فعالیت حافظان قرآن به شرکت در مسابقات منحصر نشود
کد خبر: 4127276
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۷
حافظان قرآن و افق پیش رو/ ۱۲

فعالیت حافظان قرآن به شرکت در مسابقات منحصر نشود

یک حافظ کل و مدرس قرآن با بیان اینکه فعالیت حافظان قرآن به شرکت در مسابقات منحصر نشود، گفت: مسابقات برای حفاظ یک مرحله گذار است که باید از آن عبور کنند تا از ظرفیت آنها در موقعیت‌های دیگر بهره‌مند شویم.

الهام ماندگار مهر

الهام ماندگارمهر، حافظ کل و مدرس قرآن، در گفت‌وگو با ایکنا از خوزستان، با اشاره به گلایه برخی از حفاظ قرآن کریم که بهره‌مندی از ظرفیت آنها منحصر به شرکت در مسابقات است، گفت: این گله چندان بجا نیست، چراکه مسابقات قرآن برای حفاظ یک مرحله گذار است که باید از آن عبور کنند.

وی با بیان اینکه شاید هفت یا هشت سال لازم است که حافظ قرآن در مسابقات شرکت کند، اما به شرطی که هر بار رشد داشته باشد، تصریح کرد: اگر قرار است یک حافظ قرآن هر سال بر مبنای حفظ 20 جزء در مسابقات مختلف شرکت کند و رتبه بیاورد، این رشد نیست. اگر موفق به حفظ قرآن شدیم، در مرحله بعد در زمینه تجوید خود را تقویت کنیم، بعد از آن به صوت و لحن بپردازیم؛ یعنی مسابقه باعث شود که پیوسته سطح خود را ارتقا بدهیم.

ماندگارمهر افزود: در بیشتر اوقات وقف و ابتدا آخرین بخشی است که شرکت‌کنندگان در رشته حفظ به آن توجه می‌کنند چون کمترین میزان نمره را دارد، اما این تجربه شخصی است که وقتی وارد دنیای وقف و ابتدا شدم، اقیانوسی از علم را دیدم و همین باعث شد به دروس علوم قرآنی علاقه‌مند شوم.

این حافظ قرآن گفت: سعی کردم اگر تدریس دانشگاه دارم از حفظ قرآن همراه با تفسیر استفاده کنم. اگر در کلاس حفظ هستم سعی کردم از نکات تفسیری و علوم قرآنی استفاده کنم. اگر به عنوان یک شخص عادی در جامعه حاضر می‌شوم باز سعی می‌کنم حفظ قرآن در رفتار و اخلاقم حداقل کوچکترین تبلور را داشته باشد و در این صورت، این مرا فقط به شرکت در مسابقات منحصر نمی‌کند.

وی اظهار کرد: می‌توانم در خانواده و در جامعه نقش‌های مختلفی داشته باشم، مهم این هست که در هر موقعیتی که هستم حس آرامشی که از انس با قرآن نشئت می‌گیرد در اخلاق و رفتارم متبلور شود. یکی از ویژگی‌هایی که یک حافظ قرآن به آن می‌رسد، آرامش است. اصلاً ما قرآن را حفظ می‌کنیم و می‌خوانیم که به آرامش برسیم. اگر در هر موقعیت شغلی یا اجتماعی که قرار بگیریم پر از تنش و اضطراب باشم، این تبلور دیده نمی‌شود.

ماندگارمهر در پایان گفت: بخشی از این گلایه که مطرح شد به من نوعی برمی‌گردد که باید تلاش کنم خود را تقویت کنم تا در موقعیت‌های دیگر از ظرفیت من استفاده بشود؛ به عنوان یک مجری  قرآنی، خوشنویس و ... نباید تک بعدی باشیم، اگر تک بعدی باشیم تنها مسیری که برای ارائه باقی می‌ماند مسابقات است، اما اینکه بالاخره باید از حفاظ در زمینه‌های مختلف استفاده بشود، همیشه این بحث مطرح بوده و هست. امتیازاتی برای حفاظ در نظر گرفته شده است، اما باید بیشتر شود.

انتهای پیام
captcha