توجه ویژه شهید مطهری به جذب مخاطب
کد خبر: 4119097
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۹
حجت‌الاسلام سعدی بیان کرد:

توجه ویژه شهید مطهری به جذب مخاطب

رئیس امور فرهنگی قوه قضائیه گفت: شهید مطهری علی‌رغم زمینه‌های علمی که داشت، مثل یک منبری از فن بیان استفاده می‌کرد تا جذب مخاطب داشته باشد.

اشاعه اندیشه‌های شهید مطهری با زنده نگهداشتن یاد ویبه گزارش خبرنگار ایکنا، مراسم گرامیداشت صدوسومین سال میلاد شهید مطهری، امروز 12 بهمن ماه، در خانه موزه شهید مطهری برگزار شد.

در ابتدای مراسم عبدالجبار کاکایی، شاعر در سخنانی کوتاه گفت: اندیشه جوانان نسل من با تفکرات شریعتی و مطهری شکل گرفت. اشعار آئینی من نیز بر مبنای تفکرات شهید مطهری سروده شده است.

وی در ادامه چند بیت در مدح حضرت زهرا(س) خواند و سپس کلیپی از سخنان شهید مطهری پخش شد.

در ادامه، حجت‌الاسلام و المسلمین سعید سعدی، رئیس امور فرهنگی قوه قضائیه اظهار کرد: ممکن است جامعه‌ای به لحاظ تعداد آدمها کوچک باشد اما به واسطه نخبگان سرشناسش ماندگار و سرشناس شود اما جامعه‌ای نیز وجود دارد که تعداد آدم‌هایش بسیار است ولی نخبه کم دارد، این جامعه ماندگار نخواهد شد؛ نخبگان به هر جامعه‌ای هویت می‌بخشند.

اشاعه اندیشه‌های شهید مطهری با زنده نگهداشتن یاد وی

وی ادامه داد: در جامعه ما فارغ از همه کشمکش‌های سیاسی، مطهری یکی از چهره‌های شاخص است که مورد توجه خاص و عام مردم است. استاد مطهری کتاب‌هایی نوشت که به یک طبقه خاص تعلق ندارد، او گاهی کتاب درباره کودکان نوشته و گاهی دیگر پیرامون فلسفه قلم چرخانده است.

حجت‌الاسلام سعدی تأکید کرد: شهید مطهری هر کاری که انجام می‌داد، برایش سنگ تمام می‌گذاشت؛ هیچ کاری برایش شکل تفریحی نداشت. برای نمونه به جمله‌بندی داستان راستان دقت کنید تا متوجه غنای سحرانگیز آن شوید. مطهری علی‌رغم زمینه‌های علمی که داشت، مثل یک منبری از فن بیان استفاده می‌کرد تا جذب مخاطب داشته باشد.

وی با بیان اینکه برای اولین بار در 12 سالگی شهید مطهری را دیده است، بیان کرد: سال 52 در شهر اهواز به کتابخانه‌ای رفتم در آنجا صدایی به گوش من رسید که مرا جذب کرد، آن صدا متعلق به شهید مطهری بود که در جمعی مشغول سخنرانی بود. شهید مطهری نسبت به جامعه خود غافل نبود، او یک انقلابی حقیقی بود، یک انقلابی که به اسلحه و گلوله متکی نیست بلکه به اندیشه تکیه دارد. جالب است بدانید وقتی شهید مطهری به ریاست شورای عالی انقلاب منصوب شد، هیچ کس با او مخالفت نکرد چون همه با هر سلیقه سیاسی به علم و دانش شهید مطهری معترف بودند.

رئیس امور فرهنگی قوه قضائیه اظهار کرد: شهید مطهری هیچگاه از نقد فراری نبود، گاهی خود، خود را نقد می‌کرد. او عاشق جلسات درس امام بود و این نکته را همیشه بیان می‌کرد. این شهید همچنین آزادی معنوی را تعریف کرد؛ آن آزادی که منتج به رشد اندیشه می‌شود.

وی در پایان با اشاره به اینکه استاد در شعر هم صاحب نظر بود، تأکید کرد: مناجات و نماز استاد نشان‌دهنده این است که این شهید بزرگوار بنده واقعی خدا بود، برای همین همیشه باید یاد و اندیشه‌های او را تبلیغ کرد.

در ادامه مراسم دو هنرمند به نمایشنامه‌خوانی از داستان راستان پرداختند و سپس علی مطهری فرزند استاد شهید در سخنانی بیان کرد: این رسم خوبی است که در 13 بهمن سالروز میلاد شهید مطهری گرامی داشته می‌شود. این رویداد از 100 سال تولد ایشان آغاز شد. دلیل اهمیت چنین برنامه‌هایی این است هر اندازه از شهید مطهری یاد شود، اندیشه و راه ایشان یادآوری خواهد شد.

وی ادامه داد: مطهری کمک می‌کند اندیشه انقلاب به درستی درک شود و به واسطه آن بتوانیم بهتر ادامه مسیر دهیم. در همین راستا امام تعمداً تأکید داشت یاد و نام شهید مطهری زنده باقی بماند چون می‌دانستند این امر موجب اشاعه اندیشه‌های شهید خواهد شد.

فرزند شهید مطهری ضمن انتقاد از عملکرد صدا و سیما گفت: متأسفانه امروزه آنگونه که باید یاد و خاطره شهید مطهری گرامی داشته نمی‌شود به ویژه در 10 سال اخیر چنین رفتاری را از صدا و سیما شاهد هستیم. گاهی اوقات وقتی با برخی از مدیران سیما حرف می‌زنیم، متوجه می‌شویم چیزی از استاد شهید نمی‌دانند و تازه باید برای آن‌ها مشخص کنیم مطهری چه کسی است.

وی در خاتمه سخنانش اعلام کرد: رهبری نیز همیشه از شهید مطهری به نیکی یاد کرده‌اند، برای مثال این جمله ایشان که من خود را شاگرد شهید مطهری می‌دانم، گواه بارز این ادعاست.

در بخش دیگری از این مراسم مختار شبرنگ، مدیر خانه موزه شهید مطهری بیان کرد: این خانه با هدف تبلیغ اندیشه شهید مطهری تبدیل به موزه شده است. این موزه تلاش دارد ناگفته‌های اندیشه‌‌های شهید مطهری را بیان کند و می‌خواهد آئینه‌ای برای بیان شهید مطهری باشد.

وی با بیان اینکه از ابزارهای مختلف برای تبلیغ و اشاعه اندیشه‌های مطهری بهره می‌بریم، گفت: برای اینکه بتوانیم مبلغ خوبی برای اندیشه‌های شهید مطهری باشیم، از ابزارهای مختلف در این رابطه سود برده‌ایم و تنها به یک مسیر خاص بسنده نکرده‌ایم. رونمایی از کتاب‌ها، برگزاری منبرها، همایش‌ها و نشست‌های تخصصی از جمله اتفاقات مورد نظر است. یکی دیگر از راهکارهای جذابی که سعی داریم به زودی آن را آغاز کنیم، زبان هنر است. به زودی شاهد نمایش فیلم‌های معناگرا و نقد آن‌ها در این موزه خواهیم بود.

وی در خاتمه سخنانش تأکید کرد: جامعه امروز باید بازدید از موزه‌ها را جزو سبد فرهنگی خود در نظر گیرد، متأسفانه این خواسته آنگونه که باید در کشورمان مورد توجه قرار نگرفته است.

در بخش دیگری از این مراسم از خانواده حجت‌الاسلام و المسلمین زنده یاد محمود دعایی تجلیل شد، همچنین مجید عبداللهی خواننده کشورمان به اجرای چند قطعه آهنگ میهنی پرداخت.

در انتهای این مراسم از دو کتاب «رابطه زن و مرد در اسلام» و «حق عقل در اجتهاد» رونمایی به عمل آمد.

انتهای پیام
captcha