اکران «شن‌ها را فراموش نکنید» در پایتخت
کد خبر: 4212155
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۴

اکران «شن‌ها را فراموش نکنید» در پایتخت

همزمان با پنجم اردیبهشت‌ماه سالروز شکست حمله نظامی آمریکا به طبس پویش فرهنگی به مناسبت این روز در پایتخت اجرا شد.

اکران «شن‌ها را فراموش نکنید» در پایتختبه گزارش ایکنا به نقل از اداره ارتباطات و امور بین‌الملل سازمان زیباسازی شهر تهران، همزمان با پنجم اردیبهشت‌ماه سالروز شکست حمله نظامی آمریکا به ایران در طبس در سال ۱۳۵۹، پویش دو زبانه «شن‌ها را فراموش نکنید» به همت سازمان زیباسازی در فضای شهری پایتخت اکران شد. 

یادآوری می‌شود، عملیات پنجه عقاب در ایران معروف به عملیات طبس؛ نام عملیاتی نظامی بود که توسط نیروی دلتای ارتش ایالات متحده در پنجم اردیبهشت ۱۳۵۹ برای آزادسازی آمریکایی‌هایی که در سفارت سابق آمریکا در ایران توسط دانشجویان انقلابی دستگیر شده بودند، انجام شد. فرمان اجرای این عملیات از سوی کارتر، رئیس جمهور وقت آمریکا با اعلام کلمه رمز «بروید» صادر و در غروب روز پنجشنبه، چهارم اردیبهشت ۱۳۵۸ این عملیات آغاز شد.

طی این عملیات شش هواپیما و هشت بالگرد آمریکایی برای آزادی ۵۳ گروگان آمریکایی در تهران وارد حریم هوایی ایران می‌شوند، در حین این عملیات سه بالگرد دچار نقص فنی شده و در نهایت عملیات با کشته شدن هشت نفر به علت وقوع طوفان شن در منطقه طبس و برخورد یک هواپیمای سی۱۳۰ و یک بالگرد سی‌اچ  ۵۳ با یکدیگر کشته می‌شوند و پنج بالگرد هم روی زمین باقی می‌ماند و بقیه نیروها با پنج هواپیما خود را به ناو هواپیمابر نیمیتز می‌رسانند و عملیات به‌طور کامل شکست می‌خورد.

امام خمینی (ره) پس از این واقعه فرمودند: «نباید بیدار شوند آنهایی که به معنویات توجه ندارند و به این غیب ایمان نیاوردند، (چه کسی) این هلیکوپترهای آقای کارتر را که می‏‌خواستند به ایران بیایند، ساقط کرد؟ ما ساقط کردیم؟ شن‌ها ساقط کردند، شن‌ها مامور خدا بودند، باد مأمور خداست. لیکن ما نباید مغرور شویم، من به ملت ایران عرض می‌کنم مغرور نشوید، تمام قدرت قدرت خداست و باید به او اتکال کنید».

انتهای پیام
captcha