معیار تعطیلی مدارس در جهان برای آلودگی هوا شاخص 300 است + فیلم
کد خبر: 4116632
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۵
وزیر آموزش و پرورش:

معیار تعطیلی مدارس در جهان برای آلودگی هوا شاخص 300 است + فیلم

یوسف نوری گفت: بسیاری از کشورها در جهان، مدارس را برای آلودگی هوا با شاخص کمتر از سیصد تعطیل نمی‌کنند. مدارس نباید به هر دلیلی سریع تعطیل شوند؛ نظام جمهوری اسلامی ایران برای وزارت آموزش و پرورش روزانه حدود هزار میلیارد تومان هزینه می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایکنا، به مناسبت میلاد حضرت فاطمه زهرا(س) و بزرگداشت روز زن و مقام مادر، همایش بانوی فرزانه امروز دوشنبه ۳ بهمن در سالن حجاب کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش ضمن تبریک حلول ماه رجب در این مراسم بیان کرد: امام باقر(ع) و امام صادق(ع) در تمام زمینه‌های علوم دینی و علوم پایه شاگردانی را تربیت کردند که از جمله می‌توان به ابن هیثم، جابر بن حیان، بوعلی سینا و خوارزمی اشاره کرد. ما مفاخر بسیاری داریم و باید این داشته‌های تمدنی و فرهنگی را به نسل جدید معرفی کنیم.

آلودگی هوا و شاخص 300

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به تعطیلات مدارس به دلیل آلودگی هوا بیان کرد: اگر شاخص‌های کیفیت جهانی هوا در کشورها را مشاهده کنید خواهید دید که بسیاری از کشورها در جهان برای آلودگی هوای کمتر از شاخص سیصد، مدارس را تعطیل نمی‌کنندو این در صورتی است که اکثر شاخص‌های آلودگی هوای ما کمتر از 200 است. 

وی با اشاره به تعطیلی مدارس به دلایل مختلف از جمله برف و باران بیان کرد: مدارس نباید به هر دلیلی سریع تعطیل شود. نظام جمهوری اسلامی ایران برای وزارت آموزش و پرورش روزانه حدود هزار میلیارد تومان هزینه می‌کند و ارزش کار معلمان و دانش‌آموزان ما بسیار بیشتر از این مبلغ است. جامعه ما باید در معرض آموزش و پرورش مؤثر قرار گیرد. در نتیجه لازم است که اینکار منطقی پیش برود. هر جایی که جان فرزندان ما در خطر باشد ما پیش قدم خواهیم بود اما نباید براساس جو رسانه‌ای که دیگران ایجاد کردند، عمل کنیم.

تعلیق شاخص‌ آلودگی هوا برای تعطیلی مدارس

نوری افزود: در جلسه آتی هیئت دولت قرار است که پیشنهاد به تعلیق درآوردن شاخص‌های آلودگی هوا برای تعطیلی به آقای رئیس‌جمهور تقدیم شود و صرفاً در مناطق محدودی که واقعاً‌ لازم است و برای دانش‌آموزان خطر آفرین است مدارس تعطیل شود.

وی با اشاره به مؤلفه‌های قدرت اظهار کرد: جمعیت در گذشته یکی از مؤلفه‌های قدرت بود و بعدها صنعت تبدیل به مخلفه قدرت شد و هر کشوری که صنعتی‌تر بود قدرت بیشتری داشت؛ سپس قدرت نظامی به عنوان مؤلفه‌ قدرت معرفی شد. بعد از سلاح نظامی، سلاح‌های هسته‌ای و سپس فناوری‌های نوین و اطلاعات به عنوان مؤلفه قدرت معرفی شد.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به تحریم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: مدتی است که موضوع تغییر کرده است؛ اگر امروز سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به خلاف تحریم می‌شود به دلیل نقش او در تربیت است. براساس معاهدات بین‌المللی ارتش‌ها تحریم نمی‌شوند و این اتفاق به علت نقش سپاه پاسداران در تربیت است. ما این اقدام را محکوم می‌کنیم و این موضوع نشان دهنده تأثیر آنهاست.

زن؛ محوری‌ترین عنصر تربیت

نوری اظهار کرد: زن در خانواده محوری‌ترین عنصر تربیت است، او رئیس و مابقی افراد خانواده کارگزار هستند. امروزه عوامل حکمرانی بر تعلیم و تربیت متمرکز شده است و شعار امسال مجمع ملی سازمان ملل متحد بر دگرگونی تعلیم و تربیت توجه داشت، که برای اولین بار شاهد این اتفاق بودیم.

وی با بیان اینکه زن هم در خانه و هم در جامعه نقش دارد، ادامه داد: اوایل انقلاب شصت درصد زنان بی‌سواد بودند و امروز دانشگاهی وجود ندارد که اکثریت دانشجوهای آن دختر نباشند. ۵۴ درصد همکاران فرهنگی ما از بانوان هستند که میزان قابل توجهی است. زنان در همه عرصه‌ها حتی عرصه‌های قضایی هم حضور دارند. ما زنان شهید بسیاری در جنگ تحمیلی و دوران دفاع مقدس داشتیم که حتی اسیر هم شدند اما در شبکه‌های اجتماعی به گونه‌ای عنوان می‌شود که انگار بدترین ظلم‌ها بر زنان شده است و آنها هیچ جایی نمی‌توانند بروند و هیچ اقدامی در کشور از آنها ساخته نیست. دشمنان خانواده را هدف قرار داده است و از طریق رسانه‌ها به خانواده‌ها ورود پیدا کردند و تلاش کردند که فرزندان را از مسیر تعلیم و تربیت دور کنند.

وی تصریح کرد: در چرخش جدیدی که در بخش زنان و ارتباطی که بین مجموعه زنان و دختران مجموعه وزارت آموزش و پرورش وجود دارد نباید جای خانواده خالی باشد. باید ائتلافی بین انجمن اولیا و مربیان و مشاوره امور زنان وزارت آموزش و پرورش در جامعه وجود داشته باشد. همچنین برگزاری نمایشگاه‌های توانمندی زنان در خارج از کشور و تشکیل گروه‌های مردمی، خیریه، جهادی و انجمن‌ها از سوی زنان که بسیار توانمند هستند مورد نیاز است. با تحرک این مجموعه به دلیل محور بودن آنها شاهد تحرک کل جامعه خواهیم بود.

بی‌فایده بودن آموزش بدون فناوری و مهارت‌آموزی

انسیه خزعلی، معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور در این نشست بیان کرد: نیاز  است با مهارت‌آموزی در دبیرستان‌ جوانان را به سمت کارهای کاربردی سوق دهیم تا اثرات آن در جامعه، صنعت و اقتصاد دیده شود. اینگونه نباشد که آموزش را به صرف آموزش بدون فناوری و مهارت‌آموزی برای بچه‌ها داشته باشیم. امیدوارم با نگاهی که خیرین و نیروهای مردمی برای تجهیز مدارس دارند از آنها کمک بگیریم و بتوانیم پوشش دهی مناسبی را برای دخترانمان در مقاطع آموزش و پرورش داشته باشیم.

وی ادامه داد: امیدوارم که به دست پرتوان و فکر روشن‌بین زنان، شاهد پیشرفت فرزندانمان باشیم تا آنها بتوانند قله‌های بلند را فتح کنند و روز به روز شاهد پیشرفت زنان در عرصه‌های مختلف باشیم.

هزار میلیارد تومان هزینه تعطیلی روزانه مدارس / معیار تعطیلی جهان برای آلودگی هوا شاخص سیصد است + فیلم

این مقام مسئول با اشاره به کنگره زنان تأثیرگذار بیان کرد: این نشست ثمرات بسیار خوبی را در همین مدت کوتاه از خود نشان داد و ثمرات بسیار بزرگتری را در آینده خواهد داشت. نمایشگاهی که از آثار بانوان در کنار کنگره برگزار شده بود مورد توجه بانوان دعوت شده از کشورهای مختلف قرار گرفت. گاهی اوقات بسیاری از این داشته‌ها به دلیل مشغله‌های زیاد و عادی شدن دیده نمی‌شود.

خزعلی تأکید کرد: از این دستاوردها می‌توانیم برای صدور بسیاری از افکار، آرا و ایده‌های برتر و ابداعاتی که در زنان و جوانان ما وجود دارد برای ایجاد شکوفایی بیشتر در کشور و رونق اقتصادی استفاده کرد. در این چند روز قرارداد‌ها، تفاهم‌نامه‌ها و قرارهایی برای ایجاد تفاهم‌نامه‌های بیشتر با وزارتخانه‌ها و نهادهای مختلف در داخل کشور و با همکاری‌های کشورهای مهمان برگزار شد.

تقدم تزکیه و پرورش بر آموزش

معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه باید به مهارت‌های زندگی، سبک زندگی، شیوه گفتمان و ارتباط برقرار کردن با خانواده، دوست و معلم توجه شود گفت: ما به این موارد نیاز داریم و باید به صورت جدی بر آن سرمایه‌گذاری کنیم. اگر معلمی شغل انبیاست دلالت بر این دارد که تزکیه و پرورش مقدم بر آموزش باشد. اگر این آیات خوانده می‌شود برای این است که تزکیه و پاک کند و مسائل اخلاقی، رفتاری و سبک زندگی را آموزش دهد، سپس کتاب و شیوه بهتر زندگی کردن را بیاموزد تا با کمال بیشتری حرکت کنیم.

وی در پایان تصریح کرد: امیدواریم این حرکت و هدف متعالی که در بین معلمان وجود دارد روز به روز افزایش پیدا کند و آموزش و پرورش برای آموزش ضمن خدمت و والدین حساب ویژه‌ای را باز کند. معاونت امور زنان و خانواده هم برنامه‌هایی را در این زمینه دارد و اعلام آمادگی می‌کند که در بخش پرورش و آموزش و کمال یافتن مهارت‌های زندگی دست یاری و همکاری به همه فرهنگیان و دست‌اندرکاران تعلیم و تربیت بدهد و آمادگی خود را از این طریق اعلام می‌کند.

پیامبر(ص)؛ الگویی برای همه شئون زندگی

علیرضا کریمیان، مدیرکل آموزش و پرورش استان تهران در این همایش بیان کرد: موضوع الگو و الگوپذیری یکی از نیازهای طبیعی بشر است و همه انسان‌ها نیازمند هستند که الگویی را در زندگی داشته باشند. نقش الگو یک نقطه عطفی در محور رشد و تعالی هر فرد است. آموزه‌های دین اسلام مبنی بر این است که الگویی را در زندگی انتخاب کنیم؛ این امر در قرآن کریم هم تأکید شده است و پیامبر(ص) را به عنوان الگوی شایسته و اسوه حسنه معرفی می‌کند. ما باید ایشان را در همه شئون زندگی به عنوان الگو انتخاب کنیم.

هزار میلیارد تومان هزینه تعطیلی روزانه مدارس / معیار تعطیلی جهان برای آلودگی هوا شاخص سیصد است + فیلم

وی ادامه داد: پیامبر اسلام(ص) به حضرت فاطمه(س) نگاه ویژه‌ای داشتند و ایشان را پاره تن خود می‌دانستند؛ از این گزاره می‌توان دریافت که وجود حضرت فاطمه(س) از وجود پیامبر(ص) جدا نیست و وجود نازنین ایشان موقعیت ممتازی است تا بانوان مسلمان، ایشان را به عنوان الگوی خود انتخاب کنند.

کریمیان اضافه کرد: حضرت زهرا(س) با توجه به مشغله‌های فراوانی که داشتند در فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی جامعه شرکت داشتند. ما نمی‌توانیم که نسبت به این موضوع بی‌تفاوت باشیم. ما از ایشان یاد می‌گیریم که علاوه بر مشغله‌های فراوان باید در عرصه‌های مختلف جامعه حضور داشته باشیم و نسبت به مسائل مختلف اجتماعی و سیاسی احساس مسئولیت کنیم.

دوری از خود باختگی در حوزه زنان

رابعه امامی رضوی، مشاور  امور زنان وزارت آموزش و پرورش در این نشست بیان کرد: آموزه‌های ما براساس منابع موجود از سیره حضرت فاطمه(س) است. در حوزه زنان باید به دور از هر نوع نگاه خود باختگی با توجه به سیره معصومین(ع) تحولاتی رخ دهد که این تحول در سند بنیادین آموزش و پرورش توجه شده است‌ و نباید در این مسیر از اهتمام به تربیت دختران تراز جمهوری اسلامی ایران در همه عرصه‌ها فروگذار باشیم.

وی ادامه داد: حوزه امور زنان متولی توسعه مهارت‌های فردی و اجتماعی و زمینه‌ساز تحکیم و تعمیق باورهای دینی و الگو سازی بر اساس الگوی سوم زن، زن نه شرقی و نه غربی است. در این حوزه در تلاش هستیم تا با عدالت آموزشی امکاناتی را ایجاد کنیم تا همگان به فرصت‌های رشد و پیشرفت‌ دسترسی داشته باشد.

امامی رضوی با بیان اینکه اجرایی سازی و حمایت از قانون جوانی جمعیت از دیگر برنامه‌های این حوزه است مطرح کرد: در تلاشیم در حوزه زنان بر‌اساس سیاست‌ها و فرمایشات مقام معظم رهبری برنامه‌ریزی کنیم تا به راهبردها و اهداف ایشان دست‌یابیم.

در پایان این مراسم از زنان و معلمان موفق تقدیر به عمل آمد.

انتهای پیام
captcha