سنگ صبور + فیلم
کد خبر: 4143859
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۹

سنگ صبور + فیلم

آیت‌الله سیدعزالدین حسینی زنجانی در سال ۱۳۰۰ ه.ش در خاندان علم و فقاهت در شهر زنجان دیده به جهان گشود. جد اعلای ایشان، آیت‌الله سیدمحمد مجتهد سردانی، فقیه مورد احترام مردم زنجان در عصر قاجار بود که در طرد و دفع بابیت از زنجان نقش بسیار مهمی داشت.

آیت الله سید عزالدین زنجانی

آیت‌الله سیدعزالدین حسینی زنجانی در سال ۱۳۰۰ ه.ش در خاندان علم و فقاهت در شهر زنجان دیده به جهان گشود. جد اعلای ایشان، آیت‌الله سیدمحمد مجتهد سردانی(ره) فقیه متبع و مورد احترام مردم زنجان در عصر قاجار بودند که در طرد و دفع بابیت از زنجان نقش بسیار مهمی داشته­‌اند.

والد ایشان مرحوم آیت‌الله سیدمحمود حسینی زنجانی (رحمة الله علیه) از علمای پارسا و از بزرگان حوزه بود.که سالها در نجف اشرف از محضر بزرگان آن حوزه مقدسه استفاده کرده و خود نیز شاگردان بزرگی را تربیت کرده بود. از مشهورترین شاگردان ایشان می‌توان به مرحوم آیت‌الله سید محمود طالقانی، مرحوم رضا روزبه زنجانی، استاد سید حجت هاشمی خراسانی و فرزند بزرگوارشان (سید عزالدین) اشاره کرد.

وی تحت نظارت و سرپرستی والد بزرگوار خود مقدمات و سطح و کمی از خارج را در زنجان فرا گرفته و از دروس مرحوم آیت‌الله شیخ حسین دین محمدی (از شاگردان مرحوم آخوند خراسانی) نیز استفاده بردند. سپس به شهر مقدس قم عزیمت کردند و در شهرعلم و فقاهت قم در فقه و اصول از محضر آیات عظام، سیدمحمد حجت کوه‌کمری (به مدت ۱۴سال) سیدحسین طباطبایی بروجردی (قریب ۱۰سال)، سیدصدرالدین صدر، سیداحمد خوانساری و میرزا رضی زنوزی تبریزی تلمذ فرمودند.

ایشان همچنین دوره کامل حکمت متعالیه را در محضر امام خمینی(ره)، علامه سیدمحمد حسین طباطبایی و آیت‌الله شیخ مهدی مازندرانی تحصیل کرده و در دروس اسفار هر سه حکیم متاله حضور یافتند.

سیدعزالدین جهت استفاده از حوزه درسی بزرگان حوزه مقدسه نجف مدت کوتاهی نیز به این حوزه مشرف شده و از درس آیت‌الله العظمی سیدعبدالهادی شیرازی، آیت‌الله العظمی سیدابوالقاسم خویی و آیت‌الله العظمی سیدمحسن حکیم استفاده کردند.

سرانجام حضرت آیت‌الله سیدعزالدین زنجانی در ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۲ دارفانی را وداع گفت و در جوار بارگاه ملکوتی حضرت ثامن الحجج امام علی بن موسی الرضا(ع) به خاک سپرده شد.

انتهای پیام
captcha