کتاب «ام‏‌سلمه همدم وحی» منتشر شد
کد خبر: 4104288
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۴

کتاب «ام‏‌سلمه همدم وحی» منتشر شد

کتاب «ام‏‌سلمه همدم وحی» اثر جدید مرضیه محمدزاده توسط انتشارات خیمه منتشر شد.

کتاب «ام‏ سلمه همدم وحی»

به گزارش ایکنا از خوزستان، کتاب «ام‏ سلمه همدم وحی» اثر جدید مرضیه محمدزاده، پژوهشگر تاریخ اسلام است که به تازگی از سوی انتشارات خیمه وارد بازار کتاب شده است.

کتاب «ام‏‌سلمه، همدم وحی» در وصف یکی از همسران رسول‌الله(ص) است که نزد آن حضرت دارای منزلتی برتر بوده است و پس از خدیجه(س) تنها زنی بود که در زندگی پیامبر(ص) توانست یادآور مقام خدیجه(س) باشد.

این کتاب کنکاشی چندجانبه و پژوهشی عالمانه درباره «ام‌سلمه» است. ام‌سلمه از نخستین کسانی است که به همراه نخستین شهیده اسلام، سمیه مادر عمار یاسر، ایمان آورد. از نخستین مهاجران به حبشه، در سال پنجم بعثت و از نخستین گروه مهاجر به یثرب در سال‌های پایانی بعثت است. در مدینة‌النبی به همراه همسر بزرگوارش، ابوسلمه، در دفاع از اسلام به قیام برخاستند و ابوسلمه در جنگ بدر و احد در کنار رسول خدا(ص) جنگید و بر اثر زخمی که در جنگ احد برداشت چند ماه بعد به شهادت رسید و ام‌سلمه پس از این همسر وفادار، به همسری رسول‌الله(ص) مفتخر شد. در غزوات متعددی در کنار ایشان شرکت کرد، خانه‌اش مهبط وحی شد، وظیفه مادریِ مؤمنان را با رسیدگی به مشکلات مردم به اثبات رساند و پناهگاه بی‌پناهان و یاور بیچارگان بود.

ام‌سلمه افتخاری از همهه اینها بالاتر دارد و آن نقلِ آیه تطهیر و حدیث کساء است. او محبت اهل‌ بیت(ع) را در دل داشت و پس از پیامبر(ص) از حق علی(ع) در جریان سقیفه دفاع کرد، شهادت داد که فدک را رسول‌الله(ص) به فاطمه بخشیده است، جریان شهادت امام حسین(ع) در کربلا را از قول رسول‌الله(ص) نقل کرده است و در جریان جنگ جمل کوشید عایشه را از رفتن به بصره و برافروختن آتش فتنه علیه امیرالمؤمنین(ع) بازدارد و چون موفق نشد فرزندش را برای دفاع از حریم ولایت و حق یک مظلوم به امیرالمؤمنین علی(ع) تقدیم کرد.

ام‌سلمه، ۵۱۸ حدیث در موضوع‌های گوناگون نقل کرده است و در روزگاری سخنان رسول خدا(ص) در فضائل علی(ع) را گفته است که به گفته امام شافعی «دوستان، از ترس، فضائل علی را که از پیامبر اکرم(ص) شنیده بودند به زبان نمی‌آوردند و دشمنان، از حسد.»

کتاب «ام‏ سلمه همدم وحی» در دو فصل تدوین شده است؛ فصل اول با عنوان «زندگانی تاریخی ام‏‌سلمه» شامل چهار بخش است؛ بخش اول: ام‏ سلمه در خانه پدر، بخش دوم: ام‏ سلمه در خانه ابوسلمه، بخش سوم: ام‏ سلمه در خانه رسول‌الله(ص)، بخش چهارم: ام‏ سلمه پس از رسول الله(ص).

فصل دوم کتاب نیز با عنوان احادیث منقول از ام‏‌سلمه به سه بخش تقسیم می‌شود و شامل منابع و راویان احادیث، احادیث منقول از ام‌سلمه و اشعار منسوب به ایشان است. 

انتهای پیام
captcha