اختصاص 10 درصد بودجه فرهنگی دانشگاه‌ها به فعالیت‌های قرآنی تصویب شد
کد خبر: 1404595
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۷:۴۸
در نشست شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآنی دانشگاه‌ها؛

اختصاص 10 درصد بودجه فرهنگی دانشگاه‌ها به فعالیت‌های قرآنی تصویب شد

گروه فعالیت‌های قرآنی: اختصاص 10 درصد بودجه فرهنگی دانشگاه‌ها به فعالیت‌های قرآنی و تشکیل شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآنی دانشگاه‌ در استان‌ها از مهم‌ترین مصوبات شصت و دومین نشست هماهنگی فعالیت‌های قرآنی دانشگاه‌ها بود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، شصت و دومین جلسه شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآنی دانشگاه‌ها بعد از ظهر امروز، 17 اردیبهشت‌ماه در نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌ها برگزار شد.
ارتقاء کانون‌های قرآن و عترت دانشگاه‌ها، جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان که برگزاری آن برعهده دانشگاه پیام نور قرار گرفته است و بحث در مورد نمایشگاه بین‌المللی قرآن و بخش دانشگاهی این نمایشگاه، سه دستور کار این جلسه بود.

استقبال دانشجویان پیام نور از واحد درسی حفظ جزء سی‌ام قرآن
فراهانی، رئیس دانشگاه پیام نور در بخشی از این جلسه با اشاره به اینکه 850 هزار دانشجو در این دانشگاه تحصیل می‌کنند، گفت: برای انس و الفت بیشتر دانشجویان با قرآن دو واحد درسی حفظ جزء 30 قرآن را بدون شهریه، برای دانشجویان تعریف کردیم که 115 هزار نفر این واحد را انتخاب کردند و این نشان‌دهنده استقبال از این طرح بوده است. با استفاده از این طرح 115 هزار نفر با قرآن مأنوس شده‌اند که باید از این طرح، حمایت‌های لازم صورت گیرد.
عزتی، نماینده دانشگاه آزاد در بخشی از این جلسه که بحث در مورد تخصیص 10 درصد از فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه‌ها به برنامه‌های قرآنی بود، ضمن مخالفت با این بند از مصوبات گفت: در حال حاضر در برخی از دانشگاه‌ها بیش از 10 درصد بودجه‌های فرهنگی به برنامه‌های قرآنی اختصاص می‌یابد که اگر این مصوبه تصویب شود چنین دانشگاه‌هایی بودجه‌های قرآنی خود را کاهش خواهند داد.

توجه بیشتر رؤسای دانشگاه‌ها به مسابقات قرآن دانشجویی
حسین همتی، رئیس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت و نماینده این وزارتخانه در این جلسه بر توجه بیشتر روسای دانشگاه‌ها بر فعالیت‌ها و برنامه‌های قرآنی اشاره و اظهار کرد: در حال حاضر اصلی‌ترین جشنواره قرآنی ما با بی‌توجهی مسئولان دانشگاه‌ها مواجه شده است باید کاری کنیم که توجه و حضور مسئولان و روسای دانشگاه‌ها به برنامه‌های قرآنی بیشتر شود.
در ادامه این جلسه رئیس دانشگاه پیام نور به فعالیت‌های صورت گرفته توسط این دانشگاه‌ برای برگزاری «جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان» اشاره کرد و گفت: دانشگاه پیام نور از سال 75 فعالیت‌های خود را در این زمینه شروع کرد، در آن سال 350 نفر در مسابقات قرآن شرکت کردند و در آخرین دوره مسابقات قرآن نیز بالغ بر 38 هزار نفر حضور یافتند. بنابر این جای هیچ نگرانی برای این مسابقات وجود ندارد و این اطمینان را به همه حاضران در جلسه می‌دهم که دانشگاه پیام نور بهترین مسابقات را برگزار کند.
وی افزود: تشکیل شورای راهبردی جشنواره ملی قرآن و عترت، راه‌اندازی سایت مسابقات، تهیه چارت مسابقات، طراحی پوستر و تشکیل نشست‌های هم‌اندیشی از جمله برنامه‌هایی است که یا صورت گرفته است و یا در دست اجرا است. هماهنگی‌های لازم برای برگزاری بخش کتبی جشنواره صورت گرفته است، علاوه بر همه اینها دانشگاه پیام نور هر سال جشن فارغ‌التحصیلان را برگزار می‌کند و امسال در نظر داریم جشن فارغ‌التحصیلان مأنوس با قرآن را نیز برگزار کنیم.

اختصاص 10 درصد بودجه فرهنگی دانشگاه‌ها به هر تشکلی که فعالیت قرآنی داشته باشد
برای اطلاع از ریز مصوبات این جلسه و در حاشیه برگزاری این نشست حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد طاهری، مدیرکل فرهنگی نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌ها، طی گفت‌وگویی با خبرنگار ایکنا، گفت: در این جلسه سه موضوع، کانون‌های قرآن و عترت، نمایشگاه بین‌المللی قرآن و جشنواره ملی قرآن و عترت دانشگاهیان مورد بررسی قرار گرفت.
وی با بیان اینکه 400 کانون قرآن و عترت و 500 هیئت دانشجویی به موضوع قرآن و عترت در دانشگا‌ه‌ها می‌پردازند، افزود: در نشست‌هایی که با مسئولان کانو‌ن‌های قرآن و عترت دانشگا‌‌ه‌ها برگزار شد خواسته‌هایی از سوی آنها مطرح بود که ما این خواسته‌ها را در قالب چند بند در شورا مطرح کردیم.
حجت‌الاسلام طاهری با تأکید بر اینکه مصوبات شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآنی دانشگا‌ه‌ها عین مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی است، اظهار کرد: در این جلسه و در ابتدا در مورد کانو‌ن‌های قرآن و عترت دانشگا‌‌ه‌ها بحث و تبادل نظر شد که از جمله مهم‌ترین مصوبات آن می‌توان به اختصاص 10 درصد بودجه فرهنگی دانشگاه‌ها به فعالیت‌های قرآن و عترت اشاره کرد، البته این بودجه نه تنها به کانون‌های قرآن و عترت بلکه به هر کانون، تشکل و هیئتی که قصد انجام دادن فعالیت قرآنی داشته باشد، اختصاص خواهد یافت و این کانون‌ها می‌توانند از این بودجه استفاده کنند. 
مدیرکل فرهنگی نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌ها تصریح کرد: یکی دیگر از مصوبات این جلسه این بود که در هر استان یک شورای هماهنگی تشکیل شود که در این شورای هماهنگی نمایندگان قرآنی همه دانشگا‌ه‌ها حضور خواهند داشت و از آن با عنوان شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآنی استان یاد خواهد شد. این شورا پیگیر فعالیت‌های قرآنی در دانشگاه‌های استان مورد نظر خواهد شد.
وی یادآور شد: همچنین در این جلسه مصوب شد که در طول سال دو جلسه از جلسات شورای فرهنگی دانشگاه‌ها با موضوعات قرآنی و با حضور نمایندگان قرآنی آن دانشگاه‌ها برگزار شود. یعنی هر مجموعه و کانونی که با عنوان قرآن در دانشگاه دارای فعالیت است نماینده‌هایشان می‌توانند در آن جلسات حضور پیدا کنند.
حجت‌الاسلام طاهری گفت: بخش دیگری از بحث‌های این جلسه در مورد برگزاری جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان بود. امسال متولی برگزاری مسابقات، دانشگاه پیام نور شده است و در جلسه امروز رئیس دانشگاه حضور داشت و گزارشی از روند اجرای مسابقات داد و اطمینان داد که مسابقات را با قدرت و در سطح بالایی برگزار می‌کنند.
وی تصریح کرد: همچنین در این نشست در مورد نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم و بخش دانشگاهی نمایشگاه بحث شد. متولی بخش دانشگاهی در نمایشگاه بیست و دوم وزارت علوم، تحقیقات و فناوری معرفی شده است. جلسات و کمیته‌های کارشناسی آن برگزار شده است و امروز نیز مصوب شد وزارت علوم با قوت و قدرت این بخش را متفاوت با سال‌های دیگر اجرا کند.

این نشست با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین محمدیان، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، حجت‌الاسلام و المسلمین میرمجید سیدقریشی، معاون فرهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، ابوالفضل فراهانی، رئیس دانشگاه پیام نور، مهدی فیض، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی، سیدضیاء هاشمی، معاون فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، عزتی، نماینده رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، عباسی، مدیرکل برنامه‌ریزی فرهنگی دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی، حسین همتی، رئیس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، حمید صابر فرزام، رئیس سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان، رحیم قربانی، رئیس مرکز قرآن و عترت بسیج دانشجویی و حمیدی از معاونت فرهنگی وزارت علوم برگزار شد.

گزارش تصویری این نشست را اینجا ببینید!

captcha