بندگان خاص خدا چه اوصافی دارند / امیرالمؤمنین(ع)، سرآمد عبادالرحمن
کد خبر: 3968584
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۹
تفسیر آیات منتخب / 15

بندگان خاص خدا چه اوصافی دارند / امیرالمؤمنین(ع)، سرآمد عبادالرحمن

حجت‌الاسلام حیدری، براساس آیات سوره فرقان، تواضع، حلم، عبادت خالصانه شبانگاه، دعا برای دوری از جهنم و پرهیز از افراط و تفریط را از جمله اوصاف عبادالرحمن برشمرد و گفت: حضرت امیرمؤمنان(ع)، نماد بارز و سرآمد عبادالرحمن است.‌

بندگان خاص خدا چه اوصافی دارند؟ / امیر المومنین(ع)، سرآمد عباد الرحمن ( آماده)به گزارش ایکنا از خوزستان، حجت‌الاسلام رضا حیدری، استاد حوزه علمیه اهواز، امروز ۱۲ اردیبهشت‌ماه در برنامه تفسیر آیات منتخب جزء نوزدهم گفت: خداوند در آیه ۶۳ از سوره مبارکه فرقان به صفات ویژه بندگان خود اشاره می‌فرماید که بحث جامع و جالبی است.

وی اظهار کرد: خداوند نام این بندگان را عبادالرحمن می‌گذارد و ۱۲ صفت برای آنها بیان می‌کند. در حقیقت این آیات تکمیلی بر آیات گذشته است که مشرکان لجوج هنگامی که نام خدای رحمان برده می‌شد، از سر استهزا و غرور می‌گفتند رحمان کیست. جایی که بندگان رحمان اینقدر عالی‌مقام هستند، عظمت خدای متعال بهتر درک می‌شود، خدای متعال برای اینکه در مقابل این مشرکان لجوج مقابله کند، بندگان خوب خود را معرفی می‌کند؛ اگر رحمان را نمی‌بینید بندگان رحمان را ببینید. چقدر خوب است که آن‌چنان خوب باشیم که پروردگار به ما فخر کند و ما را به عنوان نمادی بر وجود خودش معرفی کند.

حیدری ادامه داد: نخستین توصیف این است که عبادالرحمان متکبر، مغرور و خودخواه نیستند و این در اعمال و رفتارشان خود را نشان می‌دهد. ملکات اخلاقی ایشان در لابه‌لای اعمال و رفتارشان بروز پیدا می‌کند. آنها هنگامی که روی زمین راه می‌روند متواضعانه راه می‌روند.


این استاد حوزه افزود: صفت دوم آنها این است که اهل حلم و بردباری هستند. حوصله می‌کنند و اگر انسان با انسان نادانی مواجه شدند سلام می‌کنند، این سلام نشانه بی‌اعتنایی توأم با بزرگواری است. این سلام چه بر زبان جاری شود و چه در رفتار خود را نشان دهد که با مدارا رفتار کنند، نشان‌دهنده آن است که عبادالرحمن خود را با افراد جاهل درگیر نمی‌کنند.

حیدری گفت: صفت دیگرشان این است که عبادت خالصانه برای پروردگار ‌انجام‌ می‌دهند. شبانگاهان برای پروردگار سجده و قیام می‌کنند. وقتی چشم غافلان در خواب است، اینها بلند می‌شوند و در پیشگاه خدا راز و نیاز می‌کنند و خواب خوش را بر خود حرام می‌کنند. صفت چهارم عبادالرحمن این است که می‌گویند عذاب دوزخ را از ما دور کن که جهنم جایگاه بدی است.

وی صفت دیگر این افراد را عدالت در کارها دانست و گفت: عبادالرحمن، از افراط و تفریط به خصوص در مسئله انفاق دوری می‌کنند. برخی در انفاق اسراف می‌کنند و طوری انفاق می‌کنند که ممکن است خود فقیر شوند و برخی نیز از شدت ترس فقر، انفاق نمی‌کنند، اما عبادالرحمن، نه افراط می‌کنند و نه تفریط.

این استاد حوزه علمیه افزود: ششمین صفت آنها این است که اهل شرک و دوگانگی نیستند و دیگر اینکه از آلودگی به خون بی‌گناه پاک هستند. صفت دیگرشان این است که دامنشان پاک است و هیچگاه دامنشان را آلوده نکردند. امیرالمؤمنین(ع) که این روزها، روزهای ایشان است، نماد بارز تمام این اوصاف هستند. خداوند متعال در میان خلقش، حجت قرار داده است و آن‌ شخصی که در این صفات نمونه است، مولا امیرمؤمنان(ع) است که در این شبها حق است به ایشان متوسل شویم، ایشان را الگوی خود قرار دهیم تا مزین به عنوان عبادالرحمن شویم.

انتهای پیام
captcha