آشنایی با گنجینه‌ای از منابع قرآنی و تفسیر در دل کویر
کد خبر: 4143979
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۱

آشنایی با گنجینه‌ای از منابع قرآنی و تفسیر در دل کویر

کتابخانه تخصصی تفسیر و علوم قرآنی که به همت یکی از روحانیون و مبلغان دینی در استان یزد راه‌اندازی شده، اکنون به عنوان گنجینه‌ای کم‌نظیر فضای مناسبی برای متخصصان و پژوهشگران علوم قرآنی فراهم کرده است.

کتابخانه تخصصی علوم قرآنی و تفسیر در یزدحجت‌الاسلام سید‌مهدی شاهدی، از روحانیون استان یزد بیش از 30 سال در کشورهای آفریقایی به‌عنوان رایزن فرهنگی ایران سپری کرده و پس از بازگشت به یزد کتابخانه تخصصی تفسیر و علوم قرآنی را در زیرزمین مسجدی که پدرش ساخته است، تأسیس می‌کند. این کتابخانه در سال 1395 راه‌اندازی می‌شود و اکنون با بیش از 16 هزار جلد کتاب، یکی از کتابخانه‌های معروف ایران در بحث قرآنی مطرح و در مرکز و جنوب ایران اولین کتابخانه قرآنی به شمار می‌رود.

حجت‌الاسلام شاهدی، مدیر کتابخانه در گفت‌وگو با ایکنای یزد، کتب این مجموعه را که بیش از ۹۰ درصد آن قرآنی است، در ۵۰ موضوع از جمله تفسیر، علوم قرآنی، قرائات، ترجمه‌ها، تجوید، وقف و ابتداء، آیات الاحکام، تفاسیر روایی و اجتهادی و صوفی دانست و گفت: مجموعه کتاب‌های اهل سنت و شیعه در این کتابخانه وجود دارد و بخشی با عنوان امام حسین(ع) که مقاتل مختلف را شامل می‌شود، با بیش از ۵۰۰ جلد کتاب ارائه خدمت می‌کند و بخش دیگر با عنوان نهج‌البلاغه که با توجه به ارتباط مستقیم با قرآن نیز در این کتابخانه وجود دارد زیرا لازمه شناخت شخص علی(ع)‌ توجه به فرهنگ قرآنی است.


بیشتر بخوانید:


وی از جمع‌آوری بیش از ۱۵۰ نمونه ترجمه قرآن کریم به زبان فارسی و ۵۰۰ جلد کتاب در بخش قرائت قرآنی در این کتابخانه خبر داد و گفت: خانواده در قرآن، جامعه‌شناسی در قرآن، اصول فقه در قرآن، اصول عقائد در قرآن، آیات الاحکام، اقتصاد و سیاست در قرآن، تفاسیر منتخب، تفاسیر آیات سور و ... از دیگر بخش‌های این مجموعه است. تعداد تفاسیر شیعه قدیمی کم است این در حالی است که تفاسیر سنی قدیمی بسیار است البته تفاسیر شیعه معاصر بیش از تفاسیر سنی معاصر موجود است که می‌توان آن را از برکات انقلاب اسلامی دانست.

شاهدی با اشاره به بخش آفریقاشناسی گفت: کتاب‌های گردآوری شده در این کتابخانه از کشورهای مختلف در قاره‌های آسیا، اروپا و افریقا و کشورهایی مثل موریتانی جمع آوری و به این محل منتقل شده‌اند و در بخش آفریقاشناسی قرآن‌ها به برخی از زبان‌های آفریقایی ترجمه شده است. 

موزه قرآن کریم، سالن آمفی تئاتر، سالن مطالعه، تصاویر حضور مسئولان کشوری و استانی در کتابخانه و مجموعه تصاویر حضور حجت‌الاسلام شاهدی در کشور‌های آفریقایی و گرویدن مردم به اسلام از دیگر بخش‌های این کتابخانه است. آنچه این کتابخانه را از سایر کتابخانه‌ها متمایز کرده، حضور یک روحانی باتجربه در رأس این امور و کمک فرزندان وی با تحصیلات حوزوی است که توانسته بخش عمده‌ای از ساماندهی کتاب‌ها را انجام دهند.

سیدمیلاد اوصیا، مدیر شعب استانی ایکنا نیز در بازدیدی که از این کتابخانه داشت، این کتابخانه را بهشت کتب علوم قرآنی دانست و گفت: افرادی در سطح جامعه به نوعی به ترویج فرهنگ قرآنی کمک می‌کنند که ناشناخته هستند و باید نسبت به معرفی این قشر اهتمام ورزید که البته ایکنا تلاش‌ می‌کند در این زمینه گام‌های مؤثری بردارد.

 
گفت‌وگو: اعظم السادات میرجلیلی، خبرنگار ایکنا
انتهای پیام
captcha