اجرایی شدن ۸۷ درصد از مصوبات شورای آموزش و پرورش
کد خبر: 4115878
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۳
یوسف نوری خبر داد:

اجرایی شدن ۸۷ درصد از مصوبات شورای آموزش و پرورش

وزیر آموزش و پرورش گفت: شورای آموزش و پرورش بیش از ۲۵ هزار مصوبه داشته و ۸۷ درصد از مصوباتش محقق شده است و در میان شورا‌ها بیشترین مصوبه را داشته که اجرایی شده‌ است.

یوسف نوری

به گزارش خبرنگار ایکنا، یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش، امروز، ۳۰ دی ماه در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران که در مصلای امام خمینی (ره) برگزار شد، گفت: در منظومه نظام اسلامی به‌ویژه انقلاب اسلامی و حکمرانی نظام مشورت جایگاه ویژه‌ای دارد، طوری که خداوند تبارک و تعالی در آیه 159 سوره مبارکه آل عمران به وجود نازنین پیامبر اسلام(ص) بر مشورت تأکید می‌کنند.

وی افزود: این مشورت در واقع گرفتن نظرات مردم است که در سیره مقدس رسول اعظم(ص) و ائمه هدی دیده شده و یکی از اتفاقات بسیار مهم است، چرا؟ چون وقتی نظر مردم را گرفته‌ایم بی‌تردید حکمرانی دوام بیشتری پیدا کرده و کاری که می‌خواهیم انجام دهیم مورد قبول مردم است و به نتیجه خواهد رسید.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در جمهوری اسلامی این امر در سیره حضرت امام خمینی(ره) به خوبی دیده شده است، اظهار کرد: امام راحل وقتی می‌خواهند حکومت تشکیل دهند حتی نام حکومت را به مشارکت می‌گذارند یعنی از مردم برای حکومت نظرخواهی می‌کنند و نیز برای تدوین قانون اساسی نظر مردم را لحاظ می‌کنند و آن را به رأی و همه‌پرسی می‌گذارند و حتی در تعیین رئیس جمهور و در تعیین شورا‌های شهر و روستا چنین موضوعی به خوبی مشاهده می‌شود، لذا مشورت با مردم در سیره حضرت امام راحل در حد اعلا دیده می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: مشارکت مردم در امور اجتماعی و سیاسی از برکات انقلاب اسلامی و رهبر انقلاب اسلامی بر آن تأکید دارند، طوری که در بیانیه گام دوم به خوبی مورد اشاره قرار گرفته است.

نوری با بیان اینکه قانون شوراهای آموش و پرورش در سال ۱۳۷۲ در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده است، گفت: این قانون 22 ماده دارد که ماده اول آن مردم را به مشارکت فرا می‌خواند و واگذاری تصمیم‌گیری‎های مربوط به آموزش و پرورش به استان‌ها، شهرستان‌ها و مناطق یکی از شئونات آن است و امروز بیش از 652 شورای آموزش و پرورش تشکیل شده و بیش از ۹ هزار و 400 نفر عضو دارند که فقط در سال 1400 بیش از پنج هزار جلسه تشکیل داده‌اند و اقدامات بسیاری خوبی انجام داده‌اند. یکی از برکات این شورا‌ها بهبود شرایط زیرساختی و کالبدی مدارس و آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت است.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در سال 1377 مجمع خیرین مدرسه‌ساز کشور ایجاد شد، گفت: امروز این مجمع را به عنوان جامعه مستقل خیرین مدرسه‌ساز می‌شناسیم و از زمان تأسیس تا به امروز از هر دو کلاس درس یک کلاس را ساخته و هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان را خرین عزیز ما تعهد کرده‌‌اند که در استان اصفهان برای ساخت مدارس هزینه کنند و همچنین در استان هرمزگان 700 میلیارد تومان. این‌ها همان کسانی هستند که در جنگ تحمیلی با مشارکتشان رویدادی را رقم زده‌اند و امروز نتیجه‌اش این است که توانسته‌ایم پرچم استقلال را با زعامت مقام معظم رهبری برافراشته‌ نگاه داریم.

نوری با اشاره به اقدام اخیر اتحادیه اروپا علیه سپاه گفت: امروز ناراحتی دشمن از این است که چرا انقلاب اسلامی با استفاده از ظرفیت مردمی امنیت خود را تأمین کرده و پارلمان اروپا به همین دلیل خشمگین و ناراحت است و ما مصوبه اخیر پارلمان اروپا را محکوم می‌کنیم و آن‌ها نباید یک نیروی رسمی را که برای امنیت یک کشور تلاش می‌کنند، مورد تحریم قرار دهند.

وی با بیان اینکه شورای آموزش و پرورش با حضور استانداران تشکیل می‌شود، گفت: استانداران به عنوان رؤسای شورای آموش و پرورش محسوب می‌شوند. همچنین این شورا بیش از ۲۵ هزار مصوبه داشته و ۸۷ درصد از مصوباتش محقق شده است و در میان شورا‌ها بیشترین مصوبه را داشته که اجرایی شده‌ است. این شورا الگوی متنوع برای هر استان و شهرستان را در نظر گرفته و توانسته ظرفیت‌های مختلف را در همه شهرستان به میدان بیاورد.

وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: شورای آموزش و پرورش نیازمند تغییرات است و باید اختیارات بیشتری به مردم دهد و به نظر می‌رسد باید این اقدام انجام شود و همکاران من درصدد بررسی این موضوع هستند و لذا امیدواریم در مردمی‌سازی بیشتر این شورا اتفاقات مثبتی رخ دهد.

نوری در پایان با اشاره به جهاد تبیین و افزایش ظرفیت‌های آموزش و پرورش کشور گفت: رشد دانش‌آموزی ما دو برابر بوده و از ۸ میلیون به ۱۵ میلیون رشد کرده و به تبع آن رشد کلاس‌های درسی سه برابر شده است و این یکی از برکات حضور مردم در نظام تعلیم و تربیت است. همچنین رشد ۱۶ برابری اردوگاه‌های تربیتی برای دانش‌آموزان و رشد ۱۵۰ برابری مدارس استعداد‌های درخشان و رشد چهار برابری مدارس فنی و حرفه‌ای و نرخ ۹۷ درصدی باسوادی افراد ۱۰ تا ۴۹ سال از دیگر برکات انقلاب اسلامی است که باید با جهاد تبیین به خوبی تبیین شوند.

انتهای پیام
captcha