نیازمند کار ملی رسانه‌ای برای افزایش اقبال مردم به حفظ قرآن هستیم
کد خبر: 3696666
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۶
محمدی:

نیازمند کار ملی رسانه‌ای برای افزایش اقبال مردم به حفظ قرآن هستیم

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ رئیس ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم گفت: برای اینکه اقبال مردم به سمت حفظ قرآن کریم زیاد شود، نیازمند کار ملی رسانه‌ای عمیق و گسترده‌ای هستیم.

نیازمند کار ملی رسانه‌ای برای افزایش اقبال مردم به حفظ قرآن هستیم

به گزارش ایکنا؛ محمد انجم‌شعاع، دبیر ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم، بعدازظهر روز 12 اسفندماه با حضور در برنامه افق رادیو قرآن به سؤالاتی پیرامون اقدامات ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم پاسخ داد.

انجم‌شعاع طی سخنانی در رابطه با ابلاغ اقدامات اجرایی دستگاه‌هایی که عضو ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن هستند، اظهار کرد: در مورد آنچه که در ماه‌های اخیر و در پی فرمایش مردادماه سال 90 مقام معظم رهبری در رابطه با مسئله حفظ قرآن کریم اتفاق افتاده، نشان می‌دهد که با توجه به آمار و ارقامی که در جهان اسلام وجود دارد و ظرفیت سرمایه‌های انسانی از حیث منابع و اساتید و نیز زیرساخت‌هایی که در این چندساله در کشور انجام شده، تقریباً این امید را ایجاد می‌کند که این عدد 10 میلیون دست‌یافتنی است هرچند هنوز هستند کسانی که تصورشان بر این است که این عدد دست‌نیافتنی است.

وی ادامه داد: همچنین، مباحث عدیده‌ای در جلسات بیست و پنجم و بیست و نهم شورای توسعه فرهنگ قرآنی که با حضور نمایندگان تمام نهادها و سازمان‌های عضو در شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد، در مورد تحقق این چشم‌انداز گفت‌وگو و بررسی شد که در آن‌ گفت‌و‌گوها نیز بر این مسئله تأکید شد که این عدد دست‌یافتنی است.

دبیر ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم بیان کرد: در سندی که متعاقب فرمایشات مقام معظم رهبری تدوین شد، دو چشم‌انداز ترسیم شد و دو عدد کمی را در این زمینه پیش‌بینی کردیم. اول اینکه تا سال 1404 یعنی هشت سال آینده، به یاری خداوند متعال و با همت مسئولان و عزم و اراده جدی در مدیریت قرآنی کشور، عدد سه و نیم میلیون را پیش‌بینی کردیم و در پایان چشم انداز نیز که سال 1414 است، ان‌شاءالله باید 10 میلیون حافظ را تربیت کنیم.

وی با بیان اینکه از این حیث بعد از ابلاغ سند و تصویب آن، ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم در حدود پنج ماه گذشته تشکیل شد، گفت: در این زمینه واقعا بسیجی‌وار و جهادی‌وار کار کردیم تا توانستیم با کمک همه دستگاه‌ها، مجموعه اقدامات ملی ذیل سند را تعریف کنیم که با مشارکت نهادها و شناسایی تجارب گذشته آن‌ها و به دور از اینکه این دستگاه واقعا ظرفیت آینده‌اش چگونه خواهد بود، ظرفیت موجود را بسیج کردیم.

انجم‌شعاع در پاسخ به این سؤال که چرا بین سال‌های 90 تا 96 اتفاق مهمی در این زمینه رخ نداد و در این مدت چه فعالیت‌هایی انجام شده است؟ تصریح کرد: ما قرار است کار بزرگی انجام دهیم که در جهان اسلام برای اولین بار رخ می‌دهد که رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز بر آن تأکید کردند، اما قدر مسلم اگر کارهای گذشته شناسایی نشود و وضعیت طرح‌ها و برنامه‌های گذشته آسیب‌شناسی نشود و مطالعات میدانی حول آن نیز انجام نگیرد، به طور طبیعی ممکن است که سرانجام غیر قابل قبولی برای طرح ایجاد شود، به همین جهت مطالعه میدانی در مورد این موضوع هم در داخل کشور و هم در جهان اسلام انجام شده که حاصل این کار نیز دو جلد کتابی است که امروز در دبیرخانه طرح مدون شده است. ضمن اینکه ما از ابتدای فرمایشات مقام معظم رهبری نیز دبیرخانه موقتی را ایجاد کردیم و 13 جلسه را با حضور دستگاه‌ها و اساتید قرآنی مانند مرحوم استاد فاطمیان که نماینده اساتید بودند، برگزار کردیم که پس از برگزاری این جلسات بود که اعلام شد این طرح نیاز به مطالعه میدانی دارد، بنابر این این وقفه تا حدودی به خاطر فاز مطالعاتی طرح بود.

همچنین، در ادامه، حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، رئیس ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم و دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور نیز در رابطه با ابلاغیه اخیر ستاد به دستگاه‌های مختلف گفت: ما در حقیقت در این زمینه دو ابلاغیه داشتیم. یکی بحث وظایف ملی دستگاه‌ها نسبت به اجرایی کردن سند طرح ملی حفظ قرآن کریم کشور بود که بعد از جلسات طولانی که طی چندماه اخیر داشتیم و با اهتمام همه دستگاه‌ها، راهبردها و اقدامات ملی و نیز وظایف دستگاه‌ها در زمینه حفظ قرآن معلوم شد.

وی ادامه داد: همچنین، یک تفاهم اساسی میان دستگاه‌ها نسبت به وظایف آن‌ها در زمینه حفظ قرآن انجام شد که به چه نحوی باید به سمت تحقق نگاه مقام معظم رهبری در رابطه با مسئله تربیت 10 میلیون حافظ قرآن برویم. فکر می‌کنم که امروز با ابلاغ این سند دیگر هیچکس نسبت به آن چیزی که در حوزه حفظ وظیفه دارد، مشکلی نخواهد داست؛ چراکه سند عالی حفظ موجود و راهبردها نیز مشخص و معلوم است. همچنین، اقدامات ملی همه دستگاه‌ها مشخص شده و نهادهای مختلف باید به این عرصه ورود کرده و وظایف خود را به صورت اصولی و جدی انجام دهند.

محمدی درباره نظارت بر عملکرد دستگاه‌های مرتبط نیز افزود: نظارت در این رابطه در سه سطح انجام می‌شود، یک نظارت، نظارت دستگاهی است که از طریق عوامل نظارتی خود دستگاه‌ها انجام می‌شود. همچنین، نظارت دیگر با کمیسیون تبلیغ و ترویج به ویژه کمیسیون آموزش عمومی است. همچنین، یک نظارت راهبردی نیز وجود دارد که به صورت کلان بر دستگاه‌ها نظارت دارد که این نظارت نیز برعهده دبیرخانه است که به طور طبیعی توسط دبیرخانه و ستاد طرح به صورت مشترک انجام می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین، در این راستا مقرر شد که سالانه یک جزء از پنج جزء آخر قرآن کریم را در دستور کار قرار دهیم یعنی سال آینده حفظ جزء 30 قرآن به عنوان راهبرد اساسی مطرح شده که طی آن طرح 1452 تلاش می‌کند تا شش ماه اول سال را زیر پوشش قرار دهد، لذا ماه رمضان سال آینده هر روز یک موضوع جزء 30 موضوع گفت‌و‌گو خواهد بود و تمام شبکه‌های رادیو و و تلویزیون نیز آن موضوع را تبیین می‌کنند.

رئیس ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم ادامه داد: همچنین، در فصل تابستان نیز که مقطع برگزاری طرح 1452 است، جزء 30 قرآن کریم مورد تحلیل و تبیین و نیز تشویق به حفظ و قرائت آن واقع خواهد شد که در قالب برنامه‌های متنوعی از شبکه‌های مختلف انجام می‌شود. شش ماه دوم سال آینده نیز همین جزء 30 در دستور کار آموزش و پرورش قرار خواهد گرفت که طبق سیاست‌گذاری انجام شده، تعداد پنج میلیون حافظ جدید جزء 30 که مسلط به مفاهیم و خوش‌خوانی سوره‌های قرآن باشند، تربیت خواهند شد.

وی در ادامه در رابطه با تربیت 10 میلیون حافظ قرآن که آیا این تعداد باید حافظ کل قرآن باشند و یا حافظ برخی اجزاء قرآن، اظهار کرد: آنچه که ما از مجموعه‌ سخنان مقام معظم رهبری در این زمینه با کدهای متنوع و متعدد در دست داریم، نشان می‌دهد که منظور معظم له در رابطه با تربیت 10 میلیون حافظ قرآن، تربیت 10 میلیون حافظ کل قرآن کریم است منتها حافظ کل اجمالی نه اینکه به صورت حرفه‌ای و مسابقه‌ای باشد.

محمدی در پاسخ با این سؤال که چرا جای مردم و نهادهای مردمی در میان اعضای ستاد و شورا خالی است؟ بیان کرد: درواقع اینطور نیست؛ چراکه هم‌اکنون سه صاحب نظر قرآنی و مردمی در شورای توسعه حضور دارند. همچنین، سه نماینده از اتحادیه‌ها نیز در ستاد راهبری طرح ملی حفظ حضور دارند. دستگاه‌هایی مانند آستان قدس رضوی و حوزه‌های علمیه نیز در ستاد حضور دارند که واقعا مردمی هستند. همچنین، اتحادیه‌ها نیز عضو ستاد بوده و اتحادیه مدغم از اعضای مؤثر ستاد است.

وی در پایان اظهار کرد: برای اینکه اقبال مردم به سمت حفظ قرآن کریم زیاد شود، نیازمند کار ملی رسانه‌ای عمیق و گسترده هستیم. اگر ما بتوانیم ضرورت حفظ و اهمیت و جایگاه حفظ را برای مردم تبیین کنیم، به نظر بنده داستان حفظ می‌تواند خیلی زودتر از سال 1414 انجام و تمام شود و لازمه آن نیز این است که ظرفیت همه دستگاه‌ها را برای توسعه اقبال مردم به سمت قرآن به کار گیریم و با برگزاری مسابقات سالانه یا دو سالانه این اقدام را سنجش کنیم.

همچنین، در ادامه این برنامه، محمد انجم‌شعاع، دبیر ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم در رابطه با آمار موجود از تعداد حفاظ قرآن کشور اظهار کرد: این موضوع در ستاد راهبری مطرح و مقرر شد تا مجموعه انستیتو ایزایران که یک مجموعه قوی در این زمینه است، مسئولیت تجمیع بانک‌های اطلاعاتی و آمارهای موجود را بر عهده داشته باشد. هم‌اکنون در سامانه بانک اطلاعاتی آموزش و پرورش قریب به چهار میلیون و سیصد هزار، طبق آمار سازمان اوقاف نزدیک به یک میلیون و سیصد هزار نفر، در آمار وزارت ارشاد نزدیک به صد و چهار هزار نفر، در مجموعه سازمان تبلیغات که دقیق‌ترین آمار نسبت به بقیه نهادها است، تعداد هفت هزار نفر حافظ قرآن ثبت شده است. همچنین، طبق تجمیعی که ما قبل از تشکیل ستاد انجام دادیم، به عدد 9 میلیون و اندی رسیدیم که این تحقیقا عدد واقعی نیست.

وی ادامه داد: ما در شورای توسعه مکلف شدیم تا پایان همین هفته تمام اطلاعات را تجمیع کنیم که در همین رابطه سامانه بانک اطلاعات حافظان قرآن با حضور مسئولان شورای توسعه و رؤسای قرآنی دستگاه‌ها رونمایی می‌شود که طی آن ما وضعیت موجود روشن خواهد شد که نسبت به چشم انداز 18 ساله چه فعالیت‌هایی باید انجام شود. همچنین، یکی از کارهایی که قرار شد در این زمینه انجام شود این است که با توجه به قدمتی که سازمان تبلیغات اسلامی به صورت تخصصی دارد، قرار شد آئین‌‍نامه ارزیابی عمومی در این سازمان انجام شود که تمامی حفاظ کشور بر مبنای یک آئین‌نامه واحد ارزیابی شوند.

دبیر ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم در ادامه در پاسخ به این سؤال که هم‌‎اکنون آمار حفاظ کل در کشور چه میزان است؟ تصریح کرد: بنده فکر می‌کنم که حدود چهل هزار نفر حافظ کل قرآن کریم در سطح کشور داریم که ان‌شاءالله با هدف‌گذاری که در این زمینه شده است، تعداد ایشان به صورت چشمگیری افزایش پیدا خواهد کرد.

انجم‌‍شعاع در ادامه در مورد امتیازات در نظر گرفته شده جهت تشویق و ایجاد انگیزه در مردم برای روی آوردن به مسئله حفظ قرآن، بیان کرد: اولین گام در این رابطه را مجلس شورای اسلامی برداشت که درواقع همان اعطای مدرک تحصیلی به حفاظ قرآن کریم بود. همچنین، بر اساس مصوبه مجلس تمام کسانی که دارای مدارک حفظ قرآن هستند مطابق سطح حفظشان تا صد در صد از مزایای تحصیل رایگان برخوردار خواهند شد. همچنین، با پیگیری سازمان دارالقرآن الکریم، مدارج حفاظ در گروه پایه نظام اداری تعریف شده است و حفاظ عزیز اولویت استخدامی نیز دارند. همچنین، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز مکلف شد به اینکه با همکاری با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی برای ارتقاء این امتیازات گام بردارد.

دبیر ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم تصریح کرد: ان‌شاالله این امر در ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم پیگیری می‌شود. همچنین، نقطه اصلی این بحث، مشکل ما در فضاسازی و تبلیغات است که قرار است همه اقدامات ملی که در طرح تعریف شده، پیوست‌های تبلیغی و ترویجی در صدا و سیما داشته باشد و اگر همه مجموعه صدا و سیما پای کار بیایند، ان‌شاءالله به اهداف مورد نظر در طرح ملی حفظ قرآن کریم دست خواهیم یافت.

انتهای پیام

captcha