نظر علامه شوشتری درباره تاریخ ولادت امام جواد(ع)
کد خبر: 4035791
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۲

نظر علامه شوشتری درباره تاریخ ولادت امام جواد(ع)

علامه شیخ محمدتقی شوشتری در کتاب «رسالة فی تواریخ النبی و الآل» به اختلاف آرای علما درباره روز ولادت امام محمد جواد(ع) پرداخته و در پایان نظر خود را بیان کرده است.

رسالة فی تواریخ النبی و الآلعلامه شیخ محمدتقی شوشتری در کتاب «رسالة فی تواریخ النبی و الآل» به اختلاف آرای علما درباره روز ولادت امام محمد جواد(ع) پرداخته و در پایان نظر خود را بیان کرده است. آنچه در ادامه می‌خوانید بخشی از متن کتاب فوق است است:

«کلینی‏، شیخ مفید و شیخ طوسی در کتاب تهذیب و مسعودی در کتاب الاثبات و ابن خشاب و دیگران اتفاق نظر دارند که امام جواد(ع) در ماه رمضان متولد شدند(1). در کتاب کافی، ارشاد و تهذیب، ماه رمضان به صورت مطلق ذکر شده است و نویسندگان کتاب المسار و تاریخ غفاری نیمه ماه رمضان (2) و مسعودی و ابن خشاب و مولفان کتب الروضه و اعلام الوری و مناقب و محمد بن طلحه 19 ماه رمضان را روز میلاد امام جواد(ع) می‌دانند.(3)

و ابن عیاش بر اساس آنچه شیخ در کتاب مصباح نقل کرده است، تنها کسی است که بیان کرده است که امام جواد(ع) در دهم ماه رجب متولد شده‌اند (و میبدی در فواتح با او موافق است) و گفته است: از ناحیه مقدسه(ع) دعایی به ابی القاسم یاد داد شده است: اللّهمّ إنّي أسألك بالمولودين في رجب محمّد بن عليّ الثاني ... إلخ (4)

می‌گویم(شیخ شوشتری): ابن عیاش در پایان عمر خود دچار اشتباه شده است و چه بسا دعا را تحریف کرده است و دعا چنین بود: «محمد بن علی الاول» و گفتیم ولادت امام باقر(ع) در ماه رجب بود.

و نظر هر چه باشد در سال میلاد امام جواد(ع) اختلافی نیست و آن سال صد و نود و پنج هجری قمری(5) است.

منبع: قاموس الرجال، ج ‏12فی تواريخ‏ النبی، ص 17- 18

پاورقی‌:

1. الكافی 1: 492، الإرشاد: 316، التهذيب 6: 90، إثبات الوصيّة: 183، نقل عن ابن خشّاب، كشف الغمّة 2: 362.

2. مسارّ الشيعة (مصنّفات الشيخ المفيد) 7: 24، و نقل تاريخ الغفاري، في البحار 50: 15.

3. إثبات الوصيّة: 183، روضة الواعظين: 243، إعلام الورى: 329 (و فيه لسبع عشرة)، المناقب 4: 379، مطالب السئول: 303 (و فيه تاسع شهر رمضان) نقل عن ابن الخشّاب، كشف الغمّة 2: 362.

4. مصباح المتهجّد: 805

5. در متن کتاب سال میلاد امام جواد(ع) 175 ذکر شده که اشتباه تایپی است. 

انتهای پیام
captcha