به گزارش ایکنا؛ کمیسیون حقوق بشر اسلامی در سال 1997 میلادی در لندن آغاز به کار کرد. این نهاد که یک سازمان غیرانتفاعی است با هدف برقراری عدالت و احقاق حقوق اقشار ستمدیده از هر دین و نژاد تأسیس شده است و با نهادهای مختلف اسلامی همکاری میکند. همچنین این کمیسيون با نهادهای بینالمللی همکاری گستردهای دارد، به طوری که از سال 2007 با بخش امور اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد همکاری مشورتی داشته و برای اتحادیه اروپا کارهای مطالعاتی انجام میدهد.
«مسعود شجره»، بنیانگذار و رئیس کمیسيون حقوق بشر اسلامی، در گفتوگو با ایکنا از فعالیتهای مختلف این کمیسيون گفت که در زیر میآید:
ایکنا: لطفاً درباره فعالیتهای بینالمللی کمیسیون حقوق بشر اسلامی توضیح دهید.
کمیسیون حقوق بشر اسلامی حدود 20 سال پیش با هدف رسیدگی به مسائل مربوط به حقوق مسلمانان و غیرمسلمانان تأسیس شد. در حقیقت هدف ما این بود که انجمن حقوقی بینالمللی باشیم که به خاطر اعتقادات اسلامی خود به تمام مستضعفان جهان خدمات ارائه کنیم. از آنجا که مسلمانان مثلاً در فلسطین یا در کشمیر، میانمار، سوریه، یمن، آفریقا یا حتی کشورهای غربی بیش از دیگران زیر بار ظلم قرار دارند بیشتر وقت ما صرف احقاق حقوق مسلمانان میشود و از همین رو روابط خوبی با سازمانهای مختلف داریم. تحقیقات نشان داده است که 80 درصد از مستضعفان و افراد مورد ظلم در جهان، مسلمان هستند اما در عین حال در دنیا برداشت اشتباهی هست که مسلمانان را عامل ظلم میدانند.
ایکنا: اقدامات عملی کمیسیون حقوق بشر برای احقاق حقوق مسلمانان چه بوده است؟
کمیسیون حقوق بشر اسلامی بخش ویژه امور حقوقی دارد. در انگلیس و غرب فقط انجمن اسلامی هستیم و وکلایی در خود انجمن داریم که به مشکلات حقوقی مسلمانان رسیدگی میکنند. بخش حقوقی ما (IHRC Legal) یک شبکه حقوقی است که در پروندههای قضایی به افراد نیازمند کمک میکند؛ همچنین به کسانی که نیاز دارند مشاوره حقوقی میدهیم.
بخش دیگری از فعالیتهای ما کارهای پژوهشی است که بسیار مهم است و اعتبار زیادی در اروپا دارد. اتحادیه اروپا تحقیقات مربوط به جلوگیری از اسلامهراسی در سه کشور انگلیس، آلمان و فرانسه را به ما سپرده است. همچنین در زمینه مسائلی مثل حقوق زنان یا وضعیت مسلمانان چین، فرانسه، نیجریه و فلسطین پژوهشهایی انجام میدهیم.
قسمت سوم کار ما برپایی کمپین است؛ گروههایی داریم که به صورت جمعی و با نامهنگاری یا ایمیل در مواردی مانند حجاب دختران دانشجو در مدارس، تحریم کالاهای اسرائیلی، عوض کردن قوانین مربوط به تروریسم که روی مسلمانان تأثیر منفی دارد یا مثلاً در مورد آزادی شیخ زکزاکی در نیجریه (رهبر شیعیان نیجریه) و دیگر کسانی که در زندان هستند و اصلاح قوانین این کشور یا نقض حقوق بشر در بحرین کمپینهایی برگزار میکنیم.
در همین زمینه نمونههای دیگری هم میتوان ذکر کرد. در مدارس انگلیس آموزشهای جنسی از سنین بسیار کم مثلاً 5 یا 6 ساله آغاز یا همجنسبازی در مدارس تدریس میشود و به این مسائل اعتراض داریم چون معتقدیم باعث بروز مشکل میشود و برخلاف قوانین اسلامی است؛ کمپینی برای جلوگیری از این آموزشها داریم. همچنین کمپینهایی برای آزادی فلسطین راهاندازی کردهایم.
بخشی از فعالیتهای ما در غرب و بخش دیگر در خارج از غرب است. به خاطر مسائلی که در غرب پیش آمده فشارهای زیادی روی مسلمانان است؛ در کشورهای غربی هم در آمریکا و هم اروپا پروژههایی هست که اسلام را به گونهای بازتعریف کنند که مانند مسیحیت به حیطه خصوصی افراد بپردازد و ارتباطی با مسائل سیاسی اجتماعی و فرهنگی نداشته باشد؛ همان گونه که امام خمینی(ره) این نوع اسلام را «اسلام آمریکایی» نامید و مقام معظم رهبری نیز در مورد اسلام و «تشیع انگلیسی» بیاناتی داشتهاند و تأکید دارند که این نوع تشیع از مسلمانان و مستضعفان دفاع نمیکند و مقابل ظالمان نمیایستد و فقط به عبادات شخصی میپردازد.
اکنون دارند این نوع اسلام را در بین مسلمانان به ویژه دانشجویان مسلمان فرهنگسازی میکنند و یکی از اقدامات ما جلوگیری از این فرهنگسازی نادرست است.
ایکنا: ارتباط کمیسیون حقوق بشر اسلامی با سایر نهادهای اسلامی چگونه است؟
انجمن حقوق بشر جنبه مذهبی ندارد و بیشتر کارمندان آن اهل تسنن هستند. چون بیشتر مسلمانان جهان اهل تسنن هستند. گرچه مدیریت آن فعلاً در دست یک فرد شیعه است اما مسئولیت دفاع از حقوق همه مسلمانان و همه مردم را وظیفه خود میدانیم. هیچ وقت فراموش نمیکنم که یک بار یک فرد غیرمسلمان به ما مراجعه کرد و با او در دادگاه همراهی کردیم. از وی پرسیدم که چطور شد به ما مراجعه کرده است. وی گفت به جاهای مختلف مراجعه کردم اما آنها کمکی به من نکردند با خود گفتم بروم سراغ کسانی که روزانه پنج وعده نماز میخوانند و شما به من کمک کردید.
اکنون مشاور سازمان ملل هستیم از اتحادیه اروپا بودجه میگیریم و در سطح بینالمللی شناخته شده هستیم و همه باید افتخار کنیم که توانستهایم به چنین جایی برسیم. هنوز هیچ سازمان اسلامی دیگری به این جایگاه نرسیده است.
پروژهای به نام «عدالتخواهان جهان» داریم که 37 سازمان حقوق بشری از کشورهای مختلف جهان همچون مالزی، ترکیه، اندونزی، افغانستان، پاکستان و هندوستان در آن گرد آمدهاند و سعی میکنیم این نهادها را تقویت کنیم.
کار دیگر ما «استکبارستیزی» است که با گروههای غیرمسلمان برای کمک به مستضعفان و مبارزه با مستکبران جهان همکاری میکنیم.
ایکنا: مهمترین چالشهای حقوق بشری پیش روی مسلمانان بریتانیا و غرب چیست؟
در غرب به طور کلی «اسلامهراسی» مهمترین مسئله پیش روی مسلمانان است که اکنون وخیمتر شده و به نفرتپراکنی علیه اسلام تبدیل شده است. قبل از همه دولتها و سیاستمداران برجسته از این فضا حمایت میکنند. برخی احزاب افراطی نیز حامی سرسخت این تفکر هستند. در درجه دوم رسانههای مختلف به این جریان دامن میزنند. اگر در گوگل کلمه «اسلام» را جستوجو کنید 95 درصد مطالب منفی است. در غرب این را روزانه احساس میکنیم. همه مشکلات دنیا را گردن مسلمانان میاندازند. این باعث شده که حالت تنفر ایجاد شود و مسلمانان به عنوان گروهی جدا از دیگران نشان داده میشوند. این «دیگرسازی» مسلمانان و به وجود آوردن محیط تنفر باعث شده است مورد حمله قرار بگیرند؛ به آنها کار نمیدهند و یا موقعی که میخواهند خانه بگیرند به آنها داده نمیشود. یعنی در برنامههای مختلف مسلمانان مورد تبعیض قرار میگیرند.
گزارشهای مختلفی که درباره انگلیس، آمریکا، فرانسه و آلمان و کانادا تهیه کردهایم و با کار تحقیقاتی این مسئله را نشان دادهایم که وقتی محیط تنفر ایجاد شود همه افراد جامعه عکسالعمل نشان میدهند و این باعث بروز اختلافات در اجتماع میشود که هم به مسلمانان آسیب میزند و هم به سایرین. اجتماعی که دچار تفرقه بشود با مشکلات اساسی دست به گریبان میشود. با مطالعه تاریخ میبینیم که قبل از هر کشتار جمعی مثلاً در آلمان، بوسنی یا جاهای دیگر ابتدا نفرتپراکنی شده است.
این باعث میشود که کشتن افراد ناموافق با نظر اکثریت جامعه، امری عادی و قابل قبول جلوه کند و اگر جلوی آن را نگیریم عاقبتی شبیه بوسنی یا میانمار در انتظار خواهد بود.
ایکنا: به نظر شما ترامپ چه تأثیری بر گسترش اسلامهراسی داشته است؟
پاسخ به این سؤال مانند پاسخ به این سؤال است که اول مرغ به وجود آمده یا تخممرغ. آیا اسلامهراسی به حدی رسیده بود که در انتخاب ترامپ مؤثر باشد یا برعکس ترامپ باعث شده است اسلامهراسی تشدید شود؟ من فکر میکنم هر دوی این مسائل دست به دست هم دادند. اگر این محیط تنفر، خودخواهی و دیگرسازی نبود، شاید ترامپ موفق نمیشد. ترامپ از این مسئله هم در مورد مسلمانان و هم مکزیکیها استفاده کرد. آدولف هیتلر (رهبر کاریزماتیک حزب ناسیونالسوسیالیست کارگران آلمان) هم تا حدودی از همین تفکر استفاده کرد و در بوسنی هم شاهد همین امر بودیم.
برای استفاده از این تفکر باید ابتدا نفرتپراکنی انجام شده باشد تا فردی مانند ترامپ یا هیتلر سر کار بیاید. به نظر من از آنجا که آمریکا و غرب مدتی است که نمیتوانند مسائل اجتماعی سیاسی و اقتصادی خود را حل کنند، مجبورند از این مسائل برای فریب مردم استفاده کنند و بگویند با حل معضل مسلمانان مشکلات شما حل میشود؛ در حالی که نه تنها مشکلات حل نمیشود، بلکه بدتر هم میشود. به قدرت رسیدن ترامپ نشان میدهد که این تنفرپراکنی و منفیبافی تا چه اندازه موفق بود و در اجتماعات غربی فراگیر است.
ایکنا: نظر شما درباره ضعف و بیکفایتی حکومتهای اسلامی در احقاق حقوق مسلمانان در جهان چیست؟
بیشتر حاکمان کشورهای اسلامی خودشان از اسلام واقعی هراس دارند. مثلاً سران عربستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس یا مصر میدانند اگر اسلام واقعی اجرا شود، نخستین پیامد آن حذف خودشان از رأس این کشورها خواهد بود. از یک طرف دست مردم را به خاطر دزدی یک تکه نان قطع میکنند و از طرف دیگر خودشان میلیاردها دلار از سرمایه ملت خود را میدزدند و هیچ اتفاقی نمیافتد.
اکثر حاکمان عربی خودشان به نوعی محصول فضای اسلامهراسی هستند. متأسفانه اسلامهراسی به آنها کمک میکند، چون اگر «دیگرسازی» بشود و مسلمانها را قومی دور از تمدن و فرهنگ و عقبافتاده نشان دهند این امر به اسرائیل کمک میکند که صحرای سینا را بگیرد و بگوید مسلمانها انسان نیستند. همینطور به کشوری مثل عربستان کمک میکند تا مردم خود را زیر بار ستم نگه دارند و یا در نیجریه وقتی حکومت به گروه شیخ زکزاکی ظلم میکند آنها را افراد عقبمانده جلوه میدهد. بنابراین حاکمان کشورهای مسلمان هم به پدیده اسلامهراسی دامن میزنند. در این بین تا حدودی ترکیه و مالزی رفتار بهتری دارند.
گفتوگو: محسن حدادی
انتهای پیام