تفاوت آموزش‌های قرآنی در فضای سنتی و مجازی
کد خبر: 3894184
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۶

تفاوت آموزش‌های قرآنی در فضای سنتی و مجازی

مهدی دغاغله با اشاره به آیه «وَإِنَّكَ لَتُلَقَّى الْقُرْآنَ مِنْ لَدُنْ حَكِيمٍ عَلِيمٍ»، گفت: ما قرآن کریم را از طریق تلقین یاد می‌گیریم. اینکه استاد روبه‌روی شاگردی می‌نشیند و او بدون واسطه و مستقیم آموزش‌ها و شیوه تلفظ حروف را فرامی‌گیرد بسیار مؤثر و با برکت است، اما در فضای مجازی انباشتگی مطالب بسیار زیاد است و مطالب فرّارند.

مهدی

مهدی دغاغله، پیشکسوت قرآن کریم، در گفت‌وگو با ایکنا از خوزستان، درباره تفاوت فعالیت‌های آموزشی مجازی و سنتی اظهار کرد: پرداختن به فعالیت‌های فضای مجازی به شکلی که اکنون ملاحظه می‌کنید یکی از نتایج در خانه ماندن است و فرد ناچار است که فعالیت خود را به شکلی ادامه دهد و نباید آن را متوقف کند. 

وی ادامه داد: تا جایی که بتوانیم از فضای مجازی استفاده می‌کنیم و جلسات و درس‌های مربوط به قرآن کریم در قالب تلاوت، اجرای تواشیح و... را ادامه می‌دهیم. فضای مجازی اینستاگرام مخاطبان زیادی دارد و به همین دلیل فعالیت‌هایمان را در آنجا ادامه می‌دهیم. البته هیچ‌وقت این فضا جای جلسات حضوری را نمی‌گیرد. 

این داور بین‌المللی قرآن کریم گفت: به دلیل توانایی تکلم به زبان عربی برای بعضی از کشورهای مسلمان مانند عراق و بحرین که هم‌مذهب ما هستند، از امکان پخش زنده اینستاگرام استفاده کردیم و مطالبی بیان شد که با استقبال مواجه شد. پیام‌هایی که پس از این پخش زنده برای من ارسال شد حکایت از شوق و ذوق مخاطب نسبت به این برنامه‌ها دارد.

دغاغله گفت: کسانی که تشنه فعالیت‌های قرآنی هستند و دسترسی به مطالب و منابع ندارند، می‌توانند از این طریق آموزش‌ها را پیگیری و جواب سوالات خود را پیدا کنند. فرق فضای مجازی با جلسات حضوری این است که این فضا فرامرزی است و بدون روادید و هزینه سفر می‌توان برنامه‌های آموزشی خود را به کشورهای دیگر هم انتقال داد. 

وی افزود: فضای مجازی تعداد مخاطبان بیشتری دارد اما تأثیرگذاری در جلسات حضوری و رو در رو بیشتر است؛ این موضوع هم یک اعتقاد است و هم یک تجربه. براساس آیه مبارکه قرآن کریم «وَإِنَّكَ لَتُلَقَّى الْقُرْآنَ مِنْ لَدُنْ حَكِيمٍ عَلِيمٍ؛ و حقا تو قرآن را از سوى حكيمى دانا دريافت مى‌دارى (۶،نمل)» ما قرآن کریم را از طریق تلقین یاد می‌گیریم. در قرآن آمده است که پیامبر(ص) به وسیله «تَلَقی» از جبرئیل قرآن را آموختند. اینکه استاد روبه‌روی شاگردی می‌نشیند و او بدون واسطه و مستقیم آموزش‌ها و شیوه تلفظ حروف را فرامی‌گیرد بسیار مؤثر و با برکت است. 

دغاغله با بیان سخن پیامبر اکرم(ص) مبنی بر «لَأن یَهدِی الله بِكَ رَجُلاً واحِدًا خَیرٌ لَكَ مِمَّا طَلَعَت عَلَیهِ الشَّمس‎؛ اگر به دست تو یك نفر هدایت شود بهتر است از آنچه خورشید بر آن می‏‌تابد.»، تصریح کرد: در نظام آموزش چهره به چهره اگر یک نفر هم تاثیر پذیرد و موفق شود برای ما کفایت می‌کند. 

در فضای مجازی انباشتگی مطالب بسیار زیاد است. در آنِ واحد حجم زیادی از معلومات به انسان وارد می‌شود، معلومات فر‏‎ار هستند و سر جای خود نمی‌مانند. البته یک نکته اینجا وجود دارد که ما یک معلومات داریم و یک علم؛ علم نمی‌تواند در فضای مجازی وجود داشته باشد. فضای مجازی فقط معلومات را زیاد می‌کند اما علم و دانش را نه. فضای مجازی عمق ندارد و فقط یکسری معلومات به انسان وارد می شود اما علم عمقی است و فکر می‌خواهد، سکوت می‌خواهد، تهجد می‌خواهد. در هیاهو آدم نمی‌تواند فکر کند و اینگونه با افکار و برنامه‌ریزی دیگران حرکت می‌کند.

این مدرس دانشگاه به بیان ویژگی‌های آموزشی در فضای مجازی اشاره و اظهار کرد: در فضای مجازی انباشتگی مطالب بسیار زیاد است. در آنِ واحد حجم زیادی از معلومات به انسان وارد می‌شود، معلومات فرّ‏‎ار هستند و سر جای خود نمی‌مانند. البته ما یک معلومات داریم و یک علم؛ علم نمی‌تواند در فضای مجازی وجود داشته باشد. فضای مجازی فقط معلومات را زیاد می‌کند اما علم و دانش را نه. فضای مجازی عمق ندارد و فقط یکسری معلومات به انسان وارد می شود اما علم عمقی است و فکر، سکوت و تهجد می‌خواهد. در هیاهو آدم نمی‌تواند فکر کند و اینگونه با افکار و برنامه‌ریزی دیگران حرکت می‌کند. 

وی در پایان به گفت‌وگوهای زنده خود با قاریان برخی از کشورهای عربی پرداخت و گفت: قاریان برخی از کشورهای عربی تماس گرفته و از من خواستند درباره تلاوت معنا‌محور گفت‌وگو کنیم. البته آنها به تلاوت معنامحور، قرائت «تصویرمعنا» می‌گویند. این موضوع در چند برنامه زنده مشترک بود و به بخش‌هایی که باید در قرائت رعایت شود پرداخته شد. 

انتهای پیام
captcha