محمدصادق افراسیابی، معاون فرهنگسازی و توسعه کسبوکارهای مرکز فناوری اطلاعات و رسانههای دیجیتال، در گفتوگو با ایکنا؛ با اشاره به اینکه مهلت ارسال آثار به دبیرخانه یازدهمین جشنواره رسانههای دیجیتال تا 31 اردیبهشت ماه تمدید شده است، گفت: جشنواره رسانههای دیجیتال مهمترین جشنواره عرصه رسانههای دیجیتال در کشور است که سالهاست تمام تولیدکنندگان و صاحبان آثار این حوزه با جشنواره ارتباط دارند.
وی با اشاره به اینکه در دورههای قبل نگاه جشنواره بیشتر فنی بود، گفت: در دورههای قبل بیشتر به ساختار محتوا و قالب ارائه توجه میشد، اما در دوره جدید هفت موضوع، که با توجه به سیاستهای کشور در فضای مجازی اهمیت بیشتری دارند، شناسایی و به عنوان موضوع به تولیدکنندگان آثار دیجیتالی پیشنهاد شد.
موضوعات جشنواره
افراسیابی سه موضوع جشنواره را اینچنین برشمرد: موضوع «اقوام و فرهنگ ملی و محلی» که صاحبان آثار در قالب هنرهای دیجیتال اقوام، پایگاههای اینترنتی اقوام، شبکههای اجتماعی اقوام و نرمافزارهای تلفن همراه میتوانند شرکت کنند؛ موضوع «امید و نشاط اجتماعی» که صاحبان آثار در قالب شبکههای اجتماعی امید، هنرهای دیجیتال امید، پایگاههای اینترنتی امید، نرمافزارهای تلفن همراه امید و نرمافزارهای رسانهای امید میتوانند در جشنواره حضور یابند و موضوع «حکمرانی و مدیریت» که صاحبان آثار در قالب نرمافزارهای تلفن همراه حکمرانی، بازیهای رایانهای حکمرانی، ایده حکمرانی و پایگاههای اینترنتی میتوانند شرکت کنند.
وی در ادامه سایر موضوعات را بیان کرد که از این قبیلاند: «خانواده و سبک زندگی» که صاحبان آثار در قالب نرمافزارهای تلفن همراه خانواده، هنرهای دیجیتال خانواده، بازیهای رایانهای خانواده، پایگاههای اینترنتی خانواده، نرمافزارهای رسانهای خانواده میتوانند در این بخش شرکت کنند؛ موضوع «مسجد و مناسک دینی» که صاحبان آثار در قالب نرمافزارهای رسانهای مسجد، نرمافزارهای تلفن همراه مسجد، بازیهای رایانهای مسجد و پایگاههای اینترنتی مسجد میتوانند در جشنواره شرکت کنند؛ موضوع «انقلاب اسلامی و مقاومت» که صاحبان آثار در قالب هنرهای دیجیتال انقلاب، پایگاههای اینترنتی انقلاب، نرمافزارهای تلفن همراه انقلاب و نرمافزارهای رسانهای انقلاب میتوانند در آن شرکت کنند و موضوع «کسبوکارهای» نوپا که صاحبان آثار در قالب نرمافزارهای تلفن همراه کسبوکار، بازیهای رایانهای کسبوکار، پایگاههای اینترنتی کسبوکار و ایده کسبوکار میتوانند در جشنواره حضور یابند.
معاون فرهنگسازی و توسعه کسبوکارهای مرکز فناوری اطلاعات و رسانههای دیجیتال با اشاره به اینکه تعداد آثار ارسالی به جشنواره بسیار زیاد است اما فقط آثار مرتبط با موضوعات جشنواره داوری میشود، گفت: همانند سالهای گذشته هر اثری را نمیتوان به جشنواره ارسال کرد.
دبیران جشنواره جریانسازی میکنند
وی در خصوص نحوه داوری آثار نیز گفت: در هر حوزه یکی از استادانی که در آن حوزه مرجعیت علمی دارد و کار پژوهشی و مطالعاتی انجام داده به عنوان دبیر انتخاب شده است. البته دبیران جشنواره با توجه به تسلطی که بر بخش خود دارند، به جریانسازی، گفتمانسازی و شبکهسازی جشنواره نیز کمک خواهند کرد. این دبیران رئیس هیئت داوران بخش خود نیز هستند.
اهمیت بیشتر ضریب محتوا در داوری
وی با تأکید بر اینکه امسال در داوری جشنواره یازدهم ضریب بیشتری به محتوا داده شده و قالب ضریب کمتری دارد، گفت: البته قالب باید استاندارد باشد، اما بحث محتوا چون در کشور مغفول مانده بود، امسال بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.
افراسیابی در خصوص نحوه معرفی آثار برتر در جامعه بیان کرد: کسانی که آثار خود را به دبیرخانه ارسال میکنند این مجوز را به ما میدهند که آثارشان به ویژه در بخش هنرهای دیجیتال بتواند حداقل یکبار از رسانه ملی پخش شود. البته بعد از برگزاری جشنواره، فرصت بیشتری به معرفی آثار اختصاص مییابد، زیرا حکم دبیران جشنواره دوسالانه امضا شده است تا بلافاصله بعد از اختتامیه جشنواره بحث گفتمانسازی و جریانسازی متناسب با آثار ارسالی دنبال شود. در حقیقت شبکهسازی تولیدکنندگانی که در هر حوزه تخصص دارند از سوی دبیران آن بخش دنبال خواهد شد.
وی همچنین گفت: دو نفر از فعالان رسانههای دیجیتال را که محتوای بیشتر و بهتری را متناسب با همان بخش در سالهای گذشته تولید کردهاند به دبیر هر بخش معرفی کردهایم؛ این دو نفر نمیتوانند در جشنواره شرکت کنند، اما عضو هیئت داوران هستند.
افراسیابی از برنامهریزی برای انتشار آثار در آپارات، اینستاگرام و رسانههای رسمی کشور نیز خبر داد و اعلام کرد: امسال شرکا و حامیان رسانهای جشنواره از جمله خبرگزاری ایکنا ما را در ترویج آثار برتر یازدهمین جشنواره رسانههای دیجیتال یاری میکنند.
انتهای پیام