مدیران و مسئولان ادارات موظف به پیگیری امر‌ نماز هستند
کد خبر: 4117261
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۲
رئیس‌جمهور:

مدیران و مسئولان ادارات موظف به پیگیری امر‌ نماز هستند

حجت‌‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی در بیست و نهمین اجلاس سراسری نماز با بیان اینکه نماز جامعه را از تنگناها خارج کرده و به آرامش و سکون می‌رساند، گفت: مدیران و مسئولان ادارات و نهادها موظف به پیگیری امر‌ نماز هستند و مجموعه دولت نیز خود را موظف می‌داند که ساعاتی را برای پیگیری تحقق منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی در رابطه با نماز اختصاص دهد.

نماز رئیس جمهور

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهور کشورمان امروز پنج‌شنبه ششم بهمن ماه در بیست‌ونهمین اجلاس سراسری نماز که در سالن وزارت کشور برگزار شد، طی سخنانی با بیان اینکه نماز جامعه را از تنگناها خارج کرده و به آرامش و سکون می‌رساند، گفت: مدیران و مسئولان ادارت و نهادها موظف به پیگیری امر‌ نماز هستند.

حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی، افزود: جایگاه نماز و این کوثری که خداوند متعال به بشریت مرحمت فرمود تا به تعبیر روایات پنج بار در شبانه روز خود را از هرگونه آلودگی پاک کند، بسیار کالا و بلند است.

وی افزود: نماز جلوه‌های فکر، اخلاق و عمل صالح بنده را برای انسان سالک رقم می‌زند و در اندیشه انسان سالک و اخلاق کریمه و عمل او اثربخش است. امروز در عرصه انسان‌سازی شاید هیچ یک از هدایای الهی که در اختیار بشریت قرار دارد، مانند نماز نباشد. 

حجت‌الاسلام رئیسی ادامه داد: رمز اینکه تمامی انبیای الهی به نماز و اقامه صلاة توصیه شده و دیگران را نیز به این امر توصیه کردند، در همین مسئله است. جلوه‌های مختلفی در مناسک، احکام، آداب و اسرار نماز وجود دارد که هر‌کدام دارای ابعاد مختلفی هستند. 

وی تصریح کرد: زمانی که انسان با سرّ نماز در ارتباط باشد، مصلی خواهد شد که چنانچه نماز او مورد قبول حق واقع شود، خود او نیز بالا خواهد رفت. توجه به نماز باید به حدی باشد که جامعه نمازخوان باشد. در حدود ۲۰۰ آیه شریفه قرآن کریم و روایات زیادی، تاکیدات فراوانی درباره نماز وجود دارد. امروز به برکت انقلاب و اسلام کارهای فراوانی در حوزه نماز انجام شده است اما جای کار فراوانی هنوز وجود دارد.

رئیس‌جمهور بیان کرد: مقام معظم رهبری با پیام‌های هرساله به اجلاس سراسری نماز فضای جدیدی را در کشور و در رابطه با پرداختن به نماز ایجاد می‌کنند و پیام ایشان جامعه را در این‌باره حساس می‌کند. توجه به مساجد و نمازخانه‌ها امروز در جامعه به خوبی انجام می‌شود و کارهای انجام شده در این زمینه جای تقدیر دارد. 

وی ادامه داد: جامعه قرآنی دارای چهار پایه و اصل؛ اقامه نماز، زکات، امر به معروف و نهی از منکر است. اقامه نماز که همان اقامه صلاة و اقامه روح نماز است، باید در همه شئون زندگی اجتماعی نمایان باشد و نماز باید در نظام اداری، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی جلوه‌گر باشد.

حجت‌الاسلام رئیسی ادامه داد: انسان نمازخوان باید به گونه‌ای عمل کند که جامعه نیز از این عمل او آگاه بوده و او را فردی متدین و متواضع بداند. البته خواندن ظاهری نماز نیز که خود دارای ثواب و رفع تکلیف است، بسیار عالی و به‌جاست اما سلوک نمازخوانان باید سلوک اهل سجود باشد.

وی بیان کرد: فردی که در ادارات و نهادها از افراد نمازخوان است، همگان او را می‌شناسند که این این فرد اهل رشوه و فساد نیست. امروز یکی از مهمترین راهکارها برای حفظ جامعه و صیانت جوانان در مقابل آسیب‌های اجتماعی، توجه به نماز و کارکردهای آن است. انسان سالک حتما در بازار و اقتصاد رفتار متفاوتی دارد.

رئیس‌جمهور بیان کرد: مردم از سلوک و رفتار نمازخوانان آن‌ها را می‌شناسند. یکی از مهمترین بخش‌هایی که کارکرد تبلیغی دارد، عملکرد اهل نماز و مدیران است و هرچه مدیران عملکرد خوبی داشته باشند، جامعه نیز بیشتر به سمت آن‌ها جذب خواهد شد. بهترین تبلیغ برای نماز رفتار مدیران به عنوان اهل نماز و اهل سجده است.

وی تصریح کرد: توجه به مردم و ارتباط با خدا و دگرخواهی در پرتو خداخواهی بسیار مهم است. انسان اهل نماز نمی‌تواند به مردم و جامعه بی‌تفاوت باشد. مسئله اعطای زکات که در قرآن کریم بدان اشاره شده است، در واقع همان مردم‌محوری مدنظر اسلام است. باید به روح نماز و حضور قلب در نماز توجه کرد. تمامی مدیران باید به نماز بیندیشند و نسبت بدان حساس باشند.

حجت‌الاسلام رئیسی با بیان اینکه اقامه نماز یکی از وظایف مهم ماست، اظهار کرد: نماز جماعت جلوه و کارکردهای فراوانی در جامعه‌سازی قرآنی دارد.‌ مقام معظم رهبری در پیام خود به اجلاس نماز بر موضوع جلوه‌گری نماز در زندگی فردی و اجتماعی تأکید فرمودند. لذا مهمترین راهکار برای حل مشکلات جامعه توجه به نماز و توسعه فرهنگ نماز در همه سطوح جامعه اسلامی است.

وی افزود: آن چیزی که فرزندان این مرز و بوم را در هشت سال دفاع مقدس پایدار و مستحکم نگاه داشت، نماز بود. آنچه می‌تواند انسان را به ساحل آرامش دعوت کند، نماز است. امروز طلبه‌های جوان باید در رابطه با پیگیری امر نماز به میدان آمده و مسئله تحقق پیام‌های مقام‌ معظم رهبری در این اجلاس‌ها را عملیاتی کنند.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: در باب مسئله نماز در کشور، امروز با برگزاری اجلاس‌های سراسری نماز منظومه فکری و فرهنگی جامعی ایجاد شده که برای تمامی مدیران و دست اندرکاران چراغ راه است. چنانچه فرازهای پیام‌های ۲۹ گانه مقام معظم رهبری به اجلاس سراسری نماز به خوبی تببین شود و ستاد اقامه نماز نیز این فرازها را به خوبی‌ پیگیری و عملیاتی کند، کار بزرگی انجام شده است.

وی تصریح کرد: این منظومه وظیفه مدیران و دست اندرکاران در رابطه با مسئله نماز را به خوبی مشخص می‌کند. مجموعه دولت نیز خود را موظف می‌داند که ساعاتی را برای پیگیری تحقق منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی در رابطه با نماز اختصاص دهد. یکی از مخاطبان خاص پیام‌های رهبری، دانشگاه فرهنگیان است. دانشجویان این دانشگاه که معلمان و اساتید و آینده‌سازان جامعه هستند باید به امر نماز بپردازند. 

رئیس‌جمهور اظهار کرد: مسئله نماز به عنوان محوری‌ترین نسخه شفابخش و آرامش ‌بخش می‌تواند جامعه را از تنگناها خارج کند و سکون و آرامش را نصیب جامعه کند. امروز توجه به نماز رمز استقلال، آزادی و برپایی نظام جمهوری اسلامی است. در رابطه با مسئله فتنه‌های مختلف و هجوم به اهل نماز، آنچه توانسته تا جامعه را در مقابل این فتنه‌ها حفظ کند، نماز و توجه به فرهنگ نماز است.

حجت‌الاسلام رئیسی در پایان بیان کرد: امروز مدعیان دروغین آزادی و حقوق بشر به ساحت مقدس قرآن کریم توهین می‌کنند که این مسئله بیانگر حقارت آن‌ها است‌. این‌ عمل آن‌ها اهانت به تمامی ادیان ابراهیمی است. این مدعیان دروغین آزادی بیان امروز با عمل شنیع خود به انسانیت توهین می‌کنند. در حقیقت بزرگترین مدعیان حقوق انسان بزرگترین ناقضان حقوق انسان هستند.

انتهای پیام
captcha