ایجاد تحول در بعد فرهنگی و معنوی جامعه ضروری‌ است
کد خبر: 4017278
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۲

ایجاد تحول در بعد فرهنگی و معنوی جامعه ضروری‌ است

آیت‌الله حیدری با تصریح به اینکه تغییر ساختار و ایجاد تحول در بعد فرهنگی و معنوی جامعه امروز از ضروری‌ترین امور است، گفت: عملی‌ترین راه برای ایجاد تحول و انسجام در نهادهای فرهنگی کشور، تشکیل یک قوه فرهنگی است که مستقل از سایر قوا و زیر نظر مقام معظم رهبری باشد.

حیدریبه گزارش ایکنا از خوزستان، آیت‌الله محسن حیدری، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری در نشست هم‌اندیشی علمای استان با موضوع اصلاح ساختار فرهنگی که امروز دوشنبه 8 آذر در محل دفتر نماینده ولی فقیه در استان خوزستان برگزار شد، با تصریح به وجود ناهماهنگی در ساختار نهادهای فرهنگی کشور گفت: همه می‌دانند که در ساختار نهادهای فرهنگی کشور، دوباره کاری، موازی کاری، تلف کردن وقت و بودجه وجود دارد که در نتیجه، عدم کارآمدی حاصل همه این مشکلات است. تغییر ساختار و ایجاد تحول در بعد فرهنگی و معنوی جامعه امروز از ضروری ترین امور است.

وی با تأکید بر اینکه حتما باید یک فکر عاجل و البته دقیق، واقع بینانه و همراه با آینده نگری داشت، اظهار کرد: اینکه برای اصلاح این ساختار در سطح کشور، نظرات کارشناسان و اهل نظر در سطح کشور شنیده می‌شود، کار بسیار حکیمانه و عادلانه‌ای است. برای ایجاد هماهنگی و جلوگیری از دوباره کاری و انحرافاتی که بر اثر تغییر دولت‌ها در جامعه ایجاد می‌شود، لازم است، مجموعه‌ای مستقل در نظر گرفته شود.

آیت‌الله حیدری توضیح داد: همان‌طور که قوه مقننه، مستقل از قوه مجریه است و قوه قضائیه، مستقل از دو قوه دیگر است و تشکیلات نظامی نیز مستقل از دیگر قوا هستند، قوه دیگری تحت عنوان قوه فرهنگی ایجاد کنیم که مستقل از همه قوا و زیر نظر مستقیم مقام معظم رهبری باشد و همه این نهادها اعم از سازمان تبلیغات اسلامی و دفتر تبلیغات اسلامی، حوزه هنری، وزارت ارشاد، آموزش و پرورش، وزارت آموزش عالی و صدا وسیما همه باید در یک راستا زیر نظر این قوه قرار بگیرند و کارکرد و برنامه‌ریزی و نظارت و پشتیبانی آنها و ارتباط آنها با قوای دیگر بر عهده وزرایی که تعیین می‌شوند، باشد.

این استاد حوزه علمیه افزود: در این تحول، وزارت ارشاد و آموزش و پرورش حذف نمی‌شوند، ولی وزارت رابط بین دولت و مجموعه‌های فرهنگی و آموزشی کشور باشد و یک ستاد مشترکی شبیه ستاد مشترک نیروهای مسلح تشکیل شود و مدیریت همه مجموعه با حکمی که از سوی مقام معظم رهبری صادر می‌شود، تعیین شود. این عملی ترین راه برای ایجاد تحول و انسجام در نهادهای فرهنگی است.

وی خاطرنشان کرد: البته امکان دارد در این تحول، برخی سازمان‌ها که کارهای مشابه دارند، ادغام شوند یا سازمان های جدیدی ایجاد شوند. این سازمانها در شاکله خود بمانند، اما مغز متفکر و ناظر و پشتیبان آنها باید زیر نظر یک ستاد مشترک باشد؛ به نحوی که همه آن دستگاه‌ها از یک جا خط بگیرند و پشتیبانی شوند و این طور نباشد که برخی زیر نظر مستقیم مقام معظم رهبری و برخی زیر نظر رئیس جمهور باشند و برخی امکان دارد زیر نظر هیچ کدام نباشند. این ناهماهنگی قابل تحمل نیست و برای ادامه راه فرهنگی در تراز نظام و انقلاب اسلامی باید تغییر و تحولی ایجاد کرد.

انتهای پیام
captcha