیت است.

دو/ به دلیل عدم شناخت و تخصص در حوزه فیلم‌های قرآنی، افراد بی‌دانش و فاقد تجربه در این حوزه تخصصی نمی‌توانند قضاوت صحیحی بر آثار قرآنی داشته باشند. وزارت ارشاد طی بیست‌وهفت دوره انتخاب خادمان قرآن کریم در حوزه فیلم و سینما، به علت سخت‌گیری در کارنامه و دقت در آثار قرآنی سینماگر و نیز سایر ملاک‌های فنی و تخصصی در نحوه انتخاب، به جای 27 نفر، سیزده نفر را انتخاب و معرفی کرده است اما پس از اعطای «نشان ملی» خادم القرآن از ریاست جمهوری، از گنجینه دانش و تجارب خادمان قرآن در تمام حوزه‌ها به خصوص در سینما استفاده نشده است و این ضرر بزرگی برای وزارت ارشاد (متولی فرهنگ و هنر ایران اسلامی) و مردم (مخاطبان سینما) محسوب می‌شود.

 لذا فارغ از همه مناسبات سیاسی و سلایق شخصی برخی مدیران محترم، به جهت انجام وظیفه و ادای تکلیف در پیشگاه قرآن شایسته است تا در این برهه حساس، از عیار بالا و تجربه گرانقیمت سینماگران خادم قرآن که تراز این حوزه هستند استفاده بهینه و هوشمندانه شود تا همواره در جشنواره فیلم فجر، اثری که بیشترین بهره را از مفاهیم و مضامین قرآنی گرفته است با نگاه صائب سینماگران خادم قرآن انتخاب و معرفی شود.

نظر مساعد و مؤثر مقام عالی وزارت برای تثبیت «نشان عالی قرآن در سینما» به عنوان خدمتی ماندگار خارج از تشریفات مرسوم اداری و به دور از بروکراسی‌های مرسوم که بیش از سه دهه در وزارت ارشاد مسبوق به سابقه است، در تاریخ عملکرد ایشان در این وزارتخانه نقش خواهد بست و سربازی در پیشگاه قرآن، افتخاری دیگر برایشان خواهد بود. دستور روشن آقای وزیر موجب می‌شود تا در اسرع وقت طی سازوکاری عملیاتی و دائمی، با حضور خادمان پیشکسوت قرآن در حوزه فیلم و سینما «نشان عالی قرآن در سینما» بالاتر و یا هم‌طراز با جایزه سودای سیمرغ تعریف و طراحی شود تا با داوری تخصصی سینماگران قرآنی در جشنواره فیلم فجر برای نخستین بار در بخش اصلی و رسمی و هم‌زمان با نشان سردار سلیمانی اهدا شود، ان‌شاالله. باشد که شرمنده صاحب قرآن نباشیم.»

لازم به ذکر است، مجید مجیدی، رضا میرکریمی، عباس صالح مدرسه‌ای، شهریار بحرانی، مجتبی راعی، کمال تبریزی، سیدناصر هاشم زاده، منوچهر محمدی، محمد داوودی، محمدعلی باشه آهنگر، سیدداوود میرباقری، امیرعباس قِلیچ لو و جمال شورجه سینماگران پیشکسوتی هستند که سینماگران خادم قرآن لقب گرفته‌اند.

انتهای پیام
captcha