تأخیر در رونمایی از سامانه جامع حفظ قرآن و دلایل آن/ فراخوان پیشنهاد نام
کد خبر: 3699514
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۳
انجم‌شعاع بیان کرد:

تأخیر در رونمایی از سامانه جامع حفظ قرآن و دلایل آن/ فراخوان پیشنهاد نام

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ دبیر ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم با اشاره به موکول شدن رونمایی از سامانه جامع حفظ قرآن به اوایل سال آینده و دلایل این اقدام، گفت: فراخوان انتخاب نام برای این سامانه از همین طریق اعلام می‌شود.

تأخیر در رونمایی از سامانه جامع حفظ قرآن و دلایل آن / فراخوان پیشنهاد نام

به گزارش ایکنا؛ در آخرین جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی که اوایل اسفندماه امسال برگزار شد، بحث‌های طولانی در مورد طرح ملی حفظ قرآن کریم صورت گرفت، از جمله این بحث‌ها تأکید بر رونمایی از «سامانه جامع حفظ قرآن کریم» بود. در این بخش مقرر شد تا طی یک هفته یا ۱۰ روز آینده(نیمه اول اسفند) این سامانه رونمایی شود.
در جلسه شورای توسعه بر این مسئله که این سامانه در وهله اول رونمایی می‌شود، اما بارگذاری اطلاعات به مرور صورت خواهد گرفت نیز تأکید شد. با این وجود سامانه مذکور در زمان مقرر رونمایی نشد و بر اساس اطلاعات دریافتی تا پایان سال نیز این رونمایی صورت نخواهد گرفت.
در همین رابطه محمد انجم‌شعاع، دبیر ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، در مورد دلایل رونمایی نشدن از این سامانه و کلیات آن نیز گفت: با توجه به ضرورت التزام بخشی و احصاء اطلاعات موجود و نیز تعیین وضعیت واقعی آمار حفاظ قرآن کریم در سطوح مختلف و برابر مصوبه شورای توسعه ماموریت جدی برای تجمیع این اطلاعات و آمار داشته‌ایم.
وی افزود: کارهای نرم‌افزاری این موضوع در مجموعه‌ای که طرف قرارداد ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم بود در زمان‌بندی خود به خوبی انجام شده است و همچنین هماهنگی لازم برای ورود و ثبت آمار و اطلاعات دستگاه‌ها انجام شده است.
انجم‌شعاع با تأکید بر اینکه در این زمینه همکاری بسیار خوبی صورت گرفته است، بیان کرد: برنامه بر این بود که رونمایی از این مراسم چند روز قبل برگزار شود، اما با توجه به مصوبه شورا که این رونمایی باید طی مراسمی با حضور اعضای شورای توسعه انجام بگیرد، در هفته جاری وهفته آینده امکان این تجمیع وجود نداشت.
دبیر ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم با اشاره به اینکه در روزهای پایان سال اعضای شورا درگیر فعالیت‌های دیگر بوده‌ و امکان تجمیع وجود نداشت، اظهار کرد: بر همین اساس توافق شده است تا رونمایی از این سامانه که بانک اطلاعات حفاظ قرآن کریم است، اوایل سال آینده صورت بگیرد.
وی در ادامه به بیان نکاتی در مورد این سامانه پرداخت و گفت: دستگاه‌های اصلی از جمله آموزش و پرورش، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان تبلیغات اسلامی که اطلاعات کمی بالایی داشتند، در موعد مقرر اطلاعات خود را به صورت سیستمی در اختیار سامانه قرار داده‌ و موارد تکراری نیز حذف شد.
انجم‌شعاع به ادعاهای برخی دستگاه‌ها در زمینه تعداد بالای تربیت حافظ قرآن کریم در سال‌های گذشته اشاره و عنوان کرد: این دستگاه‌ها که ادعای بالایی در مورد بالا بودن حفاظ خود داشتند هنوز و تا این ساعت هیچ اطلاعاتی وارد سامانه نکرده و به نظر می‌رسد که سامانه‌ داخلی آن دستگاه‌ها سامانه جدی‌ای نبوده است وگرنه تاکنون اطلاعات خود را وارد سامانه جامع کرده بودند.
دبیر ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم تأکید کرد: از دو روز قبل کار ثبت اطلاعات موسسات مردمی بزرگ شروع شده و این اطلاعات و آمار این موسسات نیز وارد سامانه خواهد شد.
وی در ادامه به دعوت از همه مجموعه‌ها برای ثبت اطلاعات خود در مورد حفظ قرآن کریم در این سامانه پرداخت و بیان کرد: هر دستگاهی که به زعم خود آماری در این موضوع دارند، با توجه به توافق ما برای رونمایی از این سامانه در اوایل سال آینده، درخواست ما این است که اطلاعات و آمار خود را از طریق شماره تلفن 66976557 اطلاع‌رسانی کنند.
انجم‌شعاع همچنین با تأکید بر اینکه اصلی‌ترین آمار در سامانه ثبت شده است و فضای آماری روشن است، گفت: با توجه به اینکه هنوز رونمایی از سامانه صورت نگرفته است، عدد و رقمی در مورد میزان حفاظ ثبت شده اعلام نمی‌شود تا زمانی که رونمایی صورت بگیرد.
دبیر ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم افزود: برای اینکه این سامانه دارای یک نام قرآنی باشد، یک فراخوان از همین طریق اعلام می‌کنیم که علاقه‌مندان و افراد دارای ذوق و قریحه پیشنهادات خود در مورد نام این سامانه را به شماره‌ای که اعلام شده است، اعلام کنند تا به پیشنهاد برتر نیز از سوی ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم هدیه‌ای اعطا شود.
معاون هماهنگی و نظارت راهبردی شورای توسعه فرهنگ قرآنی در ادامه تصریح کرد: با توجه به همه کارهای صورت گرفته امیدوار هستیم که دیدار نوروزی اعضای شورای توسعه فرهنگ قرآنی در ابتدای سال 97 همزمان با رونمایی از سامانه جامعه حفظ قرآن کریم باشد.
وی همچنین در پاسخ به این سوال که این سامانه برای همه قابل دسترسی است یا خیر، گفت: بخش اطلاعات عمومی در اختیار عموم مردم است، در خصوص حافظان قرآن کریم که اطلاعات آنها باید ثبت شود این قابلیت تعریف شده است. ضمن اینکه نرم‌افزار این سامانه از طریق اپراتورهای تلفن همراه به صورت فراگیر در اختیار همه قرار خواهد گرفت تا اطلاعات تکمیلی خود را در اختیار سامانه قرار داده و آن را به‌روزرسانی کنند.
انجم‌شعاع همچنین در مورد راستی‌آزمایی آمار و اطلاعات ثبت شده نیز بیان کرد: برابر مصوبات ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم این کار بر عهده سازمان تبلیغات اسلامی قرار گرفته است. برای این کار آیین‌نامه‌ای تدوین شده است که در زمان مقرر در مورد آن نیز اطلاع‌رسانی خواهد شد.
وی در پایان اذعان کرد: این سامانه در جلسه کارشناسان ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم که روز آینده برگزار می‌شود، نمایش داده خواهد شد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
captcha