سیره علوی و الگوسازی رسانه ملی
کد خبر: 4119481
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۰:۲۶

سیره علوی و الگوسازی رسانه ملی

جبار آذین، منتقد سینما و تلویزیون، به مناسبت روز پدر که وجه تسمیه آن ولادت حضرت علی(ع) است یادداشتی را درباره توجه به سیره حضرت علی(ع) در سریال‌های رسانه ملی در اختیار ایکنا گذاشته است.

در حال ادیت / نگاهی به سیره حضرت علی (ع) درسریال های رسانه ملی / ازعلی آموزاخلاص عمل

زادروز فرخنده مولای متقیان و آقای حق و عدالت در عالم هستی، حضرت علی(ع)، انگیزه‌ای است تا جهان بشریت، مسلمانان و ایران اسلامی به احترام و عظمت ایشان به امید و شادمانی قیام کنند و با نور الهی امام و مقتدای نخست شیعیان، میثاقی دوباره ببندند و پیروی و رهرویی از او را تجدید پیمان کنند. اما این مهم، نباید به زمان و مکان و مناسبت محدود بماند و زندگی و منش و روش و سیره این امام همام، باید آیینه سازندگی و خورشید درخشان راه تعالی و الهی انسان‌ها از زمین تا ملکوت باشد.

با چنین تلقی و تصور و باور عمیق است که سازمان و نهادها و جریان‌های اعتقادی و دینی و فرهنگی و اجتماعی و در رأس آن‌ها رسانه ملی، نه فقط در مناسبت طلوع ایشان در زمین که در تمام ایام سال در آثار و تولیدات و برنامه‌های خود در حد توانایی‌هایشان به گوشه‌هایی از سجایای فروزان انسانی و اخلاقی و الهی شیرخدا و ابوتراب عالم بشریت می‌پردازند و تولید سریال‌های خانوادگی و اجتماعی و تاریخی و معنا و محتواگرای اعتقادی سیما ازجمله قالب‌هایی‌اند که در آن‌ها به ویژگی‌های الگو و نمونه مولا علی(ع) به عنوان انسان کامل و آیینه جمال و کمال و جلال الهی پرداخته می‌شود. خصلت‌ها و سیره و منش و روش و زندگی و مبارزات ایشان در ترسیم و تصویر فضای زندگی ایران اسلامی، در کلمات و رفتار و روابط و برخوردهای شخصیت‌های مختلف سریال‌ها و زندگی‌های آن‌ها تجلی می‌کند.

سیره علوی و الگوسازی توسط رسانه ملی

جدا از مجموعه فاخر و مانای امام علی(ع) ساخته فاخر و ارزشمند داوود میرباقری هنرمند متعهد، اغلب سریال‌های تلویزیونی در پردازش مضامین و محتواها و گفتار و کردار کاراکترها به‌ویژه در آوردگاه‌های جدال حق و باطل، خوشه‌چین مرام و مسلک انسانی، الهی و اخلاقی و حق‌خواهی و عدالت‌گستری و مجاهدات جوانمردانه و یاوری‌های انسان دوستانه و خداپسندانه ایشان به مردمند.

در واقع حضرت علی(ع) در مقام و جایگاه انسان کامل و نور الهی، تمام شاخصه‌های حمایتی و هدایتی و تعالی و تکامل بخشی بشریت را یکجا دارد که همگی راهنما و رهنمودگر انسان‌ها هستند. از همین رو ضمن تائید و تاکید بر تداوم تولید آثار بزرگی مانند امام علی(ع) و تولیدات تاریخی و مذهبی و اعتقادی و دینی، بر تولید روزافزون فیلم‌ها و برنامه‌ها و سریال‌هایی که معرف، مبلغ و ترویجگر زندگی و سیره یاور بی‌پناهان، پابرهنه‌ها و یتیمان، دلاور خیبر، همراه بانوی مقدس دو عالم حضرت فاطمه زهرا(س) پدر والامقام و ارجمند انوار زمینی و آسمانی امامان معصوم حسن و حسین(ع)، شیر جبهه‌ها و عارف و عابد شب‌ها و رفیق و یار و جانشین پیامبر گرامی اسلام و اسوه مردی و جوانمردی اصرار داشت.

روند روبه‌رشد محتوایی و ساختاری سریال‌های تلویزیونی در دو سال اخیر حاکی از توجه شایسته صدا و سیما به نکات مورد اشاره در این یادداشت نگارنده است و نشان می‌دهد که رسانه ملی با عزمی جزم‌تر از سابق در مسیر محتوا باوری، خدمت به فرهنگ اسلامی و ایرانی جامعه، ارائه آثاری قابل تأمل و تماشایی در خصوص زندگی، آداب و آیین و سیره بزرگان دین و جامعه است و باید امروز بیش از گذشته در انتظار تماشای آثار و سریال‌های قوی و غنی و جذاب و آموزنده و راهگشای دینی و مذهبی و ملی و مردمی در رسانه ملی باشیم.

انتهای پیام
captcha