ادغام نمایشگاه کتاب و قرآن در خوزستان
کد خبر: 4056870
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۴

ادغام نمایشگاه کتاب و قرآن در خوزستان

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان از ادغام دو نمایشگاه کتاب و قرآن در نمایشگاه «کتاب، قرآن و محصولات فرهنگی خوزستان» خبر داد و گفت: در این رویداد از ظرفیت مؤسسات فرهنگی و هنری و مجموعه‌های خودجوش استان استفاده می‌شود.

حجت‌الاسلام رضا کلاه‌کج، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستانمراسم رونمایی از پوستر نمایشگاه «کتاب، قرآن و محصولات فرهنگی خوزستان» خوزستان پیش از ظهر امروز، 24 اردیبهشت در اداره‌ کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان برگزار شد.

حجت‌الاسلام رضا کلاه‌کج، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان، گفت: امسال هیچ نمایشگاهی استانی قرآن در سطح کشور به روال قدیم برگزار نشد و تمام انرژی و فعالیت وزارت فرهنگ به برگزاری نمایشگاه متفاوت قرآنی در کشور متمرکز شد. دستورالعمل برگزاری نمایشگاه‌های قرآنی مربوط به تمام سال است، اما چون ماه مبارک رمضان، بهار قرآن است، انتظار می‌رود نمایشگاه در این ماه برگزار شود.

وی ادامه داد: امسال چون برنامه‌ای برای برگزاری نمایشگاه قرآن در استان‌ها وجود نداشت، اعتباری هم به این امر اختصاص داده نشد. با همفکری مجموعه‌های فرهنگی استان به این جمع‌بندی رسیدیم که نمایشگاه قرآن را با نمایشگاه کتاب تلفیق کنیم و نمایشگاه «کتاب، قرآن و محصولات فرهنگی خوزستان» را در اهواز برگزار کنیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان با بیان اینکه دهه کرامت که سالروز میلاد حضرت علی‌بن موسی‌الرضا(ع) برای این رویداد انتخاب شده است که فضای با نشاط و شادابی را برای مردم ایجاد کنیم، گفت: این نمایشگاه توسط جریان فرهنگی جبهه انقلاب اسلامی برگزار می‌شود و دستگاه‌های مختلفی مثل حوزه هنری تبلیغات اسلامی خوزستان، شهرداری اهواز، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، نهاد کتابخانه‌های عمومی و اداره اوقاف و امور خیریه استان و مهم‌تر از همه رسانه‌های استان در این رویداد دخالت دارند.

کلاه‌کج ادامه داد: این نمایشگاه توسط بخش خصوصی اجرا خواهد شد و شاید جزو اولین نمایشگاه‌هایی باشد که در آن، از ظرفیت مؤسسات فرهنگی و هنری و مجموعه‌های خودجوش استفاده می‌شود.

وی افزود: نمایشگاه‌هایی که در استان‌ها برگزار می‌شد، بیشتر حالت عرضه کتاب داشت و مردم جز خرید کتاب، بهره خاصی از نمایشگاه نداشتند، در فضای جدید با هدف ایجاد فضای فرهنگی و دینی مؤثر این حرکت در حال انجام است و به دنبال یک الگوسازی در برپایی نمایشگاه قرآن، عترت، کتاب و محصولات فرهنگی در کشور هستیم و اگر بتوانیم آن را خوب اجرا کنیم می‌توانیم آن را به عنوان الگو معرفی کنیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان با اشاره به بخشی از برنامه‌های این رویداد فرهنگی و قرآنی گفت: رونمایی از مجموعه اشعار شعرای عرب درباره سردار سلیمانی، تجلیل از چهره‌ها و مفاخر قرآنی، معرفی روستای قرآنی ـ که فرصتی برای کشف و پرورش استعدادهای قرآنی است ـ  بخشی از رویدادهای قرآنی نمایشگاه است. همچنین معرفی اولین روستای شعر ایران، معرفی روستای دوستار کتاب، اعلام روزتقویم خوزستان و در نظر گرفتن بخش‌هایی برای خانواده و کودک و نوجوان از دیگر رویدادهای این نمایشگاه است. حضور خدام رضوی و بیرق‌گردانی و مراسم خاص دهه کرامت نیز در نمایشگاه اجرا می‌شود. هر شب ویژه‌برنامه‌ نمایشگاه از سیمای مرکز استان پخش می‌شود.

وی تأکید کرد: تمامی اعتبارات این نمایشگاه به شکل استانی تأمین شده و توسط مؤسسات اجرا می‌شود و شورای هماهنگی نهادهای فرهنگی خوزستان که جزو اولین‌ها است، نقش بی‌بدیلی در این رویداد دارد. 

همچنین حسین لازم‌سعیدی، مدیر کارگروه قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این نشست گفت: نمایشگاه قرآن معمولاً در ماه مبارک رمضان برگزار می‌شد و این به صورت یک عادت در مرکز و مابقی استان‌ها درآمده بود. در حالی که می‌توان این نمایشگاه را در طول سال نیز برگزار کرد و آن را مخصوص به ماه مبارک ندید.

وی گفت: امسال سنت‌شکنی کردیم و این نمایشگاه در دهه کرامت با حضور بخش خصوصی برگزار خواهد شد.

در ادامه محمد شهباز گهروئی، رئیس حوزه هنری خوزستان گفت: خوزستان، استانی قرآنی است. می‌طلبد این رویدادها به لحاظ کمیت و کیفیت ارتقا یابد. ما نباید به ماه رمضان اکتفا کنیم چون اینجا خوزستان است. امیدوارم این نمایشگاه مطلع خوبی باشد. ظرفیت‌های قرآنی ما این قدر زیاد است که می‌توان سه نمایشگاه در طول سال برگزار کرد.

شهباز خاطرنشان کرد: از اینکه کار به سمت مردمی شدن رفته است، تشکر می‌کنم. با توجه به مردمی شدن کار طبیعی است که در آغاز با ضعف‌هایی مواجه خواهد بود که طبیعی است و باید از همان ابتدا برای رفع کاستی‌ها اقدام کرد.

همچنین وحید کیانی، مدیرکل کانون پرورش فکری کودک و نوجوان خوزستان ضمن قدردانی از برگزاری رویداد کتاب، گفت: خلأ این رویداد در خوزستان احساس می‌شد؛ خصوصاً در دورانی که به دلیل کرونا نمایشگاه کتاب در استان‌ها برگزار نشده است. کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان آمادگی حضور و همراهی در این رویداد را در حوزه توزیع کتاب دارد. کتاب‌های کودک انتشارات کانون پرورش فکری علی‌رغم اینکه قیمت پایینی دارند، از نویسندگان مشهور ایران و جهان هستند و تهیه آنها از نمایشگاه بار مالی زیادی برای خانواده‌ها ندارد.

وی خاطرنشان کرد: می‌توانیم با برپایی غرفه فروش اسباب‌بازی، راه‌اندازی کارناوال شادپیمایی عروسکی در نمایشگاه و ایجاد فضایی برای بهره‌مندی کودکان و خانواده در نمایشگاه حضور یابیم.

گفتنی است؛ در پایان این مراسم، پوستر نمایشگاه «کتاب، قرآن و محصولات فرهنگی خوزستان» رونمایی شد. این نمایشگاه از 19 خرداد به مدت یک هفته در نمایشگاه دائمی اهواز برگزار می‌شود. 

انتهای پیام
captcha